Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 Ph3 2.0 16v ervaringen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=21222
Pagina 1 van 3

Auteur:  jjbstolk [ 10 okt 2019 10:37 ]
Berichttitel:  C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Op dit moment bevalt mijn C4 Gp niet en zit ik te denken aan een C5 Ph3 ( :smt203 ) maar wel met een 2.0 16v, daarmee vermijd ik volgens mij de thp / vti problemen. Hoe zijn de ervaringen met de C5 Ph3 2.0 16v? Hoe is de betrouwbaarheid van dit motorblok? Is dit dezelfde als in de C5 Ph2?

Auteur:  Stinger01 [ 10 okt 2019 10:42 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Voor zover ik weet is het hetzelfde blok. Ik heb een Ph 2 met dit blok op LPG en dat bevalt prima. Enige wat ik tot nu toe echt aan de motor heb gehad is een lekkende krukaskeerring, die is vervangen met een db en koppelingswissel, en ik heb lekkende kleppendekselpakkingen gehad. De pakkingen heb ik vervangen met pakkingen van Aliexpress voor nog geen 20 euro en een uurtje steultelen.
Verder geen problemen mee gehad in de 80 kkm die ik er mee gereden heb.

Auteur:  jjbstolk [ 10 okt 2019 22:00 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Mooi, de LPG twijfel ik nog over, bij mijn C5 heeft de Vialle installatie toch wat vaker gedoe gegeven.

Nu nog een zien te vinden, er zijn er steeds minder over ;-)

Bij mijn C5 heb ik de klepdekselpakking moeten vervangen en dit weekend ga ik ze van mijn C4 GP vervangen. :lol:

Auteur:  arendonk [ 12 okt 2019 09:19 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Best betrouwbaar blok. In basis werd dit blok al in de Xantia gehangen. Mijn ervaring na een aantal xantia’s en C5-en met dit blok: Klepstoters in de gaten houden en ze kunnen soms wat olie verbruiken. Verder heb ik 2x een lekkage gehad aan de oliepomp; daar is een gemodificeerd pompbuis voor beschikbaar die het beter doet. Verder moet je met dit blok best veel toeren maken om 120 te rijden waardoor het zeker geen stille motor is. Verwacht qua prestaties geen topper; zeker in een zware ph3. Reken op een verbruik van 1:10 - 1:11.

Owja, laat de automaat versies gaan; dat is nog de antieke AL4 (eveneens) uit de Xantia. Ik heb in best wat auto’s de 2 liter met deze automaat gereden (phase 1, 2 en 3 zowel nieuw als gebruikt en zowel gas als benzine). In een Tourer (nieuw) was het niet echt een feestje meer; de tijd had deze bak al ruimschoots ingehaald en het is echt jammer dat citroen die keuze heeft gemaakt.

Leuke V6?

Auteur:  Menno [ 12 okt 2019 09:39 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Mee eens , icm de automaat een beetje antiek, dat was al antiek in de Xantia II , laat staan 3 modellen verder ;-)

Auteur:  c5jan [ 12 okt 2019 10:51 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

De ew10 motor zelf is pas in 1998 geïntroduceerd, dus in de nadagen van de xantia. Beetje hoog in toeren rijdt het best goed, voor een dieselfan.

Auteur:  jjbstolk [ 12 okt 2019 21:09 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Goed om deze ervaringen te horen, vooral ook over de automaat, mijn vrouw had de voorkeur voor een automaat maar die heeft nu pech ;)

En verder ben ik nu een trage auto gewend, met op toeren heel veel herrie. Die VTI is gewoon geen vlotte plezierig motor, als ik dan terugdenk aan de C5 is een wereld van verschil. En niet alleen qua motor ook qua vering, een wokkel heeft niet echt de voorkeur zullen we zeggen. Maar ja het is ook maar net waar je tegenaan loopt.

Nu nog eens rekenen of LPG wel of geen voorkeur heeft. Vroeger reden we rond de 20.000 per jaar maar inmiddels is dat wel teruggezakt naar 15.000 en soms nog wat lager.

Auteur:  Menno [ 13 okt 2019 09:07 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Tov een Vti is een 2.0 16v zeker een veel fijnere motor ...

