Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 513 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende
 Ventilatieprobleem C5 PH3 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Ventilatieprobleem C5 PH3
Even een copy uit het citroen forum van mijn post, er werd daar gereageerd door iemand met een link naar een post hier, alleen die post gaat over het vorige model C5. Ben benieuwd of er meer zijn met onderstaande.

Hoi Allemaal,

Sinds augustus in het bezit van een nieuwe C5 diesel HDiF 110pk Ligne Business uitvoering.

Hiermee heb ik het volgende probleem, waarvoor de auto inmiddels een week bij de dealer heeft gestaan voor metingen, de uitkomsten hiervan nu bij Citroen Frankrijk liggen en ze nog geen idee hebben wanneer de oplossing komt. Ben benieuwd of hier meer last van hebben.

Uitgangspunt: Climat control staat in standje auto, 21 of 20 graden aan beide zijden.
Wat is het geval: bij een koude motor komt, zodra de motor warm wordt, uit alle openingen netjes warme lucht. Na een half uur, voel je echter dat langzamerhand uit de ventilatieopeningen bij het raam en de voorste in het dashboard (dus bij je handen en bovenlijf) steeds meer koude lucht komt en steeds minder warm. Bij de ventilatieopeningen bij de voeten is het net andersom: de lucht die hier uit komt wordt steeds warmer en warmer tot het gewoon onprettig warm/heet wordt op je voeten en onderbenen.

Met als resultaat, dat na plus minus 30 / 45 minuten rijden bij de voeten hete lucht uit de ventilatieopeningen komt, en uit de voorste dashboard en bij het raam echt alleen koude lucht. Ik kan je vertellen dat dit erg onprettig voelt (koude handen, hoofd en bovenlijf, tochtgevoel), niets te zeggen over het feit dat ik me voor kan stellen dat het systeem hierdoor in de war raakt.

Morgen haal ik de C5 weer op, hopen dat men snel hier een oplossing voor vindt!

2e puntje wat mij opviel, is dat de ruitewissers een hele fijne streep/waas over de voorruit trekken, wat zeker 's avonds erg vermoeiend rijd omdat alle lichten van straatverlichting en andere auto's 1 waas wordt. Maar ga ervan uit dat dit zeker opgelost kan worden....


01 dec 2008 10:02
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 aug 2007 19:06
Berichten: 2551
Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
De airco problemen zal toch wel iets met de mengmotortjes te maken hebben, of de aansturing daarvan.
Wat betreft je ruiten, waarschijnlijk zit er was van de wasstraat op je voorruit en wissers. Beide even poetsen met een ontvetter.

_________________
Groeten, Marc


01 dec 2008 10:13
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 10:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
De mengmotortjes, de stand van de kleppen, de temperatuur van de uitgeblazen lucht, sensoren in koelwater, kan toch door de Lexia uitgelezen worden?
Misschien eens een lange tijdsperiode aan de Lexia bij de dealer?
Of is de Lexia mobiel mee te nemen tijdens een rit zoals jij die doet wanneer jouw klachten optreden. Maak je ook hard voor uitlezen onder de condities zoals jij ze dan hebt. Er kan echt verschil zijn tijdens draaiende motor in de garage gedurende 1 uur, of een rit van een uur.
Ik heb gemerkt bij het uitgebreidt uitlezen bij mijn klacht dat een paar graden verschil net even die ene sensor kan beinvloeden waardoor de BSI andere gevens gaat verzamelen en andere waarden weer afgeeft.
Vorig jaar met handen in het haar wel eens gedacht en gevraagd of de kachel niet net zo simpel kon zijn als in onze oude Saviem uit 1972. Gewoon de schuif naar rood en hij werd warm, naar blauw en de kachel werd koud. Luchtverdeelschuif onder/midden/boven, meer niet. Zelfs in de winter bij -10.
Zoals ik al schreef op het C forum, ben ik nu tevreden over de kachel van de C5. Maar idd een ouder model dan jij nu hebt.
Johan


01 dec 2008 10:32
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Hoi Johan,

Ook hier bedankt voor je reactie :D

Zoals gezegd; Heb gister de auto weer opgehaald, uitslag van metingen ligt bij Citroen Frankrijk ter analyse. Heb al gehoord dat het een vaker voorkomend probleem is.
Dus we wachten even af.

