Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=11485
Pagina 6 van 7

Auteur:  Menno [ 14 sep 2016 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Je hebt gelijk !!
Zo heb ik dat ook bij mijn X gedaan, dat gepiel met die draden is drama ...

Auteur:  Herman [ 21 sep 2016 16:46 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Ik heb hier een linker en een rechter bestelt http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=141936831298&ssPageName=ADME:L:PMR:NL:1123
en even kontakten over de prijs met verzenden, koste mij totaal 119 euro en nu al binnen, was de 15e sávonds in bestelling en de 21e nu binnen. :smt023 .

Auteur:  Herman [ 21 sep 2016 16:48 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Denk het morgen middag erin te plaatsen, alleen nog wat klem doppies bij de dealer halen voor de bekleding.

Auteur:  Herman [ 21 sep 2016 17:34 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Net gekeken in de doos, kabel zit heel strak er in en de tandwiel waar de motor op komt zit er vast in verwerkt, kan er niet uitvallen, mooie afwerking! :smt023

Auteur:  Menno [ 21 sep 2016 18:09 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Goed zo !

Auteur:  josh [ 15 jan 2018 00:37 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Ik heb 2x linksvoordeur en 1x rechtsvoordeur kabel vervangen is lastig om kabel er goed op te rollen en te spannen.
Heb net de bovenstaande set op ebay bekeken en eerlijk gezegt zou voor het stukje meerprijs de hele set compleet vernieuwen. links en rechts
Hopelijk dat deze nieuwe set beter gevormt is want bij de orginele rails loopt de kabel toch schade op met roest en zwakte tot gevolg bij het wieltje van de motor.
Had 9 jaar c5 van 2002 nooit een raamkabel stuk gehad en bij deze 4 jaar model2008 2x kabels gewisselt.
Heb ooit wel begrepen dat rails later veranderd is dus over nieuwere bouwjaren kan beter mechanisme zijn waarbij niet stuk gaat bij rolwieltje vd motor.

Auteur:  Herman [ 15 jan 2018 09:59 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Dat had ik ook, alleen de kabel is een crime, later toch de hel set gekocht die er zo in kon, ik heb de kabels nog liggen nieuw in doos, voor diegene die denkt het wel goed te kunnen.
in februari gooi ik het weg, ze mogen het gratis hebben. :mrgreen:

Auteur:  BertC5 [ 24 maart 2018 13:47 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Hey Herman

Dat vervangen van het mechanisme was dat ook voor je Phase 3?

Was dat een grote klus? Mijn linker portier heeft dat ook en heb de rommel los liggen nu maar weet nog niet goed of ik het wel aan durf. Heb wel de beschrijving van JW al gekregen over het kaal maken portier.

Bert

Auteur:  Menno [ 24 maart 2018 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Een complete set vervangen is een vrij simpele klus ...
Enkel de kabel vervangen is wel een gepriegel en crime zoals Herman ook aangeeft.

Auteur:  Koenson [ 30 mei 2018 09:47 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Ik zat met hetzelfde probleem: op een dag het bestuurdersraam stroef open en heel moeizaam dicht. Volgende dag onheilspellend kraken en plots was het gedaan met spelen. Omdat er niets meer beweegt denk ik aan een elektronicafout. Argeloos probeer ik de passagierszijde. Gekraak en gekerm en ook daar gedaan. Langs twee kanten! Ik bel de garage en die komen af met een kostenplaatje waarmee ik met het gezin op vakantie kan. Daarenboven had ik had net grote kosten gehad aan de auto en had geen zin om nog eens honderden euro's te betalen om twee ramen te laten herstellen.

Na wat zoeken op het internet op dit topic terecht gekomen en op het Franse C5 forum. Ik lees overal: kabel geknapt, vrij simpele klus & zo gepiept! Dus alle moed bijeen gezocht en een raammechanisme bij "OKZAM AUTOTEILE" op eBay gekocht om het zelf eens te proberen. Lukt het niet: pech. Lukt het wel: honderden euro's gewonnen!

Ter bijkomende informatie: ik ben psycholoog van beroep en heb nog nooit iets aan een auto gedaan. Als ik de koffer vooraan kan opendoen zonder al te lang zoeken, klop ik mezelf al op de borst. Mijn vrouw keek dus met de nodige argwaan toe en ik beken dat ik zelf ook behoorlijk onzeker was.

