Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Olie en koelvloeistof temperatuurmeter. 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 dec 2013 12:08
Berichten: 26
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.
Temperatuurmeters
Als mijn auto op bedrijfstemperatuur is, zijn er zo'n zes tot acht blokjes zichtbaar bij de olie en koelvloeistof meter.
Als ik met caravan rijdt, blijven ze mooi op temperatuur.
Wat mij laatst echter gebeurde heb ik in mijn jaren lange ervaring als automobilist nog nooit meegemaakt.
Ik reed 's-Avonds laat op de grote weg een mistbank in waarbij de buitentemperatuur een paar graden daalde, daarbij zag ik dat mijn meters in een verloop van 10 minuten, ook terug liepen tot twee blokjes en mijn koelvloeistofmeter zelfs tot 0. De auto bleef gewoon zijn werk doen. Ik heb later mijn dealer gevraagd of hij dit verschijnsel kende. Het was nieuw voor hem, maar ik hoefde niet ongerust te zijn.
Mijn vraag is, heeft iemand ook deze ervaring met de C5 PH 3 meegemaakt?


09 jun 2014 11:31
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2008 22:11
Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.
Kan me niet herinneren dat dit me al overkomen is.

_________________
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)


11 jun 2014 09:00
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.
In deze post staan de tabellen met graden per blokje:
viewtopic.php?f=56&t=14626

Het is me zelf nooit opgevallen, maar rij gelukkig ook maar weinig in mistbanken. Maar er valt evengoed iets voor te zeggen dat de temperatuur van het koelwater iets daalt als je een mistbank inrijdt. Mist is gecondenseerde waterdamp, in de vorm van hele kleine druppels. Zodra deze in aanraking komen met de warme radiator, zullen ze deels verdampen. Dat verdampen koelt relatief fors. Voor zover ik weet wordt de motorolie bij een 1.6 THP ook gekoeld met het koelwater (via een warmtewisselaar).

Maar dan nog zou ik zeggen dat de thermostaat de temperatuur redelijk gelijk zou moeten houden. Wellicht dat die niet optimaal reageert?


12 jun 2014 23:49
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 10:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.
Mijn eerste PH3 liet na anderhalf jaar regelmatig maar een paar blokjes zien, ook na lange afstanden en ongeacht de buitentemperatuur; hoefde ik me ook niet ongerust over te maken :o . Maar m'n huidige vertoont na ruim 2 jaar nog steeds het verwachtte metergedrag. Toch een bugje in de eerste PH3-series denk ik.

_________________
L8r, Henk


14 jun 2014 14:01
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 20 dec 2013 12:08
Berichten: 26
Auto: C5 sedan Business 1.6THP 155
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie en koelvloeistof temperatuurmeter.
Ik ben sinds maanden niet meer op de site geweest, dus even alsnog de oorzaak van mijn probleem.
Het had te maken met mij geregelde thermostaat. Dit is een vrij gecompliceerd onderdeel en functioneerde niet meer naar behoren. Achteraf bleek dit ook de oorzaak van mij aircoproblemen later te zijn (lees mijn ervaringen in onderwerp, slecht werkende airco)..
De functie van een geregelde thermostaat gaat tegenwoordig veel verder dan alleen maar de koelvloeistof temperatuur regelen. Deze regelt ook de hele automatische warmte huishouding in de auto, bleek achteraf.


16 feb 2017 16:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.