Domme vraag misschien: wat is een lexia? Is dat de computer waarmee ze de auto uitlezen?

Ik denk ook dat het iets te maken heeft met de servoaansturing van de kleppen. Zeker omdat het in het begin wel goed is, pas na een half uur langzaam aan optreed. Dus misschien een softwareprobleem...dus dan kan het even duren. En er zit denk ik zeker een verschil tussen het vorige model C5 en deze nieuwe.


02 dec 2008 10:15
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Ha Berkrod,

De lexia is idd de computer waar de parameters van de auto mee worden uitgelezen en ingesteld.
Laten we hopen dat het tot een oplossing komt.
Het kan natuurlijk ook liggen aan de voelers die gedurende de werking verlopen, of een verkeerde weerstandswaardeverloop (Scrabble) hebben over hun temperatuurbereik. Dan zou het exemplarisch kunnen zijn.


BTW: heeft Berkrod iets met Lansingerland te maken?

Welkom in ieder geval.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


02 dec 2008 10:20
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Hoi Harm,

ja, goed gezien.. :smt038

Berkrod heb ik ooit gekozen (voor meerdere fora) als afkorting van mijn woonplaats, Berkel en Rodenrijs. Je moet toch wat verzinnen niet waar. Jij woont in dezelfde gemeente zie ik.

Alleen de auto komt hier niet uit de buurt vandaan, daar mijn werkgeven zich in brabant bevind en de auto daar ook vandaan komt. Dus helaas elke keer weer wat kilometers naar de garage.


02 dec 2008 14:39
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Dan moet je gewoon nog wat KPH's scoren... :lol:

jpiek woont ook in dit dorp.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


02 dec 2008 15:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Hmm, ik vind dit heel interessant omdat het niet verklaarbaar lijkt.

De meeste C5'en hebben een links en rechts apart instelbare temperatuur.
De C5 heeft geen apart instelbare temperatuur voor boven en onder, er zou denk ook niet veel praktisch nut voor zijn.

Ik wil je bevindingen eigenlijk even in twee stukken knippen:
1. De auto warmt eerst goed op naar de de door jouw ingestelde temperatuur en na 30-60 minuten rijden begint de boel langzaam maar zeker steeds verder af te koelen.
Dit fenomeen is bekend bij meerdere rijders, ook hier beschreven. Zelf heb er ook last van.
De oorzaak is hier niet bekend. Mijn buitentemp. sensor is goed dat kan ik op het dasboard zien, mijn koelvloeistoftermostaat is vervangen om een andere reden, maar dat helpt niet. Mijn binnentemperatuursensor, dat ronde roostertje dat op de Ph1 boven de asbak zit is stofvrij.
Er is hier in het forum wel een theorie over: de lampjes van de dashboardverlichting zouden mogelijk na verloop van tijd de binnentemperatuursensor aan de achterkant kunnen opwarmen zodat het lijkt dat de auto van binnen warmer is dan in werkelijkheid. Gevolg: kachel gaat minder werken. Dit is slechts een theorie, zover ik weet heeft niemand daar onderzoek naar gedaan.

