Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Welke echte problemen kan ik verwachten 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 jan 2015 17:53
Berichten: 72
Woonplaats: Hérault en Kunrade
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 195000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Welke echte problemen kan ik verwachten
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs een THP Tourer automaat gekocht met 170.000 km ui 2013. Als vervanger van mijn Tourer 2 liter diesel uit 2009 met iets meer dan 300.000km. Geen benul van de slechte roep van de THP, daar kwam ik pas achter toen de auto op de oprit stond. Gekocht mede omdat de eis is, en automaat en hydraulisch veersysteem. De THP motor blijkt 30.000 km terug een nieuwe ketting en HD pomp te hebben gekregen. De auto rijdt goddelijk, alles werkt prima. Alleen het olieverbruik is 1 lier op 1200 km. Daar kan ik best mee leven, ik rijd max 15.000 km per jaar. Wat kan ik verwachten, kan ik hier zonder zorgen nog een paar jaar mee rijden denken jullie?
Het liefst zou ik een diesel 2.0 HDI kopen met max 200.000 km. Daar kan ik echter niet aankomen.
Gewoon maar doorrijden of een oudere benzine kopen?
Wat is wijsheid?
Lex


30 jul 2023 14:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 maart 2019 23:19
Berichten: 371
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 berline 2.0i 16v Exclusive
Opties: Alarm, Xenon en blijkbaar dubbelglas :)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 11305
Productienummer: 0134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 295000
Kleur: Zwart metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke echte problemen kan ik verwachten
Ik zou de zoekfunctie op het forum gebruiken met de term THP. Dan vind je veel informatie. Ook een tot nu toe positieve. Maar helaas ook veel 'leed'.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

_________________
"Goed zweven is ook een vak"
Afbeelding
In het bezit van Lexia, maar (nog) een "rookie"


30 jul 2023 14:46
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke echte problemen kan ik verwachten
Toevallig heb ik ook pas een THP gekocht, de 2e al (de 1e heeft de dealer verziekt en terug betaald).
Het is dat ik goed zelf kan sleutelen en gewoon rekening mee houd dat er ooit een motorwissel nodig is, kan ik het risico nemen, voor een leek zou ik een THP echt niet aanraden. Maar goed daar is het nu te laat voor, je heb de auto al gekocht en er is al het nodige aan gedaan, ketting en pomp, daarmee kun je nog wel even mee vooruit, als je het onderstaande strak opvolgt.

- Geen E10 tanken!!!, tank Shell V-power98 of andere premium Octaan98 benzine
- Elke 15K olie verversen met spoeling (Castrol Engine shampoo bijvoorbeeld)
- Gebruik de juiste olie, 0W30 (ACEA C2, PSA B71 2312), ik heb een voorkeur voor: Shell Helix Ultra Prof AP L 0W30
- Elke 30K bougies vervangen!!!
- Niet laag in toeren rijden, automaat en THP is wat dat betreft een slechte combinatie, schakel handmatig terug, probeer min 2500rpm aan te houden.

Eigenlijk kan ik wel een hele pagina volschrijven ;)


30 jul 2023 15:53
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 jan 2015 17:53
Berichten: 72
Woonplaats: Hérault en Kunrade
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 195000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke echte problemen kan ik verwachten
Veel ellende, heb ik gelezen. Maar hoe zijn de verwachtingen in het algemeen bij een auto zoals die van mij. Volgens mij al een gemodificeerde uitvoering en daarna nieuwe ketting en HD pomp. En elke 1200 km een liter Total Quartz Ineo first.


30 jul 2023 16:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke echte problemen kan ik verwachten
Lees daarover de informatie na.
Olieverbruik van een thp kan door enkele oorzaken komen, geen ervan is erg positief voor zover ik weet.

Als er nog een respijtoptie in je aankoopcontract zit, daar gebruik van maken?


30 jul 2023 17:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 15 jan 2015 17:53
Berichten: 72
Woonplaats: Hérault en Kunrade
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 195000
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke echte problemen kan ik verwachten
Ik heb de C5 nu een 8 maanden. Zoals gezegd 1 liter olie op 1200 km. Ik tank altijd Aral Ultimate 102, olie Total 0W30 ACEA 1 First. Dat laatste is alleen voor bijvullen 7 liter tot nog toe. Stel ik rij door, wat kan er fout gaan de komende 25.000 km. De auto rijdt fantastisch, een andere auto met deze rijkwaliteit kan ik niet vinden. Diesels allemaal hoge km standen, of geen hydraulisch veersysteem.


30 jul 2023 19:07
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Welke echte problemen kan ik verwachten
Met Aral Ultimate 102 en olie goed op peil houden ben je al goed bezig :smt023

Een THP waar iets mis mee is, dat merk je heel snel, als de auto nu goed rijd en je houd het goed bij met de aanbevolen punten, dan kun je het nog wel even uitzingen met deze auto. In de toekomst kun je een inlaatreiniging en ketting wissel verwachten, elke 80K ongeveer, e.e.a. afhankelijk van je rijstijl en opgegeven punten. In lage toeren rijden is echt funest voor deze motor, dat heeft extra stress op de ketting en vervuiling in de motor, met een automaat heel listig, probeer echt 2500rpm aan te houden.


30 jul 2023 23:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.