Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Wat dat betreft is het goed dat R134a gaat verdwijnen.
Iedere 2 jaar 650 gram koudemiddel de lucht in met een GWP van 1500 = 975 kg CO2 equivalent. Nog afgezien van de andere schadelijke effecten van dit koudemiddel.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jun 2016 08:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Vanaf 2020 wordt de productie van R-134A met 40% terug geschroefd.
Echter mag er na 2030 nog steeds worden gevuld met R-134A.

Dus je zal nog even op een verbod moeten wachten.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


22 jun 2016 08:54
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Tjaa
Hoezo duurzaam.
We willen allemaal goedkoop en het liefst een auto met airco..

Wat is overigens het milieuvriendelijker koudemiddel wat R134a gaat vervangen?


22 jun 2016 09:09
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
In de bouw wint koeling met water steeds meer terrein.
(bij het gebruik van een warmtepomp met geothermische bron wordt er nog wel glycol door de bron heen gepompt!)


22 jun 2016 09:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
CO2 (R-744)of te wel koolstofdioxide, nadeel is wel dat de drukken relatief hoog zijn. (70B is 20 graden)
Relatief veilig vanwege de kleine inhoud en niet brandbaar zoals R-600 (butaan) of de R-1234yf (die bestaat voor het grootste deel uit propaan)

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


22 jun 2016 09:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13865
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
ik ben is naar een beurs geweest , daar was men met van alles bezig
maar telkens was de hoge drukken een probleem


22 jun 2016 10:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Auto's met een nieuwe typegoedkeuring vanaf 2012 hebben R-1234yf als koudemiddel.

Maar ook daarmee is wat gerommeld, vanwege de hoge prijs en slechte verkrijgbaarheid van R-1234yf (vanwege patenten Dupont en Honeywell).
Dit bracht oa Fiat ertoe de nieuwe R-1234yf installaties te vullen met R134a. Dat kan omdat de kookpunten R-1234yf vrijwel gelijk liggen met R134a. De installaties zijn technisch hetzelfde.

Het patent is inmiddels verlopen, dus de verkrijgbaarheid is beter en de prijs zakt.
Maar Daimler verzet zich tegen het gebruik van R-1234yf als koudemiddel, vanwege brandbaarheid en met bij verbranding ontstaan van giftige gassen. Ook VW lijkt daarin te gaan volgen. Een beetje een wassen neus, want ook R134a is brandbaar en daarbij ontstaan (vrijwel dezelfde) giftige gassen.
CO2 wordt dan eventueel de vervanger, maar daarbij moeten de drukken erg hoog, zodat de condensors bijvoorbeeld veel zwaarder (RVS) moeten worden uitgevoerd.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jun 2016 10:21
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Maar dan blijven ze misschien wel heel!

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


22 jun 2016 10:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
De CO2 systemen werken normaliter met een extra warmtewisselaar.
Ze bestaan dan uit twee delen, een compact (ca 80 bar) hogedruk systeem met CO2, dat kan dan gesloten zijn met een elektrisch aangedreven pomp zoals dat ook bij je koelkast en vriezer thuis gebeurt.
Via een warmtewisselaar wordt er dan een vloeistof gekoeld, dat gaat door de warmtewisselaar in de auto.

Over 1234yf is al lang heel veel te doen. En imho terecht dat er kritiek op is, de gevaren die kunnen ontstaan bij een botsing waarbij dat spul vrijkomt zijn van een andere orde dan wat er gebeurt met 134a.
Het UBA heeft daar de nodige testen mee gedaan, ik heb daar een aantal artikelen over waarvan je niet vrolijk wordt.

Destijds ben ik betrokken geweest bij de totstandkoming van de MAC Richtlijn, dat liep parallel aan die voor de overige broeikasgassen waarmee ik te maken had.
Uit die tijd dateert ook de lobby van met name Dupont voor de 1234yf, terwijl eigenlijk ACEA leden/fabrikanten al besloten hadden over te gaan op de CO2 systemen.
Maar ja, een 1234yf systeem is simpeler en goedkoper dan een CO2 systeem, en dus........

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jun 2016 11:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
CO2 is overigens al lang in gebruik als koudemiddel.
Zie onder andere dit verhaal uit 2008 daarover.
Daarin wordt ook gerefereerd aan het gebruik daarvan in MAC's. Totdat.......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jun 2016 12:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Interessant :smt023
Heb je ook een schema van de systeemopbouw van zo'n cascadesysteem?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jun 2016 13:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Verder in het andere draadje=> viewtopic.php?p=561820#p561820

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


22 jun 2016 14:57
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 30 jun 2014 13:46
Berichten: 3
Auto: C5 Tourer 2.0i Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 67000
Kleur: Donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Ccinq schreef:
Heeft geen verandering gebracht, airco doet het eerst redelijk, na een half uur of zo wordt het minder. Heb ook het idee dat de luchtopbrengst van de ventilatie duidelijk lager is dan normaal. Als ik de ontwasemingknop in druk lijkt hij wel maximaal te blazen. Aircocompressor klikt duidelijk aan bij inschakelen.


Grappig, dat is precies wat ik twee jaar geleden in Frankrijk had met mijn PH 3. Zelfde symptomen, ventilator loeit maar er komt nauwelijks lucht uit de roosters (bij de bijrijderspositie helemaal geen lucht meer) en geen koude lucht meer. Ik heb na die vakantie in NL de airco laten bijvullen en daarna is het niet meer voorgekomen.


20 aug 2016 19:45
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco ph3: temperatuur verdamper regelbaar met diagbox?
Als de airco nooit eerder was bijgevuld lijkt me dat niet zo vreemd. De mijne is 2 jaar geleden gevuld. Afgelopen weken in Frankrijk rondgereden, ook bij 39 graden, airco werkt redelijk goed, maar af en toe moet ie even uit, na paar minuten weer aan en weer koude lucht. Gaat nu voor leine beurt en APK, maar eens zien.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


21 aug 2016 12:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.