2. Onder warm (tot heet) en boven koud. Dit is hier slechts eenmaal eerder vermeld en het zou niet moeten kunnen.
Er zijn namelijk 3 servomotoren die de kleppen bedienen. 2 motoren zorgen voor de mengverhouding koud en warm. Dit zijn er twee omdat je dat links en rechts apart kan instellen.
De derde servomotor bedient de kleppen van de uitstroomrichtingen. Dit is een motor omdat je niet kan instellen dat je rechts de boel op je voeten wilt en links de boel op de ruit.
Met dit ontwerp snap ik niet dat je onder warm en boven koud kan krijgen. Toch zal het zo zijn, want je bent de tweede die het opmerkt, ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen van de Galliers!
Om het verhaal helemaal compleet te maken: er is een gedocumenteerde klacht dat rechts goed instelbaar is qua temperatuur, maar links altijd volledig warm/heet. Dit is verklaarbaar en oplosbaar, zie andere draadjes, maar het heeft denk ik geen relatie tot jouw probleem.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


02 dec 2008 19:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Wellicht een bedradings/sensorverwisseling/servomotorverwisselings-software-probleem?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


02 dec 2008 19:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Harm van Beek schreef:
Wellicht een bedradings/sensorverwisseling/servomotorverwisselings-software-probleem?


Ik zie het niet. We hebben het hier in de basis toch over een mechanisch proces.
Pijpje koude lucht + pijpje warme lucht. Komen bijelkaar. Klepje regelt de menging. Na het klepje dus een gemengde luchtstroom. Dit tweer keer, gescheiden, één keer links en één keer rechts.
Vervolgens komen die twee stromen met verschillende temperaturen gescheiden aan bij een volgend kleppenstelsel. Daar wordt de verdeling over de uitstroomopeningen geregeld. De lucht voor bv links heeft dan een bepaalde temperatuur, rechts ook. Je kan dan nog hoog, laag of rechtdoor sturen maar je kan de temperatuur niet meer scheiden.
Tenzij het concept van de 3 motoren mij geheel verkeerd is uitgelegd, kan het gewoon mechanisch niet.
Vandaar mijn interesse.

G. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


02 dec 2008 19:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
Tja klepje hier klepje daar et voila, helaas moet ik je teleurstellen. Ik heb de kachelbox van mijn vrouw haar Twingo eens uit elkaar gehad en ik moet zeggen dat is een vernuftig stukje techniek!! Waar ik me over verbaas is net als jij Ronald is het feit dat de lucht op een gegeven moment gescheiden wordt!
Nou weet ik niet of Citroen het zo bedoeld heeft maar het lijkt me stug dat je voeten knalheet kunnen worden en de andere lucht niet!
Ik ben benieuwd wat het probleem is.


02 dec 2008 21:15
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 23:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem nieuwe C5
hier een beschrijving van de kachel/airco van de C5 III. Het is allemaal wat ingewikkelder dan de oudere C5-en. (afbeeldingen geeft hij niet weer, helaas)


