Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21
Berichten: 66
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Hi, ik ben - na C5 breaks ph1 en ph2 diesels in de markt voor een benzine C5 break ph3; ik rij te weinig voor diesel.
De verbruikscijfers en de prestaties van de thd spreken me aan, maar als ik hier rondkijk zit er een aardig risico aan. De vti is wellicht ook geschikt, ben toch niet zo'n pk meneertje en al helemaal geen hutsleurder. Ik heb flink in het enorme "thp probleem" topic gebladerd maar ik ben daar niet echt een conclusie tegengekomen. Ik heb wel een paar hypothesen:

1. een thp van na 2011 verdient de voorkeur; is dit dan het type met energielabel A (op marktplaats heeft de 2010 label B)

2. een thp die problemen heeft gehad kan "verholpen" zijn mits extra aandacht voor het aankoeken van de luchtinlaat, en het afdoppen van een oliekanaal; geldt dit voor 2010 én 2011? Zijn alle garages inmiddels bekend met die extra aandacht?

3. de vti is minder gevoelig dan de thp

Ik hoor graag de meningen!

Ik mik op een wagen met rond 100.000 km, liever geen zwart (helaas is 90% zwart) en als het even kan luchtzwevings. Mocht je net een goeie in de aanbieding hebben voel je vrij om me te PM'en!


28 mei 2016 12:22
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50
Berichten: 990
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Een paar opmerkingen. Luchtzweving zul je niet vinden. Hydropneumatische vering wel. Ik vermoed dat de combinatie VTI en "bollenvering" bijna niet te vinden is maar je weet nooit. Wel denk ik dat de VTI echt onderbemeten is voor een C5, fase-3 Tourer is namelijk een zware auto qua gewicht. VTI motoren hebben overigens ook hun aandachtspunten, net als thp. Een alternatief is misschien de 2.0 liter benzine versie die tot en met begin 2010 is geleverd. Overigens, er rijden nu heel veel thp's rond van Peugeot, citroen en mini (BMW). Ik weet dat een thp best (fiks) onderhoud vraagt maar er rijden er zoveel rond dat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat het een "onacceptabele" motor is.

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).


28 mei 2016 15:49
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21
Berichten: 66
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Hey bedankt voor de tip. Het gaat dus vooral om de geschiedenis van de wagen... En dan goed bijhouden
Luchtzwevings was dichterlijke vrijheid, olie/luchtzwevings klinkt weer zo technisch correct haha.


28 mei 2016 18:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33483
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Volgens mij is de VTi nooit in HP variant geleverd ....

_________________

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera


28 mei 2016 21:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10673
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Dacht het ook niet, en die wil je niet in de c5 ph3
Heb hem in de c4 gehad, en dat was net goed :oops: ;)


28 mei 2016 21:29
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21
Berichten: 66
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Ik zie ook meer thp's te koop dus de keuze is makkelijk gemaakt. Hoe is het verhaal met voor en na 2011? De latere versie zou een beter verbruik hebben en heeft label A... Is die ook verbeterd op het punt van optekkende distributieketting?
Hoe zou ik die motor herkennen?


28 mei 2016 22:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Hoi ElRudo, ik heb in deze een proefrit gemaakt: http://www.autotrader.nl/auto/7DTXM/detail/
En zou hem zeker hebben gekocht, ware het niet dat ik er nog een op het oog had die een trekhaak had en een panoramadak. Hij rijdt heerlijk en de jongens in Aalsmeer hebben hem goed nagekeken. Misschien iets voor jou.

Sent from my DMC-CM1 using Tapatalk

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


28 mei 2016 22:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Vwb label a of b: Ik heb me laten vertellen dat het dezelfde motor is maar dat verbeteringen in het motormanagement tot het A-label hebben geleid. Dat wordt niet met terugwerkende kracht aan oudere auto's toegekend ook al zijn de verbeteringen ook daar doorgevoerd.

Sent from my DMC-CM1 using Tapatalk

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


29 mei 2016 08:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15
Berichten: 1553
Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Verbeteringen aan het motormanagement betekenen tegenwoordig vaak fiscale verbeteringen. Technisch gezien wordt het er meestal niet beter op. Ze gaan de boel nog meer manipuleren en knijpen om nét dat beetje roet of CO2 te besparen en dan fiscaal aantrekkelijker te worden.
Maar zowel de techniek als het milieu worden en op z'n best niet beter van.

Maar over de VTI: ik heb C4 met een VTI 120 gehad. Net aan qua vermogen en souplesse. Een C5 met VTI is echt te traag, ook voor iemand die niet op zoek is naar pk's. Daar is de C5 gewoon te groot en zwaar voor.

_________________
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine


29 mei 2016 16:15
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21
Berichten: 66
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
En er is er één gekocht... :smt193
hele nette 1.6 THP met meer toeters en bellen dan ik hebben kan. Mooi rijtje inmiddels: BX benzine, BX td, XM td, C5 ph I td, C5 ph II hdif, en nu wegens te weinig km's weer benzine. Zou ze wel eens naast elkaar willen zien staan :lol:
Ik schrijf al die tijd zo rond de €1000 per jaar af, niet slecht al met al.


17 jun 2016 21:26
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50
Berichten: 990
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Mooi, gefeliciteerd! We zijn gek op foto's trouwens... Hint hint...

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).


17 jun 2016 21:37
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21
Berichten: 66
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
tx, heb 'm pas over anderhalve week zal dan eens door de lens kijken, Dit is van de verkopert zn site:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


17 jun 2016 21:41
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 feb 2007 23:21
Berichten: 66
Woonplaats: Dordrecht
Auto: C5 Tourer
Opties: vele
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 150000
Kleur: donkergrijsblauwig metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
update:
inmiddels een half jaartje in bezit, en naast wat gedoe met de Bluetooth (microfoon werkt niet, moet er nog steeds mee naar de geraas), een heerlijk wagen.
Wel bleek ie een slok olie te lusten, maar het autobedrijf waar ik 'm kocht had een soort 3-maanden-op-draaiende-delen garantie, dus die heeft er naar gekeken. Hij heeft 'm volgens eigen zeggen "geflushed", olie vervangen door een reinigingsmiddel en 'm keer goed warm laten lopen. Daar kwam veel vuil uit. Nu met nieuwe olie loopt het nog iet beter, en ook blijft de olieniveau sensor niet meer hangen, die gaf soms vlak na het bijvullen aan dat het olieniveau te laag was.

Hoewel ik liever een hydropneumaat had rij ik nu met wokkels en dat valt me eigenlijk reuze mee.
Ik ben er in ieder geval heel blij mee! :citrofiel


09 jan 2017 17:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
Ik denk dat je daar heel goed aan hebt gedaan, dat flushen.

De zuigerveren van de THP koeken vol door roet en zo in de olie. daardoor overdruk in carter en olie die bij de inlaatkleppen terecht komt. Daar bouwt het op en uiteindelijk moet je het laten gritstalen.

Dat proces heb je nu (vooralsnog) gestopt.

Weet je toevallig of deze auto ooit de ketting heeft vervangen?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


10 jan 2017 11:53
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29
Berichten: 818
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132500
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
ElRudo schreef:
update:
Nu met nieuwe olie loopt het nog iet beter, en ook blijft de olieniveau sensor niet meer hangen, die gaf soms vlak na het bijvullen aan dat het olieniveau te laag was.


Bij mij bleef na oliebijvullen ook de melding komen dat olie niveau te laag was. Na een aantal startbeurten gaf hij aan dat het niveau juist was. Kennelijk heeft het een en ander tijd nodig om te resetten.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


10 jan 2017 13:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.