Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4572 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast
Graag wil ik wat handige info delen om op te letten bij het vervangen van de distributie riem, bij EW motoren, zoals o.a. in de C5. Een maatje had last van een snerpend geluid in zijn Xsara Picasso 1.8-16V (EW7), hij had de auto overgenomen van een bekende, het geluid was al een tijdje aanwezig volgens de vorige eigenaar. Onderzoek wees uit dat het uit de distributie kwam, ergens t.h.v. de koelwaterpomp. De complete distributie is 4 jaar geleden door een vakgarage vervangen, sindsdien is er 70k mee gereden (LPG ding). Besloten om de distributiekast te openen, wat we toen zagen, daar schrokken we van, zie onderstaande schokkende beelden De spanrol bleek niet goed gemonteerd te zijn (scheef), de riem wilde er daar aflopen. De lipjes van de spanrol horen volledig in een rib van het blok te vallen, montage gaat snel fout als je niet oplet en effe snel de rol monteert, dit heb ik uitgeprobeerd, je moet goed opletten. Het risico op deze fout bij een auto met krappe motorruimte zoals de Picasso is best wel groot. We hebben een complete riemset + pomp gemonteerd en alles goed gecontroleerd bij het draaien van de motor met de hand. Voor de zekerheid hebben we de motor heel even gestart met de distributiekast open, loopt allemaal mooi en recht, gelukkig maar, dit had heel vervelend kunnen aflopen.
|
16 apr 2020 21:32 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Dat lijkt gelukkig alleen nog maar op driemsalade, niet op klepsalade.
|
16 apr 2020 22:49 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8049 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Precies Jan!
Maar wat zonde zeg. Het had echt mis kunnen gaan.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
16 apr 2020 23:18 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
En dat is dus duidelijk een instinker, goed om zulke plaatjes te zien!
|
16 apr 2020 23:25 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4572 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Mooi spreekwoord in het Engels: "Assumption is the Mother of All F*** Ups", onderstaand nog zo een instinker. De EW12 in mijn 407 heeft dezelfde riemset als EW7 en EW10, ik ging er van uit dat de pennen set die ik heb ook geschikt zijn voor de EW12. Gisteren de documentatie op chassis nr. gekocht op service.citroen, zie ik daar een hele andere pen staan voor de inlaat nokkenas met VTC De instructies zijn heel duidelijk over het gebruik van deze pen, het is een pen met vlakke kanten over de lengte. Helaas zit deze pen niet in de uitgebreide set voor PSA motoren welke ik heb, en los niet leverbaar, zojuist de onderstaande set 4330 van Laser Tools besteld, voor EW motoren. De ring is om de spanrol tegen zijn veerkracht in te verdraaien, om vervolgens met het staafje te blokkeren, zodat de riem er makkelijk op kan. Citroen nr. 0189L Laser tools -> C109
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
17 apr 2020 12:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
duidelijk verhaal, met dito foto's
Heb je wel de waterpomp eerst in koelvloeistof rondgedraaid alvorens te starten? Deze pompen hebben keramische afdichtingen. Dus na montage eerst goed ontluchten en handmatig ronddraaien (20x).
Ook oude vervuilde kvs zorgt voor beschadiging van de afdichting.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 apr 2020 13:20 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4572 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Ja ik heb eerst afgevuld met koelvloeistof en ontlucht. Daarna de motor 2x 10 omwentelingen met de hand gedraaid, 2x timing gecontroleerd en vervolgens pas gestart. De kvs was overigens een week geleden al ververst, met het eruit halen van de radiator, om de condensor te vervangen. Daarmee is het hele balletje gaan rollen, de AC pomp is niet heel fris meer, maakt een jankend geluid als deze ingeschakeld is. Wij dachten de looprol van de multiriem, na montage van een nieuwe, is het geluid er nog steeds, toen hebben we de motor zonder multiriem laten draaien. Wat de AC pomp betreft, zeer waarschijnlijk het gevolg van te lang doorrijden met te weinig gas, waardoor de compressor olie niet rondgepompt word, heb begrepen dat het gas de olie meeneemt in de circulatie. Om maar eens te benadrukken, dat er veel mensen zijn die hun AC niet om de 2 jaar laten controleren, want hij doet het toch nog
|
17 apr 2020 13:42 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|