Man, ik heb wat afgezweet! Niet omdat het warm was, maar van de schrik om alles naar de janollen te knallen. De instructies zijn helder, maar toen ik die binnenbekleding eraf rukte en de helft van die clips braken af, had het niet veel gescheeld of een verse onderbroek was nodig. Vervolgens loopt het op rolletjes. Tot blijkt dat één van de schroeven van het raammechanisme achter de luidspreker zit. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, ware het niet dat het gedrocht met vier kanjers van metalen klinknagels vereeuwigd is aan de deur. Daar sta je dan met je torx bitje. Geen probleem, denk ik zo, we zoeken het even op. ‘Even met de centerpons ertegenaan’. Alleen: centerpons? Nooit gezien, gehoord en uiteraard niet in huis. Afslijpen dan maar! Maar een psycholoog heeft geen slijpmachines. En een beetje babbelen tegen klinknagels blijkt niet te helpen. Elders lees ik: uitboren. Aha, boren. Dat heb ik wel. Ik verzeker mijn echtgenote dat ik weet wat ik doe, terwijl ik het stof van de boormachine blaas. Ik gebruik mijn boormachine enkel voor een gaatje in de muur, dus mogelijk werken die steenboortjes niet. Nuja, de binnenbekleding ligt op de grond, mijn rug is nat van het zweet en morgen moet ik met de auto rijden. Ik contempleer even over het probleem en overwin mijn twijfel om met deze boorkopjes aan de slag te gaan. Laat dit een waarschuwing zijn voor wie dit na mij wil proberen! Na enkele minuten boren - een hels lawaai producerend, vrouw die lijkbleek wegtrekt en kinderen die hun bed uitkomen – knalt plots de boorkop in frennen uiteen. De boorkop is roodgloeiend geworden en blijkt er geen enkele vooruitgang geboekt te zijn.. Het zweet gutst nu overal. Dit gaat niet lukken.
Met een tangetje probeer ik de klinknagel eruit te trekken, maar meer dan wat stukjes metaal verwijderen van de kanten lukt me niet. Moedeloos zak ik door mijn benen. Zo gepiept, mijn g@t ja! Ik pak de boormachine om deze terug op te ruimen en verbrand me bijna bij het verwijderen van het beschadigde boorkopje. Terwijl ik vloekend met een boormachine sta te zwaaien, daagt er een idee.
Wat als ik nu eens een gat boor door de houder van de luidspreker op de plaats waar de vijs eruit moet? De luidspreker zit met torx-vijsjes vast, dus die bewerk ik lustig met mijn bitjes. Stap twee: luidspreker loskoppelen en wegleggen. Stap drie: boren maar. Na slechts twee keer verkeerd te boren met de steenboor slaag ik erin een gaatje te produceren dat de perfecte toegang verschaft tot de bevestiging van het raammechanisme. Een inwendige driewerf hoera en hup met de geit!
De rest is kinderspel, en binnen het half uur is alles aangesloten en werkend. Mijn vrouw maakt een filmpje van me terwijl ik kletsnat en afgepeigerd het raam op en neer manoeuvreer. Ik wist het al langer, maar nu is er geen twijfel meer: ik ben een held!

TL;DR: Het lukt een leek, maar verwacht je aan gebroken clips en klinknagels. De clips kan je bij vb. Auto5 krijgen voor een prikje. De klinknagels zijn ***.

Auteur:  jtbakker [ 14 sep 2018 12:56 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Ik ben ook aan de beurt met mijn c5. Raam open en dicht doen maakt krakend / schurend geluid. Hierna heb ik het raam niet meer open durven te doen. :)

Een vraag: is er een tekening op welke plekken de schroeven zitten om het deurpaneel los te maken?

En ik moet nog een paar klemmetjes voor de deurpaneel kopen. Hoeveel zou ik voor de zekerheid moeten kopen?

Ik heb al een complete set nieuw raam mechaniek zonder motor van Valeo aangeschaft.

Auteur:  Koenson [ 14 sep 2018 13:30 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Ik heb mijn info gehaald uit deze handleiding: https://www.scribd.com/document/388594621/demontage-porte-reparation-leve-vitre-c5-2008-phase3-pdf

Ik heb zelf nog een ‘fotoreportage’ gemaakt van mijn avontuur, maar nog geen tijd/zin om dit presenteerbaar te maken.

Als ik me niet vergis zijn er 5-6 van die clipjes langs elke kant, maar bij mij zijn ze niet allemaal afgebroken. Ik heb me zo een setje aangeschaft (https://www.auto5.be/nl/product/8-deurclips-type-peugeot-citroen-8-2mm-restagraf_215814.html?CatalogID=48111&CatalogCategoryName=48225 ) en van de 8 die er in een doosje zitten heb ik er 5 nodig gehad (2 voor de ene deur en 3 voor de andere).

Succes!

Auteur:  Koenson [ 14 sep 2018 13:35 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Hier toch een sfeerbeeld van mijn boorgaatjes in de houder van de speaker:

Afbeelding

:oops:

Auteur:  boes [ 14 sep 2018 16:03 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

:D Wat een prachtig relaas Koenson.
Wellicht ben je nog een beginnende klusser,....schrijven kan je.

Tip voor een andere keer: koop goed en vooral juist gereedschap voor de klus.
Alhoewel,.dan komt er geen vervolg op bovenstaand avontuur.

Auteur:  Koenson [ 05 jul 2019 10:46 ]
Berichttitel:  Re: Kabel ruitmechanisme roestig en gebroken

Omdat ik nog eens een vraag kreeg heb ik alle foto's van mijn 'avontuur' gedeeld op: https://1drv.ms/u/s!Andrz0TZaZAjvU4rjYIs_cQdw804?e=fo24wf

Alles werkt intussen nog prima naar behoren!

Pagina 6 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/