Alle bedieningen van het bedieningspaneel van de automatische airconditioning worden elektrisch aangestuurd .
De bedieningen voor de luchtverdeling, temperatuur en luchttoevoer worden aangestuurd met stappenmotoren .
De aanjagermotor wordt aangestuurd met een digitaal signaal, via een elektronische bedieningsmoduul .
Het bedieningspaneel van de airconditioning bevat geen intelligente logica voor de werking, deze bevindt zich in de intelligente service centrale .
1. Automatische instelling
De automatische instelling van de elektromotoren van de airconditioninggroep wordt telkens na 50 keer inschakelen uitgevoerd .
De automatische instelling van de elektromotoren duurt maximaal 14 seconden .
Tijdens de automatische instelling van de elektromotoren draait de aanjager op stand 0, ongeacht de door de gebruiker ingestelde stand .
2. Temperatuursensor interieur
De interieurtemperatuur maakt het mogelijk, samen met de weergegeven instelling, de benodigde temperatuur te bepalen voor het verwarmen of afkoelen van het interieur, totdat de gewenste waarde is bereikt .
De temperatuur in het interieur wordt berekend op basis van :
Temperatuursensor buitentemperatuur
Zonnesensor
De opbrengst en de verdeling van de lucht
De berekening wordt uitgevoerd met parameters die bij het afzetten van de motor werden opgeslagen, zoals :
Buitentemperatuur
De berekende interieurtemperatuur
Dag, datum, tijd (hiermee kan de duur van de stilstand worden bepaald)
De interieurtemperatuur van de auto wordt niet gemeten, maar berekend aan de hand van een temperatuurbalans ( Resultaat van de optelling van de toegevoerde en verbruikte vermogens ) . Deze balans wordt voor elke zone gemaakt .
Onder normale bedrijfsomstandigheden .
Bij een airconditioning met gescheiden regeling wordt bij de regeling rekening gehouden met de verschillende instellingen. De bedieningen van de regelorganen voor de gescheiden regeling worden afzonderlijk berekend voor de bestuurderszijde en passagierszijde, om de gewenste waarde te bereiken . Bij regelorganen met centrale regeling, waaronder de aanjager, wordt voor een evenwicht gezorgd bij de berekeningen, waarbij de bestuurderszijde prioriteit heeft .
Werking na langere tijd stilstaan :
Korter dan 5 uur stilstaan ; De interieur- en buitentemperatuur worden opgeslagen bij het parkeren van de auto . Tijdens de wekfase bepaalt de BSI 1 hoe lang de auto heeft stilgestaan nadat de informatie van de zonnesensor en de buitentemperatuursensor is ontvangen . Aan de hand van deze informatie bepaalt de computer van de airconditioning de interieurtemperatuur
Langer dan 5 uur stilstaan ; Tijdens de wekfase bepaalt de BSI 1 hoe lang de auto heeft stilgestaan ; Na het ontvangen van de informatie over de buitentemperatuur, het zonlicht en de luchttoevoer wordt de interieurtemperatuur berekend
Na kort stilstaan ( Bijvoorbeeld op een parkeerplaats langs de snelweg ). De airconditioning start ongeveer in dezelfde stand als voor het stilstaan . Gedurende 15 of 30 minuten wijzigt de temperatuur in het interieur niet noemenswaardig als deze tussen 0 C en 30 C ligt
LET OP : Als de accu wordt losgenomen, gaan deze gegevens verloren .
3. Functie : Temperatuur
De temperatuurinstelling wordt geactiveerd en aangestuurd overeenkomstig 2 verschillende automatische standen :
"auto comfort"
"auto zicht"
De 2 uiterste standen "maximaal koud" en "maximaal warm", aangegeven met "LO" en "HI" op de displays van het bedieningspaneel van de automatische airconditioning zijn niet-regelbare instellingen .
De instellingen "maximaal koud" en "maximaal warm" kunnen niet worden gecombineerd met een van de 2 automatische standen .
OPMERKING : Wanneer de airconditioning in de stand "tropisch" is geprogrammeerd, is de ingeblazen lucht aanmerkelijk koeler bij een buitentemperatuur hoger dan 30 C of 25 C bij felle zon .
4. Functie : Distributie
Stand van de verdeelkleppen afhankelijk van de gevraagde instelling
Stand verdeling Ventilatie Beenruimte - Ventilatie Beenruimte - Ventilatie - Ontwasemen/ontdooien Beenruimte - Ontwasemen/ontdooien Beenruimte Ontwasemen/ontdooien
% Verdeelklep ( Verdeelklep 0 25 50 85 65 100
% Verdeelklep ( Verdeelklep 0 25 50 85 65 100

Bij het overgaan van de stand "auto zicht" op de handmatige stand wordt de laatste handmatig ingestelde positie gekozen en opgeslagen door het bedieningspaneel van de airconditioning .
Als geen toetsen worden geselecteerd, gaat de luchtverdeling over op de stand "auto comfort" .
5. Functie : Aanjager
Instelling van de aanjager afhankelijk van het door de inzittenden gekozen niveau
Niveaus ( Aanjager ) 0 1 2 3 4 5 6 7 8
Instelling ( Aanjager ) ( Bij % ) 0 10 16 22 33 42 55 70 100
Aantal brandende verklikkerlampen 0 1 2 3 4 5 6 7 8
Spanning van de bediening ( Aanjager ) ( In Volt ) 2,8 3,7 4,4 5 6 7 8,5 10,2 13,5

