C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
wie weet hoe men dat moet doen,we vinden in de lexia nergens een aanwijzing daarvan
wie weet raad
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
niveau kun je niet zien, je kan enkel bijvullen en aan lexia hangen om de plug bij juiste temp weer dicht te doen ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
en bij welke temp dan
en waar bevind zich de controle plug
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Olie bijvullen ( verversen ), motor laten draaien, op lexia kijken en de olie laten oplopen tot 60 graden ... plug onder (achterkant automaatblok) openen, teveel aan olie eruit laten lopen, bij druppelen dichtdraaien ... ( zodra straaltje overgaat in druppelen )

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
:smt023 bedankt
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Menno schreef:Olie bijvullen ( verversen ), motor laten draaien, op lexia kijken en de olie laten oplopen tot 60 graden ... plug onder (achterkant automaatblok) openen, teveel aan olie eruit laten lopen, bij druppelen dichtdraaien ... ( zodra straaltje overgaat in druppelen )
Correct, heb nog een kleine aanvulling:
Bij een zgn AL4 bak wordt geadviseerd na deze procedure een halve liter er weer bij in te gooien, zodat het olieniveau in feite een halve liter boven peil staat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
BJG , ... geldt dat enkel voor de AL4 of ook voor de ZF4HP20 ?

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Echt alleen voor de AL4, bij andere bakken is het zelfs niet toegestaan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wie beveelt dat aan, die extra halve liter in de AL4?
In de Citroën documentatie wordt dat zeker niet aanbevolen, daarin staat:
4. Controle van het olieniveau
Voorwaarden :
-Auto in horizontale stand
-Controle de afwezigheid van de noodloopfunctie van de versnellingsbak
-Verwijder de vuldop ( 2)
-Vul de versnellingsbak met 0,5 liter extra olie
-Trap op het rempedaal en test alle versnellingen
-Keuzehendel in de stand "P"
-Draaiende motor, Stationair
-Olietemperatuur 60°C (+ 8°; - 2°)

4.1. Eerst straalvormig uitstromen van de olie, vervolgens drupsgewijs
Breng de dop op de vulopening ( 3) aan Aandraaien met 2,4 daNm

4.2. Drupsgewijs of niets
Breng de dop op de vulopening ( 3) aan.
Zet de motor af.
Vul de versnellingsbak met 0,5 liter extra olie.
Herhaal de procedure voor het bijvullen van de olie.
OPMERKING : Het niveau is correct als de olie druppelsgewijs uitstroomt.
Breng de dop op de vulopening (3) aan (voorzien van een nieuwe pakking) Aandraaien met 2,4 daNm.

4.3. Controle van het olieniveau (vervolg)
Breng de vuldop ( 2) weer aan (voorzien van een nieuwe pakking) Aandraaien met 2,4 daNm.

Een te hoog oliepeil kan de volgende gevolgen hebben :
-Abnormale stijging van de olietemperatuur
-Olielekkage
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Soms worden in de praktijk dingen wat anders gedaan dan in theorie zou moeten.
In de tijd dat er met de kleppen voor de drukregeling nog al eens problemen waren werd dat door de TD geadviseerd, en ook iemand van Autrans heeft dat in een cursus eens verteld. De bakken kunnen het prima hebben en zorgt voor extra buffer vooral qua drukregeling. Ik heb ook eens een circulaire gezien over dit onderwerp.

Als het 100% zeker is dat er (nieuwe) Borg-Warner kleppen in de bak zitten icm nieuwere software is het niet nodig (schadelijk ook niet) Maar als de oude kleppen er nog in zitten is het zeker aan te bevelen. Niet iedereen slaat de letters BW in de bak (zoals ook wordt geadviseerd)als hij de kleppen vervangt. Dus van buitenaf is dit niet altijd te zien.
In de praktijk al eens gehad dat een storing verholpen was. na die extra halve liter.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Dank voor de extra info :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bedankt voor de aanvulling, interessant dit te lezen :smt023

Het zou overigens goed zijn als Citroën dit dan zou vastleggen in z'n officiële instructies. Daarin heb ik dit niet gevonden, vooralsnog....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie