Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Net een C5 Tourer Exclusive Automaat 100 Kw (136 pk) gekocht. Heeft geen trekhaak maar die moet er wel onder. Het is een Oostenrijkese auto maar komt op Tsjechisch kenteken, dus moeten we sowieso door de papiermolen.
Ik heb max trekgewichten gezien van 1500 kg tot 1800 kg of mogelijk zelfs meer. Wat is het max gewicht dat op kenteken mogelijk is voor deze specificaties? Voor mij is 1800 kg of meer ideaal, moet af en toe smeedwerk voor mijn zoon (echte ouderwetste smid) rijden.
Deze auto heeft op de papieren een beperking tot 1500 kg en is zgn trekhaakklaar. Is de beperking tot 1500 kg een overblijfsel van de oude wet max 3500 kg voor auto en aanhanger en hebben nieuwere typen hoger of zijn hier andere argumenten.
Ik heb max trekgewichten gezien van 1500 kg tot 1800 kg of mogelijk zelfs meer. Wat is het max gewicht dat op kenteken mogelijk is voor deze specificaties? Voor mij is 1800 kg of meer ideaal, moet af en toe smeedwerk voor mijn zoon (echte ouderwetste smid) rijden.
Deze auto heeft op de papieren een beperking tot 1500 kg en is zgn trekhaakklaar. Is de beperking tot 1500 kg een overblijfsel van de oude wet max 3500 kg voor auto en aanhanger en hebben nieuwere typen hoger of zijn hier andere argumenten.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Je moet kijken naar het mtm van de wagen
Mtm van de aanhanger
En het treingewicht van de combinatie.
Ja en naar de max sleep op de papieren natuurlijk.
een los voorbeeld
Treingewicht 3500 kg
Mtm auto 2000 kg
Dan mag er in teorie nog een aanhanger met een mtm van 1500 kg achter.
Mtm van de aanhanger
En het treingewicht van de combinatie.
Ja en naar de max sleep op de papieren natuurlijk.
een los voorbeeld
Treingewicht 3500 kg
Mtm auto 2000 kg
Dan mag er in teorie nog een aanhanger met een mtm van 1500 kg achter.
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Over trekhaken, maximum massa van de aanhanger en kogeldruk loopt een uitgebreide discussie in deze post. Zowel vanuit technisch als wettelijk perspectief. Een overzicht van trekgewichten etc zit er ook bij. Die discussie is vooral uit NL perspectief, maar zal in andere EU landen niet veel anders zijn. Typegoedkeuring en wetgeving zijn nl. allemaal Europees geregeld.

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Ben het opnieuw aan het doorlezen, maar even een snelle reactie.
In Tsjechie zijn er nieuwe regels voor aanhangers, ik geloof sinds 1-1-2014 (zie edit).
Als je BE rijbewijs hebt, kun je afhankelijk van enige regels tot 7 ton rijden: max 3500 trekkend voertuig en max 3500 aanhanger. De automatische beperking van totaal mag niet meer dan 3,5t wegen is hier dus weg. Je ziet hier dus grotere busjes of SVUs en kleine vrachtwagens tot 3500 ton met grote aanhangers er achter rond rijden. Ik neem aan dat dit over de hele EU geldt?
Edit: kwam net de EU regel tegen, misschien heeft iemand er wat aan. Ja dus, regel geldt vanaf 19 Januari 2013
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verke ... en-eu.html
In Tsjechie zijn er nieuwe regels voor aanhangers, ik geloof sinds 1-1-2014 (zie edit).
Als je BE rijbewijs hebt, kun je afhankelijk van enige regels tot 7 ton rijden: max 3500 trekkend voertuig en max 3500 aanhanger. De automatische beperking van totaal mag niet meer dan 3,5t wegen is hier dus weg. Je ziet hier dus grotere busjes of SVUs en kleine vrachtwagens tot 3500 ton met grote aanhangers er achter rond rijden. Ik neem aan dat dit over de hele EU geldt?
Edit: kwam net de EU regel tegen, misschien heeft iemand er wat aan. Ja dus, regel geldt vanaf 19 Januari 2013
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verke ... en-eu.html
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Maar hou rekening met het treingewicht wat de fabrikant voorschrijft. 


C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Ik heb net in het andere draadje een post geplaatst. De Oostenrijkes papieren geven geen max treingewicht van auto + aanhanger, mogelijk omdat de auto nog geen aanhangerkoppeling heeft.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Omdat het ander draadje over h4rry zijn auto gaat post ik het hier.
Het is niet alleen eu maar ook de fabrikant die bij eeb bepaald ontwerp ook een max te trekken gewicht geeft.
Toen ik mijn huidige auto kocht heb ik daar specifiek naar gekeken...
Mtm aanhanger, kogeldruk, treingewicht etc.
Als je meer als twee ton wil trekken moet je toch al snel richting bestelbus, SUV of pick up zoals isuzu..
Het is niet alleen eu maar ook de fabrikant die bij eeb bepaald ontwerp ook een max te trekken gewicht geeft.
Toen ik mijn huidige auto kocht heb ik daar specifiek naar gekeken...
Mtm aanhanger, kogeldruk, treingewicht etc.
Als je meer als twee ton wil trekken moet je toch al snel richting bestelbus, SUV of pick up zoals isuzu..

C5club extreme Fan


Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
Meer dan 2 ton hoeft niet echt, maar als ik iets speling heb over die 1500 heen zou het leuk zijn. Op de foto twee hekken. De aanhanger is 1300 kg max, in de auto ligt nog meer spul. Een iets langere, breedere aanhanger zou beter zijn. We zitten vaak net tegen de rand, met gewicht maar zelfs nog meer met afmetingen. Dit is max, echt veel groter komt zelden voor, wel langer.
Voor veel groter komt er een transit met laadbak en laadkraantje en een veel grotere aanhanger, maar dat is voor 95% van de tijd overkill
Voor veel groter komt er een transit met laadbak en laadkraantje en een veel grotere aanhanger, maar dat is voor 95% van de tijd overkill
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Leek
Er wordt al naar mijn topic verwezen, wat dat betreft zal ik me er qua kogeldruk even hier niet over uitlaten
dat heb je vast al wel gelezen.
Zelf rijd ik precies dezelfde auto met een 1500kg caravan. Daar heeft de auto absoluut geen problemen mee. Heuvel op (Frankrijk) schakelt hij ook prima op en terug. Heel af en toe heb ik 'm op handmatig gezet omdat ik 'm bij stevige heuvels toch liever boven de 2000rpm houd i.v.m. koeling van de versnellingsbak.

Zelf rijd ik precies dezelfde auto met een 1500kg caravan. Daar heeft de auto absoluut geen problemen mee. Heuvel op (Frankrijk) schakelt hij ook prima op en terug. Heel af en toe heb ik 'm op handmatig gezet omdat ik 'm bij stevige heuvels toch liever boven de 2000rpm houd i.v.m. koeling van de versnellingsbak.