Als het systeem zich in de stand "AUTO" bevindt, wordt bij het bedienen van de aanjagerschakelaar de aanjagersnelheid verhoogd of verlaagd vanaf de automatische aanjagersnelheid en niet afhankelijk van de aanjagersnelheid die voor de stand "AUTO" ingeschakeld was .
De stand OFF wordt geactiveerd als de aanjagerschakelaar in de nulstand wordt gezet .
Als de aanjager in stand 1 staat, moet de aanjagerschakelaar 2 maal worden bediend om de aanjager uit te schakelen .
Gedrag van het systeem in stand "OFF" :
Als toets "AUTO" wordt ingedrukt, gaat het systeem naar de stand "Auto Comfort"
Indrukken van de toets ontwaseming/ontdooiing van de voorruit
Door het indrukken van de toets airconditioning kan worden teruggekeerd naar de instellingen van voor het overgaan op stand OFF, met de airconditioning ingeschakeld
Door een wijziging van de temperatuurinstelling voor bestuurders- of passagierszijde of een wijziging van de luchtverdeling kan worden teruggekeerd naar de instellingen van voor het overgaan op stand OFF
Bij in het indrukken van de schakelaar voor de achterruitverwarming wordt deze ingeschakeld zonder dat de stand OFF wordt verlaten
Bij het indrukken van de schakelaar voor de luchtrecirculatie wordt deze ingeschakeld zonder dat stand OFF wordt verlaten
OPMERKING : Wanneer de wagen op lage snelheid of juist op hoge snelheid rijdt, wordt de aanjagersnelheid verlaagd (maximum verlaging van 10%) om in het eerste geval het lawaai te beperken en in het tweede geval de dynamische druk te compenseren .
OPMERKING : Wanneer de airconditioning in de stand "tropisch" is geprogrammeerd, is de luchtopbrengst aanmerkelijk groter bij een buitentemperatuur hoger dan 30 C of 25 C bij felle zon .
6. Stand "Auto Comfort"
Als de schakelaar voor de voorruitverwarming niet is bediend, kan door het indrukken van de toets "AUTO" worden overgegaan op de stand "Auto Comfort" .
In de stand "Auto Comfort" stuurt de automatische airconditioning de luchtverdeling, luchtmenging en luchttoevoer zodanig aan dat de temperatuur in het interieur zo dicht mogelijk bij de temperatuurinstelling van de inzittenden wordt gehouden .
In de stand "Auto Comfort" wordt de gekozen automatische regeling voor de luchtverdeling en luchttoever niet weergegeven .
In de stand "Auto Comfort" branden de controlelampen van de airconditioningbediening en de schakelaar van de stand "Auto" permanent .
In de stand "Auto Comfort" worden de volgende parameters gebruikt voor een aangename regeling van de temperatuur :
Buitentemperatuur
Luchtkwaliteit
Koelvloeistoftemperatuur
Hoeveelheid zonlicht
Wagensnelheid
Temperatuurinstelling
Autotype ( Break - Berline )
Stand van het zonnescherm van het schuifdak ( Geopend - Gesloten )
Geschatte interieurtemperatuur
Programmering van de airconditioning ( Standaard - Tropisch )
In de stand "Auto Comfort" is het inschakelen van de weerstanden van de interieurlucht afhankelijk van de koelvloeistoftemperatuur van de motor en de gevraagde warmte .
7. Stand "Auto Zicht"
Door het indrukken van de schakelaar voor de voorruitverwarming wordt de stand "Auto Zicht" ingeschakeld .
In de stand "Auto Zicht" stuurt de automatische airconditioning de luchtverdeling, luchtmenging en luchttoever zodanig aan dat de voorruit zo snel mogelijk wordt ontwasemd/ontdooid en het zicht voor de bestuurder wordt verbeterd .
In de stand "Auto Zicht" wordt de gekozen automatische regeling voor de luchtverdeling en luchttoever niet weergegeven .
In de stand "Auto Zicht" branden de controlelampen van de airconditioningbediening, de voorruitontwaseming en de stand "Auto" permanent .
De stand "Auto Zicht" kan op een van de volgende manieren worden uitgeschakeld :
Opnieuw indrukken van de schakelaar ontwaseming/ontdooiing van de voorruit
Indrukken van de schakelaar "AUTO"
Handmatig instellen van de luchtverdeling
Veranderen van de stand van de aanjager
Indrukken van de toets van de airconditioning
8. Luchttoevoer
In de automatische stand kan de airconditioning voor een gedeeltelijke of volledige luchtrecirculatie kiezen .
In de automatische stand zorgt de airconditioning niet voor een 100 % luchttoevoer .
In de automatische stand wordt bij het indrukken van de schakelaar luchtrecirculatie niet de stand AUTO uitgeschakeld, maar alleen de aansturing van de luchttoevoer gewijzigd .
9. Werking : Verwarmingsunit

