Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8615
Pagina 4 van 5

Auteur:  EvilTwin [ 25 dec 2010 11:44 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Ingrepen van het ASR/ESP vinden in het geheel niet plaats in de hoofdremcilinder (daar waar ook BAS zit).
ASR/ESP doet de remcomputer helemaal zelf, zonder dat de bestuurder het rempedaal aanraakt.

Overigens kwam ik in de 4HP20 beschrijving nog wel iets cryptisch tegen mbt het auto-adaptieve schakelen. Blijkbaar is het mogelijk om de sneeuwstand te overrulen (in [M] ) en onthoudt de bak dit.

Probeer eens vanuit de sneeuwstand naar M te gaan en dan de bak naar [2] of [3] te zetten en weg te rijden. Daarna dwing je een ASR ingreep af en kijk je of hij nog steeds teruggaat naar [1]. :idea:

Auteur:  exroosje [ 28 dec 2010 10:08 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Even een paar daagjes weg geweest en dit topic is aardig gegroeid. Even voor alle duidelijkheid: hetgeen ik heb waaargenomen klassificeer is vooralsnog niet als "probleem" maar als "feature"

Als het ASR heeft ingegrepen bij optrekken (en dat zal inderdaad bij 1000-1500 toeren zijn) en je bent eenmaal opgetrokken en rijdt wat harder schakelt de bak pas laat op naar de volgende versnelling. Dus bij 3000 toeren.

Het is niet zo dat ie tijdens ingrijpen 3000 toeren draait. Want dan zou je al redelijk hard rijden (30 km/u of zo).

Bij normaal optrekken schakelt je bak al voor de 2000 toeren op. Behalve in sportstand natuurlijk. Het lijkt dus alsof ie opeens de schakelmomenten van de sportstand kiest.

Auteur:  JW-C5 [ 28 dec 2010 12:31 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Om dat laatste even te preciseren: het overschakelmoment ligt dan alleen in z'n 1 zo hoog. Van 1 >> 2 gaat dat dan bij iets meer dan 3500 rpm, maar vervolgens gaat het vlotjes door naar 3 en 4, bij de normale rpm.
Zó werkt het in elk geval bij mij.

Mbt die eerder besproken testen bij al-dan-niet ingeschakelde ASR/ESP: die moet ik nog uitvoeren.
De afgelopen dagen ben ik niet alleen onderweg geweest, en dus kon ik niet wat gaan uitproberen.
Dat komt er vandaag of morgen wel van ;)

Groet,
JW

Auteur:  harmjan [ 28 dec 2010 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Ik heb ook gemerkt dat als je bij stilstand wegrijdt in de sneeuwstand en de wielen gaan slippen dat de versnellingsbak veel later dan anders doorschakelt. Tot wel ruime boven de 3000 toeren. Wat tegen mijn onervaren intüitie ingaat. Maar ik krijg geen foutmeldingen of trilingen of verder bizar gedrag. Haal je hem uit de sneeuwstand dan schakelt die direct door.
Overigens is het rijden met die sneeuwstand heel effectief tegen slippende wielen.


V6 met zesbak juni 2005.

Auteur:  JW-C5 [ 28 dec 2010 23:15 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Je schijft dat, als je 'm uit de sneeuwstand haalt, hij gelijk doorschakelt. Doe je dat via de Manual, of door gewoonweg de Sneeuwknop nog een keer in te drukken, dus 'm uit te schakelen?

Al met al, ook jij krijgt geen foutmeldingen als dit gebeurt.
En als er iets mis zou zijn met dit gedrag zou die foutmelding wél moeten komen, naar ik denk.
Zo begrijp ik dat uit document B2CB5JP0 waarin bij 18.2 staat:
Citaat:
Als er een elektrische storing aanwezig is, wordt op het beeldscherm het bericht "Storing automatische versnellingsbak" getoond, klinkt er een geluidssignaal en gaat het controlelampje "Service" branden.

In document B2CB5FP0 staat onder 5.1 Weergave van storingen:
Citaat:
Als er storing aan de automatische versnellingsbak optreedt, verschijnt het bericht "Automatische versnellingsbak defect" op het beeldscherm, klinkt er een geluidssignaal en gaat het controlelampje "Service" branden..
Mogelijke storingsoorzaken.....

Dat is een lijst van een 40-tal meldingen, waaronder:
Citaat:
--Storing: ontijdig overschakelen
--Storing configuratie
--Storing: communicatie tussen de computer van versnelling en andere computers in het netwerk


Voorts staat in dat document B2CB5FP0 bij 2.2 Functie "bepalen rijomstandigheden" dat de ESP mede bepalend is voor de "Strategiën voor Comfort en aanpassing" van de Schakelkarakteristieken en programma's van de AM6 bak.

