Speciaal onderwerp, zeker als je met de beschuldigende vinger ergens heen wijst (in mijn geval naar 2 bedrijven) daarom even deze disclaimer. Anders lopen we straks het risico op TE ‘Off Topic’ discussies. Sorry voor de lengte.
NB : Dit is mijn verhaal over mijn ervaringen en dus ook mijn mening (ja dat is eigenwijs!). Autorijden kost geld, ook dat weet ik. Ik heb echter geen Sinterklaas of Kerstman complex.
Gassystemen wat mij betreft zijn gemaakt om moeiteloos vele kilometers te rijden. De kwaliteit van de systeemonderdelen hoort hierbij aan te sluiten.
Het staat iedereen vrij anders te denken. Ik denk zelf een punt hebben.
Tijdstippen zijn indicatief adhv gereden kilometers.
Ik ben opgegroeid in Citroen (vader 35 jaar Citroenrijder)
omdat dat de enige was waar mijn maaginhoud binnen bleef. I Love ZWEVEN. Bijna allen op gas, Vialle was THE NAME ! Die zaten trouwens bij ons om de hoek.
Ik heb in mij leven eerder jaren gas (verdamper) gereden van het merk Vialle
. Toen ik dus na jaren weer privé iets moest aanschaffen met 40-50K km/jaar was Vialle Gas een logische keuze.
GESCHIEDENIS
Sept 05 Aankoop C5 1.8i 16V LP Ph1 3 jaar oud bij Citroen dealer, ex-private lease. Vialle 75000 km, 6 mnd Bovag. Bij mijn weten originele gaspomp
3e kwart 06 120.000 km, pomp 1 stuk. Pomp 2 erin. Vialle Servicepunt regio Leiden € 750
1e kwart 08 180.000/190.000 km, pomp 2 stuk. Pomp 3 erin. Vialle Servicepunt regio Leiden. Aanvankelijk weer € 750 daarna ongeveer € 250
4e kwart 10 290.000 km, pomp 3 stuk. Pomp 4 erin.
Offertes
Vialle Servicepunt Belgie (net bezuiden Eindhoven) € 500 (20% BTW)
Van Meenen Belgie € 550 (20% BTW)
Vialle Servicepunt regio Rdam € 550 (19% BTW)
Vialle Servicepunt Leiden vraag wederom € 750 (19% BTW)
7 januari 11 Auto verkocht, nieuwe aangekocht LPG-G3 installatie laten inbouwen :
NIET Vialle.
Bij pomp 2 was mijn gedachte : Domme pech, can happen. Geen enkele ervaring, dus maar naar het Vialle servicepunt in de regio. De dealer gaf aan hem zelf daar ook heen te brengen als het via hen ging. Stevige kostenpost.
Bij pomp 3 was de schrik groot. Maar 70.000 km?
Geen garantie. Leiden wilde doodleuk weer € 750 factureren. Ik vroeg bedenktijd en ging met Vialle in de clinch. Kwam niet verder dan administratief medewerker “…de serviceafdeling is alleen voor bedrijven, niet voor consumenten…”. Na uitgebreid het verhaal te hebben gedaan (3e pomp binnen 200.000 km) werd de klacht doorgegeven.
10 minuten later ging de telefoon, het servicenter. Ze hadden van Vialle gehoord etc. etc.
In combinatie met Vialle was besloten een coulancepomp te leveren. Ik zou alleen de inbouwkosten van rond de € 250 dienen te betalen. Ik had hier een goed gevoel bij
Pomp 4, 100.000-110.000 km verder, wederom. Wijzer geworden heb toen even de tijd genomen en kwam tot bovenstaande offertes. Voor Rdam gekozen. Echte verademing, mocht meekijken, kreeg uitleg over de techniek en werkzaamheden en werd als klant behandeld.
Kwam er zo achter dat zelfs de € 250 voor inbouw bij pomp 3 uitermate goed betaald was.
Met terugwerkende kracht werd ik heel erg kwaad. Zo kreeg ik te horen dat ze nieuwe pompen voor inbouw zelf al max. met olie bijvullen om het uitvalmoment zo lang mogelijk uit te stellen.
Formele klacht ingediend naar Vialle, uiteindelijk tot aan de servicemanager gekomen. Als ze na diverse afpoeierpogingen er achter komen dat je dit echt wilt doorzetten ineens serieuze aandacht. Leiden heeft al die jaren ‘met de vork’ geschreven, maar dat kan ze eigenlijk niks schelen.
Ze willen nu ineens graag de auto testen, ik voel nattigheid en krijg het voor elkaar dat ik de testlocatie mag bepalen (Rdam) en vraag een ruilauto voor de 2 dagen dat ik de : auto kwijt ben (lijkt me logisch).
Als ik de auto weer ophaal blijken ze een oorzaak te hebben gevonden. Die is bij toeval gevonden omdat iemand achter de auto langsliep. Ze konden nl niks vinden en de computers gaven alleen een ‘ALLES OK’.
