Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=15114
Pagina 1 van 1

Auteur:  Huijsing [ 09 jun 2014 12:31 ]
Berichttitel:  Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.

Temperatuurmeters
Als mijn auto op bedrijfstemperatuur is, zijn er zo'n zes tot acht blokjes zichtbaar bij de olie en koelvloeistof meter.
Als ik met caravan rijdt, blijven ze mooi op temperatuur.
Wat mij laatst echter gebeurde heb ik in mijn jaren lange ervaring als automobilist nog nooit meegemaakt.
Ik reed 's-Avonds laat op de grote weg een mistbank in waarbij de buitentemperatuur een paar graden daalde, daarbij zag ik dat mijn meters in een verloop van 10 minuten, ook terug liepen tot twee blokjes en mijn koelvloeistofmeter zelfs tot 0. De auto bleef gewoon zijn werk doen. Ik heb later mijn dealer gevraagd of hij dit verschijnsel kende. Het was nieuw voor hem, maar ik hoefde niet ongerust te zijn.
Mijn vraag is, heeft iemand ook deze ervaring met de C5 PH 3 meegemaakt?

Auteur:  kos [ 11 jun 2014 10:00 ]
Berichttitel:  Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.

Kan me niet herinneren dat dit me al overkomen is.

Auteur:  Jooster [ 13 jun 2014 00:49 ]
Berichttitel:  Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.

In deze post staan de tabellen met graden per blokje:
viewtopic.php?f=56&t=14626

Het is me zelf nooit opgevallen, maar rij gelukkig ook maar weinig in mistbanken. Maar er valt evengoed iets voor te zeggen dat de temperatuur van het koelwater iets daalt als je een mistbank inrijdt. Mist is gecondenseerde waterdamp, in de vorm van hele kleine druppels. Zodra deze in aanraking komen met de warme radiator, zullen ze deels verdampen. Dat verdampen koelt relatief fors. Voor zover ik weet wordt de motorolie bij een 1.6 THP ook gekoeld met het koelwater (via een warmtewisselaar).

Maar dan nog zou ik zeggen dat de thermostaat de temperatuur redelijk gelijk zou moeten houden. Wellicht dat die niet optimaal reageert?

Auteur:  Henk2304 [ 14 jun 2014 15:01 ]
Berichttitel:  Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.

Mijn eerste PH3 liet na anderhalf jaar regelmatig maar een paar blokjes zien, ook na lange afstanden en ongeacht de buitentemperatuur; hoefde ik me ook niet ongerust over te maken :o . Maar m'n huidige vertoont na ruim 2 jaar nog steeds het verwachtte metergedrag. Toch een bugje in de eerste PH3-series denk ik.

Auteur:  Huijsing [ 16 feb 2017 17:20 ]
Berichttitel:  Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.

Ik ben sinds maanden niet meer op de site geweest, dus even alsnog de oorzaak van mijn probleem.
Het had te maken met mij geregelde thermostaat. Dit is een vrij gecompliceerd onderdeel en functioneerde niet meer naar behoren. Achteraf bleek dit ook de oorzaak van mij aircoproblemen later te zijn (lees mijn ervaringen in onderwerp, slecht werkende airco)..
De functie van een geregelde thermostaat gaat tegenwoordig veel verder dan alleen maar de koelvloeistof temperatuur regelen. Deze regelt ook de hele automatische warmte huishouding in de auto, bleek achteraf.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/