Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8615
Pagina 1 van 5

Auteur:  JW-C5 [ 19 dec 2010 14:17 ]
Berichttitel:  Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Uit het winterbandendraadje hier verder :
Menno schreef:
ESP lampje vrolijk z'n werk zien doen op weg naar A'dam gisteren, snelweg was redelijk, maar wel hier en daar gladde stukken met ijs op de weg, A'dam was slechter dan Utrecht, wederom blij met de wb's :lol:


Bij mij in de wijk gebeurt dat ook, en zelfs op de doorgaande weg overkomt me dat bij het wegrijden bij een stoplicht.
Uit voorzorg heb ik de bak in de sneeuwstand staan, uiteraard ;)
Daarmee start m'n Aisin 6 in z'n drie, laag koppel dus en weinig kans op doorslippen.

Maar als 'ie dan wél doorslipt op ijs bij het wegrijden bij een stoplicht, vanuit stilstand dus, en de ASR treedt in werking, dan schakelt de bak terug naar 1, met vrij veel toeren. Dat loopt op tot ruim boven de 3000 rpm. En dan duurt het best even voordat 'ie weer opschakelt.
Hebben anderen dit ook?

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 20 dec 2010 10:51 ]
Berichttitel:  Re: Winterbanden topic ...

JW-NHS schreef:
Hebben anderen dit ook?

Groet,
JW


Geen idee, ik gebruik geen sneeuwstand, daar heb ik ESP/ASR/ETC voor ;) , ....
Daarmee werkt het allemaal prima en ga je gewoon vooruit zonder 'toestanden' , ook geen last van langdurig vasthouden van toeren, :smt193

Auteur:  JW-C5 [ 20 dec 2010 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Winterbanden topic ...

Ik zal dat ook eens proberen.
Ik moet alleen heeeel erg uitkijken bij een tricky stukje weg om een perkje heen bij mij in de wijk. Daar zitten een paar scherpe bochten in die nu compleet verijsd zijn.

Vorig jaar ging dat met de Xant bijna fout toen ik 'm daar gewoon in z'n D langs probeerde te sturen, omdat de snelheid te hoog was zonder gas in z'n D (1000rpm verhoogd vanwege de kou geeft iets van 10 km/u, da's te veel daar), en het koppel op de voorwielen te groot was waardoor 'ie rechtuit wilde gaan.
Dat zou bij de C5 beter moeten gaan, maar ja, wil ik dat op dat ijzige stukje wel uitproberen :?: :oops:

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 20 dec 2010 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Winterbanden topic ...

Idd uitproberen ergens waar het geen kwaad kan, zou veel beter moeten gaan in een C5 met alle hulpsystemen, ... :)

Auteur:  JWHofnar [ 20 dec 2010 11:37 ]
Berichttitel:  Re: Winterbanden topic ...

:D Ik zou een lekker leeg beijzeld parkeerterrein uitzoeken.


JW

Auteur:  EvilTwin [ 21 dec 2010 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Ik ken de AW6 alleen icm C6 en V6, maar daarop blijft het sneeuwprogramma keurig actief ook na een ASR/ESP ingreep.

Citaat:
Geen idee, ik gebruik geen sneeuwstand, daar heb ik ESP/ASR/ETC voor.


Vreemd, ik vind (op de C6 met R18 Alpins) de sneeuwstand van de bak wel degelijk van toegevoegde waarde.

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2010 12:00 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Gisterenmiddag uitvoerig aan het "testen" geweest, voor het overgrote deel was dat onvrijwillig.

Bij het wegrijden de bak niet in de sneeuwstand gezet, maar gewoon in D weggereden.
Na een kilometer rustig rijden over een besneeuwde weg in mijn wijk, waarbij er geen ASR/ESP aansprak, kwam ik op een kruising die zwaar verijsd was. Toen het licht daar op groen ging kwam de ASR gewoon in werking, zoals je op een ijsplaat kunt verwachten. En meteen ging de bak in z'n één, om die vervolgens vast te houden.
Aan de overkant van de kruising was het langzaamrijden geblazen, vanwege ander verkeer en heeeeel veel troep op de weg, en daarbij bleef de bak in z'n een, meer dan 3000 rpm bij iets van 25 km/u.
Door de selecteur naar manual te duwen kon ik 'm vervolgens in z'n 2 zetten en daarna terug naar D. Dat pikte hij wel.
Maar wat er ook gebeurde was dat ik, vlak na dat activeren van de ASR en vervolgens het vasthouden in z'n 1 een pop-up kreeg op het scherm: Snelheidsregeling defect. Gezien de wegomstandigheden kon ik niet checken of dat inhield dat de Cruise Control niet meer werkte.

's Avonds moest ik ook weg, een wat grotere afstand met daarin een stukje snelweg.
Bij het uitrijden van de wijk kwam de ASR opnieuw in werking, met het bekende gevolg: bak in z'n 1 en vasthouden.
Dat heb ik toen genegeerd, ben gewoon verder opgetrokken omdat het een lang stuk rechte weg was. Vervolgens schakelde de bak zelf bij iets van 4000 rpm over naar z'n 2 en vervolgens 3.
Maar bij dat activeren van de ASR was er ook weer die pop-up gekomen: Snelheidsregeling defect.
Op de snelweg bleek toen de Cruise Control inderdaad niet te werken. Dat ging pas weer nadat ik het kontakt uitgezet had en daarna weer aan.