Dat is ook te zien in het overzicht van document B2CB5EP0, waar te zien is dat er een directe link is tussen de ESP computer en de computer van de AM6, met een "verzoek inschakelen sneeuwprogramma" vanaf de ESP naar de AM6 computer.

Oftewel, ik denk op dit moment ook dat het een "Feature" van deze combinatie V6-AM6 is, zoals Exroosje dat al opmerkte. Geen storing dus.
Dat laat overigens onverlet dat ik 'm nog wél ga uitlezen.
En die eerder besproken testen ga uitvoeren.

Wordt vervolgd dus ;)

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 29 dec 2010 01:20 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Dat lijkt sterk op de 4HP documentatie, dus dan werkt ook de leertruc wellicht.

Auteur:  JW-C5 [ 29 dec 2010 01:22 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Wat bedoel je met "de leertruc"?

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 29 dec 2010 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Wat ik hierboven schreef (over de 4HP):
heb je ooit de auto in snowmode manueel teruggeschakeld, dan beschouwt de zelflerende software dát als de nieuwe instelling voor op sneeuw (tenminste zo lees ik de Franse beschrijving)

Dan denk ik dat je de bva óf moet resetten (weet eerlijk gezegd niet hoe)
óf je moet in snowmode, de bak handmatig naar [2] of [3] zette, zodat hij weet dat dat je nieuwe wegrijdversnelling is.

Auteur:  JW-C5 [ 29 dec 2010 12:20 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Aha, bedoel je dat.

In Doc B2CB5FP0 Werkingsprincipe : Automatische versnellingsbak AM6 staat over het wisselen tussen Winter en Manual:
Citaat:
2.11. Functie "Programmakeuze en bepaling in te schakelen versnelling" : Programma "Winter"
Als de grip op het wegdek minder wordt, kan de bestuuder kiezen voor het programma "Winter" door op de betreffende knop te drukken.
Dit programma maakt gebruik van drie soorten schakelcurven :
-Schakelcurven voor het omhoogrijden
-Schakelcurven voor het rijden op een vlakke weg
-Schakelcurven voor het afdalen

Gevolgen van het inschakelen van het "Winter"-programma :
-De eerste versnelling wordt niet ingeschakeld
-Wegrijden in de 2e op een vlakke weg of helling op
-Wegrijden in de 3e helling af
-Verminderen van het overschakelen en het meervoudig terugschakelen

In de sneeuwstand wordt geen rekening gehouden met de sportindex.

OPMERKING : Het programma "Winter" kan worden ingeschakeld door op de betreffende knop te drukken als het programma "Sport" actief is . Het programma "Sport" wordt uitgeschakeld en ook op het instrumentenpaneel wordt de wijziging van programma aangegeven.

OPMERKING : Als het programma "Winter" was ingeschakeld voordat het programma "Handbediening" werd gekozen, zal na het verlaten van de handbediening het programma "Winter" weer worden ingeschakeld.


Die laatste opmerking doet mij denken dat er rekening mee gehouden is dat deze situatie gewoon voorkomt. En dat er dan niks extra's gedaan hoeft te worden.
Lees jij dat ook zo?

Overigens, in datzelfde document staat:

Citaat:
2.12. Functie "Programmakeuze en bepaling in te schakelen versnelling" : Programma "ESP"
Het ESP kan de computer van de versnellingsbak vragen om een speciaal programma te gebruiken . Dit programma maakt gebruik van aangepaste schakelcurven.

En is dat niet wat we hier waarnemen?

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 29 dec 2010 13:01 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

JW-NHS schreef:
Die laatste opmerking doet mij denken dat er rekening mee gehouden is dat deze situatie gewoon voorkomt. En dat er dan niks extra's gedaan hoeft te worden.
Lees jij dat ook zo?


dat sowieso, maar het is wat anders dan er voor de 4HP geschreven werd.
Voor de 4HP werd ook expliciet geschreven dat hij rekening houdt met sneeuw (detectie via het ESP?) zónder dat je de sneeuwstand hoeft te selecteren.

Citaat:
Overigens, in datzelfde document staat:

Citaat:
Dit programma maakt gebruik van aangepaste schakelcurven.

