Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet wordt 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
Helaas werkt dit in de praktijk toch anders. Natuurlijk kun je iets zien aan de temperatuurmetertje op het dashboard. Dat werkt dan namelijk niet meer. De olietemperatuurmeter geeft dan ook te lage waardes aan, terwijl natuurlijk de werkelijke waardes van zowel de koelvloeistof als de olie hoger is dan de metertjes op het dashboard je laten geloven.
Na het monteren van een nieuwe temperatuursensor werkte het metertje op het dashboard weer en warempel de olietemperatuurwaardes stegen ook een stuk verder op de meter (naar normale waardes).


05 aug 2011 20:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
Wil je daarmee zeggen dat er maar één sensor(systeem) is die dan verantwoordelijk is voor alle fouten?
Ook die van de olietemperatuur?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 aug 2011 20:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
EvilTwin schreef:
Dat de temperatuursensor een verkeerde (lagere) waarde doorgeeft is niet logisch. Het is een thermokoppel en die verandert niet zo maar, hooguit verschuift alles na jaren gebruik. Wat wel kan is dat vanaf een bepaalde temperatuur de gehele verbinding mechanisch verbroken wordt, omdat er iets uitzet.

Dit is niet waar:
De temperatuursensor is namelijk gewoon een ptc weerstand die in serie staat met een vaste weerstand in de mm computer die aan massa ligt. De sensor wordt gevoed door een 5V spanning. Zodoende is de spanning aan de ingang van de computer een betrouwbare maat voor de gemeten temperatuur.
In de praktijk komt het heel vaak voor dat de temperatuursensor rare storingen geeft. Meestal komt dat doordat er koelvloeistof in de sensor terecht is gekomen. Dit veroorzaakt wisselende weerstand, of zelfs gedeeltelijke massasluiting, waardoor rare en piekende waardes van de temperatuur. Dat schrijft ook Eric in zijn posting.



Het verband met een onjuist gegeven waarde van de olietemperatuur kan ik niet direct leggen. Wel is het zo dat de waarde die de meters in de cockpit voor brandstof, olietemperatuur, koelvloeistoftemperatuur en spanning aangeven niet de daadwerkelijk gemeten waarden zijn. Door de BSI wordt bepaald wat er wordt aangegeven. En de strategie waarop dit gebeurt kent alleen de programmeur maar waarschijnlijk...

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 aug 2011 21:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
Weet je dat zeker van die PTC-weerstand? dat is namelijk niet echt een nauwkeurig ding voor een temperatuurmeting. :o

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 aug 2011 23:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
Ja dat is wel zo, eigenlijk altijd al geweest vanaf begin van het injectietijdperk.
Het werkt eigenlijk net zo als de temp-sensor in de buitenspiegel, ook een ptc in serie met een vaste weerstand gevoed door een spanning van 5V.
In de pratijk klopt de koelvloeistoftemp meting toch wel met een nauwkeurigheid van plus of min 1 graad. Dus nauwkeurig genoeg.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


06 aug 2011 12:45
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
JW-NHS schreef:
Wil je daarmee zeggen dat er maar één sensor(systeem) is die dan verantwoordelijk is voor alle fouten?
Ook die van de olietemperatuur?

Groet,
JW


Bij mijn C5 ph2 had dus één sensor (die van de koelvloeistof) ook invloed op de olietemperatuurmeter. Let wel, de olietemperatuur was wel goed.
Waarschijnlijk is het zo geprogrammeerd dat er toch een samenhang gemeten wordt tussen beide temperaturen (olie en koelvloeistof).


06 aug 2011 18:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 okt 2009 18:10
Berichten: 112
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word
exroosje schreef:
Te veel koude middel in de airco misschien?

Dat had ik namelijk wel last van. zonder caravan dus. Bij hogere temperaturen komt de juiste hoeveelheid R134a nogal nauwkeurig. Te veel icm hoge temp leidt tot uitschakelen door overdruksensor.

Is ie onlangs soms (bij)gevuld?



Ik had ook dit probleem van de zomer met caravan dat de watertemp zo hoog opliep (niet tot in het rode veld maar zeg maar richting 10 uur) dat de airco werd afgeschakeld. OOk nadat je stopte bleef de fan niet doordraaien. Dus bij het weer contact geven kreeg je direct de melding van een te hoge koelwatertemp. Aan een te hoge aircovulling kan het niet gelegen hebben want ik heb gisteren de airco laten doen en er kwam 500 gram uit en er ging weer 700 gram in zo ven uit mijn hoofd (er zat dus minder in dan had wat het had moeten zijn).

Maar ik begrijp inmiddels uit het hele verhaal van deze topic dat na afzetten van de notor de fan nooit doordraait bij o.a. het benzine model.

_________________
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!


19 aug 2011 18:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 97 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.