Iemand bekend met dit verschijnsel?

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2010 12:40 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Diep gravend in m'n geheugen kom ik tegen dat dit verschijnsel Snelheidsregeling defect een keer eerder opgetreden is, ergens in het najaar was dat. Bij die gelegenheid werkte de Cruise Control inderdaad ook niet.
In dat zelfde geheugen zit opgeslagen dat ik, ergens in diezelfde tijd op een kruising een keer stevig optrok waarbij m'n voorwielen wat spinden op wat modder/blad op de weg, oid. Daarna ben ik de snelweg opgereden.
Of die gebeurteniseen op dezelfde rit hebben plaatsgevonden, dat kan ik niet terugvinden in m'n geheugen, de tijdklok loopt daar niet precies mee ;)
Ik heb het toen geschaard onder het kopje: typische eigenaardigheden van de C5, niks van aantrekken. En was vervolgens overgegaan tot de orde van de dag en het "vergeten"

Waar ik ook aan zit te denken is of er een relatie zou kunnen bestaan met een ander topic C5 remproblemen.
Dáár is de gedachte nu dat het secundaire remcircuit niet helemaal goed werkt, en het is juist dát circuit dat verantwoordelijk is voor de ASR. Maar kan er dan ook die relatie ontstaan naar de bak en de CC?

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 21 dec 2010 12:53 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Ik heb het regelmatig, dat is een paar keer per 10.000km.

Alleen niet in de winterse omstandigheden, het gebeurd als ik na het starten een paar keer snel van D naar R schakel en terug.

Contact even af en dan werkt alles weer normaal.

Auteur:  Menno [ 21 dec 2010 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Heb je hem al eens uitgelezen JW, een storing zou hij moeten opslaan ...

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2010 13:10 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

In het logboek dat ik kan oproepen op het scherm stond gisterenavond wél die melding Snelheidsregeling defect
Na het uitzetten van het contact en weer aanzetten was die melding verdwenen.

Uitlezen van de computer is al eens gebeurd, maar toen zijn niet alle "storingen" in detail bekeken.
Wellicht nog maar eens wat serieuzer laten doen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 21 dec 2010 13:14 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

Klaverblaadje schreef:
Ik heb het regelmatig, dat is een paar keer per 10.000km.

Alleen niet in de winterse omstandigheden, het gebeurd als ik na het starten een paar keer snel van D naar R schakel en terug.

Contact even af en dan werkt alles weer normaal.


Kun je iets meer daarover zeggen?

Wat trad dan op, kreeg je die melding Snelheidsregeling defect en werkte je Cruise Control dan ook niet meer?

Of bleef je bak dan te lang in een bepaalde versnelling hangen?

Bij de AL4 van de Xant heb ik wel een ander verschijnsel gehad, dat is het tegelijk knipperen van het Sneeuw en Sport ledje in het display na het snel heen en weer schakelen tussen D en R.
Maar da's een heel ander verhaal.

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 21 dec 2010 13:24 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

JW-NHS schreef:

Wat trad dan op, kreeg je die melding Snelheidsregeling defect en werkte je Cruise Control dan ook niet meer?


Exact dat gebeurd er dus, contact af en de storing is weg, ook niet meer te vinden in het geheugen.

Ook heb ik daarmee een combinatie gehad met "DEFECT VERSNELLINGSBAK"
Niet zo frequent als de snelheidregeling storing, ik denk in totaal 3 a 4 keer.
Contact af, bak in P en weer starten, dan gebeurd er niets.
Bak in N en weer starten.
Motor start en alle storingen zijn weg.

Auteur:  Nosmo King [ 21 dec 2010 15:00 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

De melding "snelheidsregeling defect" heb ik pasgeleden dus een keer gehad, (Kwam tegelijk met een emissiestoring overigens.) en daarna werkte de Cruise Control inderdaad niet. Na herstarten weer wel.

Auteur:  EvilTwin [ 21 dec 2010 17:12 ]
Berichttitel:  Re: Aisin A-6 bak en ingrijpen van ESP/ASR

JW-NHS schreef:
Waar ik ook aan zit te denken is of er een relatie zou kunnen bestaan met een ander topic C5 remproblemen.
Dáár is de gedachte nu dat het secundaire remcircuit niet helemaal goed werkt, en het is juist dát circuit dat verantwoordelijk is voor de ASR.


Het secundaire system (noodremplunjer, AFU) heeft op zich niks temaken met ASR. Als het goed is rem je nooit icm ASR. (ASR grijpt juist in bij gas geven)
Wel is het uiteraard zo dat een ogenschijnlijk simpel probleem elders in het remsysteem een ASR fout of zoals in jouw geval een CC fout of zelfs een bakfout/motorfout kan genereren.

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/