Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=17728
Pagina 2 van 2

Auteur:  BJG [ 22 jun 2016 09:16 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Wat dat betreft is het goed dat R134a gaat verdwijnen.
Iedere 2 jaar 650 gram koudemiddel de lucht in met een GWP van 1500 = 975 kg CO2 equivalent. Nog afgezien van de andere schadelijke effecten van dit koudemiddel.

Auteur:  Iceman [ 22 jun 2016 09:54 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Vanaf 2020 wordt de productie van R-134A met 40% terug geschroefd.
Echter mag er na 2030 nog steeds worden gevuld met R-134A.

Dus je zal nog even op een verbod moeten wachten.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  boes [ 22 jun 2016 10:09 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Tjaa
Hoezo duurzaam.
We willen allemaal goedkoop en het liefst een auto met airco..

Wat is overigens het milieuvriendelijker koudemiddel wat R134a gaat vervangen?

Auteur:  boes [ 22 jun 2016 10:13 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

In de bouw wint koeling met water steeds meer terrein.
(bij het gebruik van een warmtepomp met geothermische bron wordt er nog wel glycol door de bron heen gepompt!)

Auteur:  Iceman [ 22 jun 2016 10:19 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

CO2 (R-744)of te wel koolstofdioxide, nadeel is wel dat de drukken relatief hoog zijn. (70B is 20 graden)
Relatief veilig vanwege de kleine inhoud en niet brandbaar zoals R-600 (butaan) of de R-1234yf (die bestaat voor het grootste deel uit propaan)

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  willy4 [ 22 jun 2016 11:05 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

ik ben is naar een beurs geweest , daar was men met van alles bezig
maar telkens was de hoge drukken een probleem

Auteur:  BJG [ 22 jun 2016 11:21 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Auto's met een nieuwe typegoedkeuring vanaf 2012 hebben R-1234yf als koudemiddel.

Maar ook daarmee is wat gerommeld, vanwege de hoge prijs en slechte verkrijgbaarheid van R-1234yf (vanwege patenten Dupont en Honeywell).
Dit bracht oa Fiat ertoe de nieuwe R-1234yf installaties te vullen met R134a. Dat kan omdat de kookpunten R-1234yf vrijwel gelijk liggen met R134a. De installaties zijn technisch hetzelfde.

Het patent is inmiddels verlopen, dus de verkrijgbaarheid is beter en de prijs zakt.
Maar Daimler verzet zich tegen het gebruik van R-1234yf als koudemiddel, vanwege brandbaarheid en met bij verbranding ontstaan van giftige gassen. Ook VW lijkt daarin te gaan volgen. Een beetje een wassen neus, want ook R134a is brandbaar en daarbij ontstaan (vrijwel dezelfde) giftige gassen.
CO2 wordt dan eventueel de vervanger, maar daarbij moeten de drukken erg hoog, zodat de condensors bijvoorbeeld veel zwaarder (RVS) moeten worden uitgevoerd.

Auteur:  Ccinq [ 22 jun 2016 11:45 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Maar dan blijven ze misschien wel heel!

Auteur:  JW-C5 [ 22 jun 2016 12:40 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

De CO2 systemen werken normaliter met een extra warmtewisselaar.
Ze bestaan dan uit twee delen, een compact (ca 80 bar) hogedruk systeem met CO2, dat kan dan gesloten zijn met een elektrisch aangedreven pomp zoals dat ook bij je koelkast en vriezer thuis gebeurt.
Via een warmtewisselaar wordt er dan een vloeistof gekoeld, dat gaat door de warmtewisselaar in de auto.

Over 1234yf is al lang heel veel te doen. En imho terecht dat er kritiek op is, de gevaren die kunnen ontstaan bij een botsing waarbij dat spul vrijkomt zijn van een andere orde dan wat er gebeurt met 134a.
Het UBA heeft daar de nodige testen mee gedaan, ik heb daar een aantal artikelen over waarvan je niet vrolijk wordt.

Destijds ben ik betrokken geweest bij de totstandkoming van de MAC Richtlijn, dat liep parallel aan die voor de overige broeikasgassen waarmee ik te maken had.
Uit die tijd dateert ook de lobby van met name Dupont voor de 1234yf, terwijl eigenlijk ACEA leden/fabrikanten al besloten hadden over te gaan op de CO2 systemen.
Maar ja, een 1234yf systeem is simpeler en goedkoper dan een CO2 systeem, en dus........

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 22 jun 2016 13:51 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

CO2 is overigens al lang in gebruik als koudemiddel.
Zie onder andere dit verhaal uit 2008 daarover.
Daarin wordt ook gerefereerd aan het gebruik daarvan in MAC's. Totdat.......

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 22 jun 2016 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Interessant :smt023
Heb je ook een schema van de systeemopbouw van zo'n cascadesysteem?

Auteur:  Iceman [ 22 jun 2016 15:57 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Verder in het andere draadje=> viewtopic.php?p=561820#p561820

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  pooh [ 20 aug 2016 20:45 ]
Berichttitel:  Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Ccinq schreef:
Heeft geen verandering gebracht, airco doet het eerst redelijk, na een half uur of zo wordt het minder. Heb ook het idee dat de luchtopbrengst van de ventilatie duidelijk lager is dan normaal. Als ik de ontwasemingknop in druk lijkt hij wel maximaal te blazen. Aircocompressor klikt duidelijk aan bij inschakelen.


Grappig, dat is precies wat ik twee jaar geleden in Frankrijk had met mijn PH 3. Zelfde symptomen, ventilator loeit maar er komt nauwelijks lucht uit de roosters (bij de bijrijderspositie helemaal geen lucht meer) en geen koude lucht meer. Ik heb na die vakantie in NL de airco laten bijvullen en daarna is het niet meer voorgekomen.

Auteur:  Ccinq [ 21 aug 2016 13:49 ]
Berichttitel:  Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?

Als de airco nooit eerder was bijgevuld lijkt me dat niet zo vreemd. De mijne is 2 jaar geleden gevuld. Afgelopen weken in Frankrijk rondgereden, ook bij 39 graden, airco werkt redelijk goed, maar af en toe moet ie even uit, na paar minuten weer aan en weer koude lucht. Gaat nu voor leine beurt en APK, maar eens zien.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/