Auteur:  Zeevijver [ 13 okt 2019 09:55 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

De 2 liter is wat lastiger te vinden icm hydrauliek vering.

Auteur:  JW-C5 [ 13 okt 2019 11:06 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

De 2 liter automaat heeft altijd HA3+.
Dat heeft de 2 liter handbak niet, alleen de Comfort en de Exclusive hebben HA3+, de Dynamique heeft dat niet.

Overigens, er is ook nog de 3 liter V6 met Aisin AM6 bak geleverd in de PH3.
Die moet je wel met een lantaarntje zoeken :smt203

Groet,
JW

Auteur:  arendonk [ 13 okt 2019 11:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

http://www.autobedrijfpolman.nl/occasio ... D=20828571 :cit11

Auteur:  garfield [ 13 okt 2019 11:22 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Ik ga even tegen de stroom in roeien :-)

Ik rijd al 9 jaar in een Ph.1 2 liter met de AL4 automaat, en ik hoop oprecht dat ie het nog 9 jaar volhoudt. Naar mijn mening rijdt het heerlijk, niet sportief, wel comfortabel. De AL4 is best wel een beetje verouderd, maar hij houdt het toerental lekker laag (tenzij je veel gas geeft) en schakelt redelijk soepel.

Dus mijn advies zou zijn om het eerst eens te proberen. Misschien behoor je (net als ik) tot die kleine minderheid die een 2.0 AL4 wel prettig vindt :-). Ik moet wel toegeven dat mijn ervaringen een Ph.1 betreffen, niet de zwaadere Ph.3.

Auteur:  Zeevijver [ 13 okt 2019 11:35 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Is zeker een optie.
De bak is wel van weleer en heeft een aandachtspunt maar dat aandachtspunt is mijn inzien niet onoverkomelijk.
Wellicht is de automaat al vervangen door de verbeterde selenoids.

Als je rekening houdt met wat er aan kan mankeren dan is de tegenvaller minder groot. En zie boven zelfs een meevaller.

Auteur:  Kapitein Rob [ 13 okt 2019 20:51 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

garfield schreef:
Ik ga even tegen de stroom in roeien :-)

Ik roei even mee.
Ik ben ook een tevreden gebruiker van een 2-liter (Ph 2) in combinatie met de AL4. Gekocht met 198.000 op de teller, na 20.000km moesten de solenoïden /klepjes vervangen worden. Sindsdien geen problemen (nu 340.000km) en een voor mij prettige combinatie. Moet er wel bij zeggen dat het mijn eerste automaat in 43 jaar autoleven is, dus geen langdurige vergelijkingservaring. Ik heb recent in een Audi A5 cabrio automaat van een kennis gereden, die 7-traps automaat is wel superieur aan de AL4 (maar ook geen reëele vergelijking).
Maar de enige die kan zeggen of die AL4 voor jou 'goed' is ben je zelf ;) . Succes met de zoektocht.

Auteur:  jjbstolk [ 13 okt 2019 21:28 ]
Berichttitel:  Re: C5 Ph3 2.0 16v ervaringen

Ik ben even gaan denken, af en toe leen ik een P307 van vrienden van ons. Als ik denk specs daarvan kijk dan zit daar ook een AL4 in, en daarin is het geen soepele rijders auto, voor mijn gevoel niet fijn. Die slaan we dus maar over.

@Zeevijver Dat zou wel jammer zijn, liever geen stalen veren maar ja het moet ook beschikbaar zijn.

@JW-C5 3liter V6 is wel erg leuk maar ik ben bang financieel niet helemaal verstandig , is het niet qua verbruik dan wel kan qua sponsor briefjes van het CJIB :smt203

@arendonk Mooie C5, alleen moet ik een Tourer hebben.

Voorlopig eerst komende week maar kijken waar de C4 olie lekt. Alsof ze gehoord heeft dat ze vervangen gaat worden, zag vandaag ineens olie liggen op de oprit :?

Daarna maar eens een voorkeurs lijstje gaan samenstellen en opzoek gaan. Scheelt wel dat ik nu geen directe haast heb. Toen de C5 het 1,5 jaar geleden begaf had ik haast en dan zoek je toch anders en maak je dus toch keuzes waar je later wat spijt van kan hebben.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/