Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
VIALLE LPi - Een 4 pompen ervaringsverhaal (lang)
Auteur |
Bericht |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: VIALLE LPi - Een 4 pompen ervaringsverhaal (lang)
Oh ok. Als de achterste sonde van de kat gaat afwijken krijg je toch een emissie melding? Als je mengselregeling gaat afwijken komt het achter de kat toch nooit goed meer bij je controle sonde?
Is de emissie meting en melding op je boordcomputer dikke onzin dan?
|
04 jul 2015 13:41 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: VIALLE LPi - Een 4 pompen ervaringsverhaal (lang)
Ik begrijp je verwarring. Zo eenvoudig mogelijk gesteld: Er wordt eigenlijk nooit emissie gemeten. Uitgezonderd de lean-burn DI benzinemotoren en Euro 6 dieselmotoren waar de NOx wordt gemeten. Dit is om een SCR-systeem of een NOx kat zijn werk te kunnen laten doen.
Dat neemt niet weg dat de melding emissiestoring in het display wel degelijk relevant is. Het betekent eenvoudig dat er een storing door het motormanagement is gesignaleerd die invloed heeft (kan hebben) op de emissie.
De mengselregeling haalt wel een trucje uit om te zorgen dat de katalysator zijn werk kan doen. Daarvoor moet het mengsel voortdurend arm -rijk-arm- rijk variëren. Ik zou dat chemisch uiteen kunnen zetten (vind ik ook best leuk) maar ik denk dat dit voor het forum te ver gaat.
De controle-sonde is er slechts om te controleren of de kat efficiënt genoeg werkt. Dat gebeurt door eenvoudig de zuurstof in de uitlaat na de kat te meten. Deze sonde zegt eigenlijk niets over de mengselregeling. Immers een te rijk mengsel geeft een lage rest-zuurstof na de kat. Wanneer de kat zijn werk goed doet, ook dan is de zuurstof laag. Ook over de controle sonde is veel te vertellen, maar dat gaat mi ook te ver hier en nu.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 jul 2015 23:05 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|