Afbeelding : c5hm04xd

Afbeelding : c5hm04xd

(1) Aanjager .
(2) Luchtverdelingskleppen .
(3) Verwarmingsweerstand ( Afhankelijk van de uitvoering ) .
(4) Verwarmingsaggregaat .
(5) Mengkleppen .
(6) Verdamper van airconditioning .
De aanjager (1) zorgt voor een luchtstroom in de richting van de verdamper van de airconditioning (6) .
De verdamper van de airconditioning (6) koelt deze luchtstroom af om aan de instelling voor koude lucht van de inzittenden te voldoen .
De mengkleppen (5) voeren deze luchtstroom direct naar de verdeelkleppen (2) of de mengkamer (4), waardoor de lucht weer wordt verwarmd .
De verwarmingsweerstand (3) kan het opwarmen van de luchtstroom versnellen zodat sneller aan instelling van de inzittenden kan worden voldaan .
De verdeelkleppen (2) zorgen ervoor dat de lucht naar het interieur wordt gevoerd, overeenkomstig de instelling van de inzittenden .

Afbeelding : c5hm09jd

Afbeelding : c5hm09jd

"A" Instellingsvoorbeeld ventilatie maximaal koud .
"B" Instellingsvoorbeeld ontwaseming maximaal warm .
"C" Instellingsvoorbeeld beenruimte "maximaal warm" .
10. Werking : Verwarmingscyclus
10.1. Voorbeeld van koelcyclus ( Motor DV6TED4-FAP )

Afbeelding : c5hm09kd

Afbeelding : c5hm09kd

(7) Verwarmingsunit .
(8) Condensor van airconditioning .
(9) aircocompressor .
(10) Circuit van de koelcyclus .
10.2. Verwarmingscyclus

