Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handbak)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=19331
Pagina 1 van 1

Auteur:  jtbakker [ 25 sep 2017 19:50 ]
Berichttitel:  zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handbak)

Al meer dan 8 jaar ben ik in aller tevredenheid in het bezit van een Citroën C5 1.8 break ph1 uit 2004.
De auto bevalt nog steeds erg goed, echter met de aanschaf van een caravan is de zoektocht begonnen naar een c5 ph3.

Gezien het aantal prive km's moet het een benzine worden, en de thp sla ik liever over.
Het moet dus een 2.0 16V worden. (V6-zijn helemaal zeldzaam en gevoelsmatig te duur)

Nu gaat mijn voorkeur uit naar c5 met hydraulische vering, maar het aanbod hierin is wel erg summier.

Nu staan er wel een aantal met hydraulische vering, maar dit zijn veelal met 4 traps automaat. Is dit icm met beladen caravan van max 1400 kg aan te raden. Ik heb absoluut geen automaat ervaring.
Ik ben een redelijk sportieve rijder, maar als ik niet hoef te versnellen rij ik graag bij 50 - 60 km/h al in de 5de versnelling. Hoe doet de automaat dit? schakelt deze bij geen gas meer geven gelijk naar de hoogste versnelling?

Zijn er c5 rijders met 4 traps automaat en ervaring met caravan?

Een andere mogelijkheid, bij het niet kunnen vinden van een geschikte met hydro-vering of bij eventueel afraden automaat, een wokkel versie te nemen.
De kans is dan alleen heel groot dat je hulpveren moet nemen. Op zich geen ramp, maar als de achterkant standaard stukken hoger komt is nou ook niet echt mooi. Iemand die hier iets over kan zeggen of de kont hoger komt te staan?

Auteur:  Kapitein Rob [ 25 sep 2017 21:47 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

Misschien heb je hier iets aan.
Ik heb een C5 2.0i 16V Break (PhII) met automaat (zelfde motor-bakcombinatie als de PhIII). Ik heb geen ervaring met een caravan met deze auto, wel met een dubbelasser aanhanger met (meer dan) 1.200kg lading. In NL werkt dat prima, zeker met automaat. Ik denk dat je met de caravan wat vaker zelf een versnelling met de hand zult moeten kiezen, maar dat is geen probleem. Zonder aanhanger schakelt de automaat rond 60 km/h bij constante snelheid naar de hoogste versnelling (= 4). Zodra je gas geeft gaat hij een versnelling terug, bij meer gas twee. Voor mij is dit de eerste auto met automaat maar dat wende erg snel en is zeer comfortabel.

Auteur:  Jooster [ 25 sep 2017 22:46 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

Bak zit vroeg in zijn hoogste versnelling, met weinig koppel=weinig lol. Ik denk dat je zelfs op vlakke stukken veel in zijn 3 rijdt, dus ook veel toeren. Technisch kan het, maar comfortabel is anders. Nog los van de slechts 200nm voor 3300-3400kg treingewicht die de motor moet voortslepen.

Auteur:  JanSr [ 26 sep 2017 10:01 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

Waarom geen HDi 2.0 met een zestraps automaat? Het omslagpunt ligt momenteel ergens bij 15.000 km. En het rijdt erg veel lekkerder, zeker met een sleurhut. En als je veel km's maakt met die caravan ligt dat omslagen nog dichterbij.
En storingsvrij.

Auteur:  jtbakker [ 26 sep 2017 18:05 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

Jooster schreef:
Bak zit vroeg in zijn hoogste versnelling, met weinig koppel=weinig lol. Ik denk dat je zelfs op vlakke stukken veel in zijn 3 rijdt, dus ook veel toeren. Technisch kan het, maar comfortabel is anders. Nog los van de slechts 200nm voor 3300-3400kg treingewicht die de motor moet voortslepen.


Ik heb nu zelf een 1.8, alleen die heeft erg weinig trekkracht onderin de toeren. De 2.0 daarin heeft een veel beter koppelkromme.

Een versnelling lager hoeft niet perse een ramp te zijn, als het toerental maar niet dusdanig hoog is dat dit gaat irriteren. Wat is het toerental bij 90 km/h in zn 3 en in zn 4 bij de automaat?

JanSr schreef:
Waarom geen HDi 2.0 met een zestraps automaat? Het omslagpunt ligt momenteel ergens bij 15.000 km. En het rijdt erg veel lekkerder, zeker met een sleurhut. En als je veel km's maakt met die caravan ligt dat omslagen nog dichterbij.
En storingsvrij.


het omslagpunt ligt inderdaad vrij laag, bijna tegen de 15.000 km. Enig nadeel, de aanschaf waarde van een diesel ligt hoger. (bij een diesel km stand tussen de 100.000 - 150.000)

Auteur:  JW-C5 [ 26 sep 2017 18:39 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

De overbrengingsverhoudingen van de AL4 in de PH3 zijn hier te vinden:
Bijlage:
PH3 overbrengingen AL4.jpg


Groet,
JW

Auteur:  Jooster [ 26 sep 2017 19:10 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

Bij rond de 100km/u is dat dus krap 4000 toeren in 3. Nou zal de 4 op vlakke stukken ook wel werken, maar een beetje stijging of tegenwind betekent terug naar 3. Is ook beter voor de bak. Wat ik al aangaf, het is een aderlating op gebied van comfort. Is er geen 2 liter met handbak te krijgen?

Auteur:  jtbakker [ 27 sep 2017 19:03 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

JW-C5 schreef:
De overbrengingsverhoudingen van de AL4 in de PH3 zijn hier te vinden


mooi overzicht! Heb je deze toevallig ook van de handgeschakelde versie?

Auteur:  JW-C5 [ 27 sep 2017 19:14 ]
Berichttitel:  Re: zoektocht Citroen C5 (caravan - wokkel/HP/automaat/handb

Dat ziet er zó uit:
Bijlage:
5 bak PH3.jpg

Bij jou zit er dus die 20DP51 bak in.

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/