Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

fout melding : " Storing accu laadstroom "
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=18447
Pagina 3 van 3

Auteur:  ms-c5 [ 08 sep 2017 20:24 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Je accu management raakt in de war, Heb ik ook al eens gedaan afgelopen winter, vond ze niet fijn.

Auteur:  Paljas [ 09 sep 2017 09:35 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

@ ms-c5 : Deze lader is geen kwart eeuw oud !!!.
@ jooster : ik heb die gebruiksaanwijzing hier op papier en doorgelezen voor ik de vraag stelde. Waar lees jij dat dan ?

Auteur:  Willyb [ 09 sep 2017 10:37 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Deze lader gebruik ik al jaren en nog nooit problemen gehad, prima lader.
Gr. WillyB

Auteur:  ms-c5 [ 09 sep 2017 10:52 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

@ Paljas : ik heb inderdaad een oude lader gebruikt, misschien dat het met deze wel goed gaat, succes :smt023

Auteur:  ms-c5 [ 09 sep 2017 11:04 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

BJG schreef:
De enige fout die je gemaakt hebt is dat je de acculader aangesloten hebt op de plus en de min van de accu.

In een notedop:
Dat gaat fout omdat het accumanagement (op de min pool) nu het opladen van de accu niet heeft gezien, en dus rekening houdt met een verkeerde ladingstoestand. En daarop de dynamo bijregelt, en vervolgens de gewenste laadstroom niet haalt en in noodloop gaat. Vergeet niet dat je een intelligent laadcircuit hebt. (met microhybride technologie :lol: )

Accu bijladen = OK, plaats de min op de massa van de carrosserie, dan gaat het goed.


Dit geldt trouwens alleen voor de PH-3 het accumanagement, zie de tip van BJG hoe het wel goed gaat ;)

Auteur:  Jooster [ 09 sep 2017 12:05 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Paljas schreef:
ik heb die gebruiksaanwijzing hier op papier en doorgelezen voor ik de vraag stelde. Waar lees jij dat dan ?

In de pdf waar ik naar toe linkte, op pagina 44. Volg daarbij de nummering zoals op de pagina's afgedrukt staat, niet de nummering van de pdf reader. Het staat rechtsonder, de 2 bullets onder de grijze tekstbox.

Ik kan me overigens voorstellen dat het daar sowieso staat ivm uitsluiten aansprakelijkheid. Het laden van een accu in een moderne auto is immers een complexe aangelegenheid. Dat blijkt eens te meer uit dit draadje. Als een een storing optreedt in het elektrisch circuit of elektronica terwijl de accu kort daarvoor is geladen met de auto aangesloten op de polen, kan men uit onwetendheid al snel wijzen naar de fabrikant van de lader. Ook als de storing in werkelijkheid niets te maken zou hebben met het laden. Als fabrikant zou ik me verre van die ellende willen houden, en dus een dergelijke voorwaarde opnemen in de handleiding van de lader.

Elders las ik dat de intelligente laadcycli van moderne laders verstoord kunnen raken als de auto aangesloten blijft, omdat de ontlading niet alleen meer gerelateerd is aan zelfontlading van de accu, maar ook (sluip)stroomverbruik van de geparkeerde auto. Al kan ik dat niet helemaal plaatsen, wat wat zou dat uitmaken? Maar wellicht hebben andere forumleden daar een betere kijk op. ;)

Auteur:  Paljas [ 09 sep 2017 14:06 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Dat had ik ook gezien, maar dacht ook dat het bedoeld was om aan te geven hoe je een accu los koppelt.
Willyb heeft een ph1 en daar gaf het bij mij ook nooit problemen. Inderdaad maar even afwachten of er iemand is die ervaringsdeskundige is.Binnenkort ben ik toch bij J.O. en zal het hem vragen.

Auteur:  Jooster [ 09 sep 2017 15:35 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Paljas schreef:
Dat had ik ook gezien, maar dacht ook dat het bedoeld was om aan te geven hoe je een accu los koppelt.


Kopie van de tekst:
Voor het opladen en druppelladen van een vast in een voertuig aangesloten accu maakt u eerst de aansluitkabel met de minpool (zwart) van het voertuig los van de minpool van de accu. De minpool van de accu is in de regel verbonden met de carrosserie van het voertuig.

Ik denk niet zo zeer hoe je het doet, maar dat je het doet.

Paljas schreef:
Binnenkort ben ik toch bij J.O. en zal het hem vragen.

Ben benieuwd. Het antwoord vereist de nodige kennis van de auto, dat is hen wel toevertrouwd!

Auteur:  WackoH [ 10 sep 2017 19:41 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Interessant verhaal.
Ik ben naast de C5 in het gelukkige bezit van het jongere halfzusje (Peugeot 508SW uit 2013) met een start-stop systeem.
Toen de accu van de C5 slecht was geworden, heb ik die uit de Peug genomen en daarvoor een nieuwe gekocht (speciale voor S&S systemen van Varta).
Maar na vervangen was de S&S wel wat van slag (werkte veel minder vaak, wat ik overigens niet erg vond). Verder geen foutmeldingen (op het display tenminste).
Het heeft wel een aantal weken geduurd, voordat dit systeem weer hetzelfde werkte.

Verder heb ik nog een Citroen Cactus voor (zakelijk rijden, ook met S&S). Interessante hiervan is deze niet in staat was om de C5 (toen nog met de slechte accu) via startkabels te starten, terwijl dit met de Peug wel direct lukte.

Omdat ik de C5 nu niet meer zo vaak gebruik, sluit ik wel eens zo'n lader van de Action (die door een redacteur van Elektor als verrassend goed werden bevonden) direct op de accu aan, want er is een gebruiker (carkit?) die de accu anders in ~2wkn leegtrekt (daardoor is de vorige accu waarschijnlijk overleden).

Auteur:  BJG [ 11 sep 2017 10:47 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Dat niet goed werken van start en stop heeft te maken met het accumanagement. Bij vervangen van de accu moet hij worden ingeleerd.
Doe je dat niet, dan zal het start stop minder goed werken (dat is soms een vooruitgang) maar ook de accu minder worden opgeladen, omdat er rekening wordt gehouden met een afgenomen capaciteit.

Vergelijk het maar met een roetfilter. Ook dat moet worden ingeleerd bij vervanging.

Opladen gaat prima, maar zoals gezegd met de min op de massa, anders ziet het accumanagement (zit in de min pool) het laden niet.

Auteur:  WackoH [ 11 sep 2017 12:14 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

Dus wat er gebeurt kan zijn, is dat de software na vervanging ineens een lager spanning zag en daardoor aannam dat de accu flink wat capaciteit kwijt was geraakt. Daardoor werd veel minder vaak toegestaan dat S&S werd geactiveerd.

Zou de software inmiddels de ware capaciteit van de accu hebben achterhaald (ik neem aan dat er naar spanning vs. stroom en capaciteit wordt gekeken), of zou het verstandig zijn de accu nog eens apart op te laden?
En hoe dan:
De accu loshalen en opladen (omdat de software toch al denkt dat 'ie vol zit), of juist via de massa zodat de stroom door het capaciteitscircuit stroom (maar an raakt het misschien van slag om dat het ene laadstroom ziet terwijl het zelf vindt dat de accu vol is.
Met drie PSA auto's voor naast het huis moet ik maar eens een Lexia-kloon aanschaffen...

Auteur:  Paljas [ 11 sep 2017 19:10 ]
Berichttitel:  Re: fout melding : " Storing accu laadstroom "

BJG : Bedankt !

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/