Re: Op vakantie: Storing uitlaatgas en storing katalisator!
@ Peter61: na het lezen van je probleem moet ik zeggen dat ik precies hetzelfde heb. Zonder dat ik dit draadje wil kapen geef ik, aangezien we in hetzelfde schuitje zitten, hierbij mijn problemen aan. Alhoewel ik geen gas installatie heb...
Ik heb de auto gekocht en had binnen een week of 3 de eerste melding "storing uitlaatgas". Dit was bij redelijk weer, graad of 17 denk ik, droog en een koude motor. Herstart: probleem weg. Aan het lopen merkte ik overigens niets, liep prima.
Ondanks dat ik nog garantie had ben ik er niet mee heen geweest omdat a) het was weg en bleef weg toen de auto opnieuw gestart werd en b) het is Citroën en ik weet uit ervaring dat je gewoon rustig moet blijven. En ik wilde ook niet als een zeikerd overkomen bij de garage omdat ze me erg netjes hadden behandeld bij een miskoop die ik eerder had gedaan. --> Ik denk nu achteraf dat ik toch beter meteen terug had kunnen gaan.
Maar goed, ik heb die storing later nog een of twee keer gehad, tot ik nu op vakantie naar Italië ben geweest. Gelukkig in het buitenland geen problemen gehad. Sinds aankoop hebben we er nu 5000km in gereden en de storing komt sinds een paar dagen "dagelijks" tevoorschijn. Overigens niet de katalysator melding, dat heb ik nog niet gehad. Als ik de auto uit uit en weer aan zet, dan blijft de melding (incl. symbooltje - service op het klokkenpaneel) nu gewoon staan. Dit begin ik naar te vinden.
Het werd me gisteren echter te gek: ik kon nog net 40km/h halen in zijn 2...
Gestopt, uit, weer aan, maar niet werken he. Paar kilometer op 3 poten gehobbeld, weer gestopd, same old. Hmpf....
Ik herinnerde me in eens een Xantia 2.0-8V die gewoon erg traag werd, ik heb toen een keer de poot stijf op het gas gehouden en na een flinke hoest liep ie weer normaal. Ik dacht " proberen", nee heb je en ja kan je krijgen, en na een paar honderd meter WHOAM>>>> daar ging ie weer. Toen eventjes aan / uit en sindsdien is het over. Lampjes zijn sindsdien ook uit.
Het schokje waar je het over hebt merk ik ook al langere tijd, misschien dat het ermee te maken heeft?
Vandaag naar de garage geweest en die heeft hem uitgelezen en gereset: de storingscode was "P0352 Bobine B". Mijn conclusie is dat door foute verbranding een sensor ergens in het uitlaatsysteem wordt getriggerd waardoor "storing uitlaatgas" wordt weergegeven.
Foute verbranding komt door of een fout mengsel of geen (goede) vonk. Als oorzaak kunnen dan de bougies, het bobineblok of bedrading worden aangewezen en anders de lucht of benzine inspuiting. (Gewoon hardop gedacht hoor, ik ben geen monteur...)
Wat ik nog wel wil melden is dat ik net voor de vakantie een oliewissel + filter heb gedaan, ook bij die garage. Ik lees op het forum dat er ook wel eens iets verstopt gaat zitten als je niet de goede olie gebruikt. Ik heb gevraagd om dezelfde olie te gebruiken die ze er in het verleden ook in deden. Dit is 5W40 geworden.
Misschien heeft de olie er iets mee te maken, dat het dunnere olie moet zijn? Volgens de monteur in de garage was zijn 1e verdachte het bobineblok.
Uiteindelijk kan ik me in die gedachte ook wel vinden:
- soms een schokje bij constante snelheid (ontbreken van vonk)
- komt dit een paar keer kort na elkaar voor zal er iets gemeten worden dat niet juist is vandaar "storing uitlaatgas" zonder dat je er noemenswaardig iets van merkt
- omdat de auto me gisteren op 3 poten heeft vervoerd (een flinke hapering in de vonkerij)
- uitgelezen storing P0352 Bobine B (spreekt voor zich denk ik)
Ik ben weliswaar net uit de garantie maar de verkopers woorden waren dat als er net na de garantie er iets was ik ook gewoon terug moest komen. Laten we hopen dat we er beide snel vanaf kunnen komen.
Wanneer ik een oplossing heb dan zal ik het hier posten.
Als er ondertussen mensen zijn met ideeen dan hoor ik dat graag.
Alvast dank voor het meedenken cq. lezen van dit bericht!