Afbeelding : c5hm09ld

Afbeelding : c5hm09ld

"D" Circuit koude lucht .
"E" Circuit warme lucht .
(8) Condensor van airconditioning .
(9) aircocompressor .
(11) Elektrische extra verwarming .
(12) Motor .
(13) Verwarmingsaggregaat .
(14) Expander van airconditioning .
11. Beveiligingen van de aircocompressor
11.1. Bescherming verdamper van de airco tegen bevriezing
De BSI blokkeert het inschakelen van de aircocompressor bij bepaalde buitentemperaturen om het bevriezen van de verdamper te voorkomen .
De vorstbeveiliging van de verdamper wordt beheerd door de BSI 1 :
Als de temperatuur van de sensor van de verdamper lager is dan -0,5 C gedurende 90 seconden, wordt de aircocompressor uitgeschakeld
De aircocompressor wordt weer ingeschakeld als de temperatuur boven 4 C komt
11.2. Drukbeveiliging koudemiddel
De BSI 1 zorgt met behulp van een liniaire druksensor voor de hoge- en lagedrukbeveiliging .
Deze liniaire druksensor meet de druk van het koudemiddel .
De motormanagementcomputer ontvangt deze informatie over de druk via een analoge draadverbinding .
Als de druk van het koudemiddel lager dan 2,5 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld .
De compressor wordt weer ingeschakeld als de druk meer dan 3 bar wordt .
Wanneer de druk van het koudemiddel boven 26,8 bar komt, wordt de airco uitgeschakeld .
De aircocompressor wordt weer ingeschakeld als de druk van het koudemiddel onder 20 bar komt .
OPMERKING : De aangegeven drukwaarden zijn de waarden die zijn vastgelegd door het diagnosegereedschap en komen niet exact overeen met een door een specifiek gereedschap gemeten drukwaarde .
11.3. Beveiliging buitentemperatuur
Als de buitentemperatuur lager dan 3 C is, wordt de compressor uitgeschakeld .
De aircocompressor kan weer ingeschakeld worden (afhankelijk van de temperatuur of verzoek van de gebruiker) als de buitentemperatuur hoger is dan 4,5 C .
Wanneer de buitentemperatuur lager is dan 5 C, wordt de functie van de sensor luchtkwaliteit uitgeschakeld .
De functie van de sensor luchtkwaliteit wordt weer ingeschakeld als de buitentemperatuur hoger wordt dan 5 C .
11.4. Beveiliging m.b.t. de koelvloeistoftemperatuur van de motor
Wanneer de koelvloeistoftemperatuur van de motor hoger is dan 80 C, worden de verwarmingsweerstanden van de interieurlucht uitgeschakeld .
De verwarmingsweerstanden van de interieurlucht kunnen weer worden ingeschakeld als de koelvloeistoftemperatuur lager is dan 80 C .
11.5. Beveiliging elektrische diagnose
De aircocompressor wordt in de volgende gevallen uitgeschakeld :
Storing in de koppeling van de aircocompressor
Storing in de elektroklep van de aircocompressor
Storing in de druksensor van het koudemiddel
Storing aanjager (vertraging 30 seconden)
Communicatiestoring tussen motormanagementcomputer en de BSI1
Communicatiestoring tussen BSM en BSI (BSI1)
Afhankelijk van de buitentemperatuur : Bij een defect aan de thermosensor verdamper wordt de compressor niet uitgeschakeld maar wordt er een vaste waarde gebruikt voor het bedienen van de compressor ( Zie tabel hieronder ) .
Buitentemperatuur (C) -40 3 5 10 25 35 45 80
Elektroklep aircocompressor (%) 0 30 30 30 45 65 70 100

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


02 dec 2008 21:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Afbeelding


03 dec 2008 08:13
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 10:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Johan O,
Nu begrijp ik nog beter dat het tevreden zijn met mijn kachel van de Saviem SG2 uit 1972, een stuk simpeler was. ;)
Ik neem aan dat voor de C5 fase 1 eea nog wat simpeler ligt, maar toch.
Dank voor je uitgebreide tekst.
Heb je ook iets dergelijks voor de kachel van de fase 1?
Johan V(ik stotter ook een beetje)


03 dec 2008 09:26
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Zo, wat een verhaal!

Ik denk dat Ronald wel gelijk heeft. Het vervelende aan auto's tegenwoordig, is dat het geen hardwarematige schuifregelaars/draaiknoppen meer zijn, waarmee je zelf de mengverhouding en dus uitblaastemepratuur bepaalt. Dit gaat electronisch via servomotoren. Was het maar zo! soms is software niet altijd een verbetering.....

En hier zit waarschijnlijk dus ergens de kruk (het zal een softwarebug zijn vermoed ik) dat deze luchtverdeling eerst goed is, en na verloop van tijd de kleppen om de 1 of andere reden zo geregeld worden dat alle hete lucht naar de voetopeningen gestuurd wordt en alle koude lucht naar de voorste en raamopeningen. Dit gebeurd inderdaad voor zowel de bestuurder als passagierzijde.

Zodra ik weer iets hoor van Paturain Nederland en/of Frankrijk, zal ik dit laten weten.


03 dec 2008 09:37
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 513 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 35  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.