Achter de auto langslopend horen ze echter een grote herrie, de pomp draait op volle toeren en heeft waarschijnlijk nooit anders gedaan. De Vialle geauthoriseerde software meet echter het retoursignaal niet !!!!
Men gaat verder kijken en meet problemen aan de draadboom. Zonder overleg met de eigenaar (ik dus) worden in opdracht van Vialle twee nieuwe draden getrokken die het problemen lijken op te lossen.
Ik krijg dit alles te horen bij afhalen en hoor niks meer van Vialle, in tegenstelling tot de afspraak. Als ik contact zoek word ik ineens weer ouderwets afgepoeierd en met de boodschap het is opgelost, niet moeilijk meer doen. Verder stellen ze dat hun draadbomen altijd 100% zijn (zou het eerste bedrijf met perfecte onderdelen zijn).Het structureel tillen van klanten door het servicecentrum Leiden van mijzelf (en vele anderen) is geen item meer.
Ik ben overdonderd en heb vanwege drukke werkzaamheden de zaak even laten rusten. But be sure : I’ll be back.
Ik heb zelf het idee dat dit niet op zichzelf staat (kijk alleen al dit forum/Internet maar na) en ben van mening dat Vialle met de LPi pomp en slecht ontwikkelde en sub-standard kwaliteit LPG oplossing heeft gekozen. Het is allereerst een niet smeerbare (fout 1) en niet reviseerbare (fout 2) pomp welke in de tank zelf (fout 3) is ingebouwd. De aanwezige olievoorraad wordt in de loop der tijd verbruikt en je gaat ALTIJD op een vastlopende pomp af.
Daarnaast verzaakt men haar zorgplicht richting klanten door de service en het prijsbeleid geen onderdeel van het dealership/ de dealershipbeoordeling te maken en hiermee de deur open te zetten naar het overfactureren van nietsvermoedende klanten. Aan de ene kant presenteert men het als verkoop- en servicepunten. Bij kritiek zijn het dan echter ineens losstaande zelfstandige ondernemers waar men niks mee heeft.
De meetsoftware / meetprocedures meet significante data van het LPi systeem juist niet (nalatigheid?) Zo meet men bv alleen de commando’s van de LPi computer aan de pomp. Of de pomp deze ook uitvoert wordt niet gemeten (ook niet als een Vialle techneut erbij komt met zijn eigen spullen). (Serieuze systeem- en procedurefout).
Serieuze klantbehandeling bij serieuze klachten is er alleen op gericht om eventuele claims af te wijzen (bij voorkeur op selectieve en botte wijze).
Wie niet duidelijk aangeeft dat er iets niet klopt betaalt gewoon iedere keer de hoofdprijs.
En tenslotte, de claim dat een onderdeel altijd 100% OK is bij eerste installatie is belachelijk, er is GEEN bedrijf in deze wereld die dit hard kan maken. Het kan hooguit een streven zijn.
RESUMEREND
Op Vialle na noem ik geen namen (ik kan dat wel en heb zwart op wit bewijzen). Een aandachtig lezer zal hier toch wel uitkomen
Mijn raad : Wie verstandig is koopt geen Vialle LPi installatie en vermijd deze bij 2e hands modellen. Er zijn genoeg alternatieven.
Het is een technisch onvolkomen ontwerp wat soms voor, maar zeker boven 100K km er uit gaat klappen tegen ‘aanzienlijke’ kosten.
Vialle adviseert ‘eigen’ servicecentra en verkooppunten die als een monopolist in de eigen regio opereren. Vialle voelt zich echter niet verantwoordelijk voor de (financiele) behandeling van de klant in deze centra en laat in de praktijk overfacturering van soms 40-50% toe voor gelijke werkzaamheden binnen een straal van 150 km rondom hoofdkantoor Eindhoven/Son.
Slachtoffer hiervan worden de gewone autorijders die voor hun service naar de merkgarage en merkgasdealers gaan en die verder geen technisch-kritische kijk op auto’s hebben. Zij betalen klakkeloos omdat zij denken dat dat nou eenmaal ‘de prijs’is.
Gelukkig zijn er ook Vialle Centra die uit zichzelf meer respect voor de klanten hebben.
NB. Dit is geen transparante markt, je moet enige moeite doen om enige vorm van inzicht te krijgen.
Bovenstaand verhaal heeft Vialle en het centre in de regio Leiden inmiddels al aanwijsbaar de nodige klanten gekost (incl. ondergetekende). Met Vialle zelf ben ik nog bezig.
Gerechtigheid? Zeg het zelf maar. De negatieve reclame tot nu toe kost ze meer dan ze lief zal zijn, al hebben ze met de vervangingsmarkt een leuke inkomstenbron in handen.
UITSMIJTER :
Onbevestigd Gerucht : Een andere italiaanse LPG-installatie’boer’ zou bezig zijn om Vialle over te (gaan) nemen. Niet om de fabelachtige techniek, maar om de gegarandeerde vervangingsmarkt voor LPi pompen die Vialle in handen heeft.