En is dat niet wat we hier waarnemen?


als het inderdaad een feature is ;) maar dit weerhoudt je er niet van om te proberen op sneeuw de boel manueel in [2] te zetten. Ik denk niet dat het ESP dat overrulet, wél is het zo dat de kick-down nog steeds werkt in M, om te vookomen dat je volgas in de verkeerde versnelling wegtrekt.

Zoiets kan natuurlijk ook onderdeel zijn van het schakelalgoritme in de sneeuw, waarbij dan kickdown niet plaatsvind bij volgas maar al eerder, met als gevolg dat hij in een te lage versnelling terecht komt.

Auteur:  JW-C5 [ 29 dec 2010 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Vanmiddag uitvoerig aan het testen geweest, om te proberen de eerder genoemde verschijnselen te reproduceren en te proberen er een lijn in te ontdekken.
Maar helaas, wat ik ook probeerde, het verschijnsel kwam niet terug. Vermoedelijk omdat het op de plekken waar ik het uitgeprobeerd heb niet ijzig genoeg meer was, er lag nog wel heel veel tamelijk vastgereden sneeuw. En daar hebben mijn Alpin's A4 zóveel grip op, dat de ASR/ESP welliswaar aanspreekt en gewoon z'n werk doet, maar daarmee een behoorlijke versnelling mogelijk maakt.
Bij de eerdere situaties was dat niet het geval, dat was een ijsplaat bij een stoplicht waar ik maar heel langzaam van weg kon komen.
Ik heb het geprobeerd in de gewone D stand, alsook in de D stand met de Sneeuwknop ingedrukt.
In beide gevallen reed de auto gewoon vlotjes weg, gebruikmakend van de ASR/ESP dat het motorkoppel merkbaar stevig terugregelde en bij de wielen ingreep.
En om er voor de proef even m'n zomerwielen met Primacy HP's onder te leggen, dat gaat me net iets te ver ;)


Ik vrees dus dat ik moet wachten op een volgende vorst-en-sneeuw periode, dan zal er wel weer ergens een ijsplaat liggen.

Overigens heb ik die melding "Snelheidsregeling Defect" al weer een hele tijd niet meer gezien.
De laatste keer was een week geleden toen ik van huis wegreed, waarbij de ASR toen nog niet had aangesproken, dat weet ik zeker.
Het lijkt er dus op dat die storing door iets anders veroorzaakt wordt.
Wellicht de bedieningshendel dan wel de COM 2000 :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 05 jan 2011 16:16 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Mbt tot dat laatste punt, Storing Snelheidsregeling Defect is er waarschijnlijk wat anders aan de hand.

Daarover heb ik een posting gemaakt in het topic storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk

Inmiddels heb ik contact opgenomen met de garage waar mijn C5 vandaan komt en gevraagd om de remlichtschakelaar te vervangen en die aanpassing te maken in de bedrading.

Wordt vervolgd dus :idea:

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 05 jan 2011 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Da's dus precies wat ik hiermee bedoelde:

EvilTwin schreef:
Wel is het uiteraard zo dat een ogenschijnlijk simpel probleem elders in het remsysteem een ASR fout of zoals in jouw geval een CC fout of zelfs een bakfout/motorfout kan genereren.


Ik denk niet dat een crosspost naar een 2.2HDi173 zinvol is
(met wat naar alle waarschijnlijkheid een turbo aansturingsprobleem/icm motortuning was)

Auteur:  JW-C5 [ 05 jan 2011 16:34 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Ik ben er niet zeker van dat het CC probleem Storing Snelheidsregeling Defect bij die HDi niet dezelfde oorzaak zou kunnen hebben als nu bij mijn C5 verondersteld wordt.

Als ik de VIN van die HDi zou hebben kan ik kijken of er ergens een Rapid'Info te vinden is die dit beschrijft. Daar kan ik alleen naar kijken via de VIN, niet in algemene zin.

En ja, ik had die opmerking van jou eerder gelezen, uiteraard ;)
Maar daar niet de koppeling door gelegd naar een in feite extern probleem dat verder niks te maken heeft met het remsysteem op zich.

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 05 jan 2011 18:21 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

JW-NHS schreef:
Ik ben er niet zeker van dat het CC probleem Storing Snelheidsregeling Defect bij die HDi niet dezelfde oorzaak zou kunnen hebben als nu bij mijn C5 verondersteld wordt.


Dat weet ik wel zeker want bij de TS in dat draadje is een sensor van de inspuiting vervangen en toen was het over. Hij heeft een 2.2HDi173 dus die heeft nooit dezelfde sensor als jouw V6.

Pagina 4 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/