Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Ik start dit topic om eens te kijken wat de ervaring van andere clubleden is over hun c5 diesel met roetfilter. Ik rijd een 1.6 hdi 110pk FAP Wat mij herhaaldelijk opvalt is het volgende:
Soms als ik fors optrek zie ik dat de uitlaat rookt, dit is het geval als het roetfilter bijna aan regenereren toe is. Meestal binnen 25 km gaat het roetfilter dan ook regenereren. Dit regenereren duurt maar een paar ong 5 minuten. Als je dan nog eens fors optrekt zie je echt een behoorlijke rookwolk. Na nog een paar keer goed accelereren is dat verdwenen en zie je geen rook meer tijdens accelereren.
Dit blijft zo gedurende ongeveer 400-500 km. Totaal geen roetuitstoot. Na 4 a 500 km begint het weer van voren af aan.
ECHTER bij de 2.0 hdi 138 pk FAP zie je nooit rook. Zelfs als je tijdens het regenereren fors accelereert is er geen zichtbare roetuitstoot. Dit heb ik laatst een keer goed kunnen uittesten. Ook regenereert de 2.0 met een frequentie die duidelijk lager ligt ong 800-1000 km. Dit heeft denk ik te maken met de grotere capaciteit van het roetfilter. het regenereren zelf duurt wel wat langer (ong 10 minuten).
Ik weet (ben zelf T.S. citroen) heel goed hoe het systeem werkt. Ik vind het zelfs een heel erg goed systeem met relatief weinig problemen. maar ik ben gewoon benieuwd of andere 1.6 rijders dit herkennen.
Want zo niet dan is het: A: ik let er te sterk op B: er is iets aan de hand met het roetfilter van mijn1.6
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 sep 2010 23:15 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Mijn 1,6 zie ik ook wel eens roken als ik flink optrek, zeker na rustig een tijd op de cc gereden te hebben.
Let er zelf ook veel op, zie het voornamelijk in de koplampen van auto's achter mij.
Hoe weet jij overigens dat het vlak voor de regeneratie is? Waar zie je dat aan of heb je hem dan aan de lexia hangen?
Ze rijdt verder goed, redelijk zuinig en ik heb ook geen emissiestoring of storing uitlaatgas of iets dergelijks gehad sinds een kapotte sproeier is vervangen nu 7 maanden geleden.
_________________
|
21 sep 2010 00:12 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Ik rijd met een 2.0 HdiF met wat paarden minder. Ik zie bij accelereren ook wel eens roetpluimen. Meestal alleen te zien in de koplampen van de achterliggers als het donker is. Als ik op een normale wijze wegrijd of versnel, heb ik geen rookpluimen. Alleen dus als ik de dame even op haar staart trap. Dit is normaal. Ik heb ooit een Mastrubutie Galant TD gereden. Als ik even op de turbo ging hangen, waren 4 rijstroken van de A10 gevuld met zwarte rook.
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
21 sep 2010 00:41 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Misschien offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af wat de winst van een FAP is als de afgevangen roet toch periodiek afgeblazen wordt?
En mijn ph1 2.0 HDi-110 roet niet zichtbaar (ook geen vuile bumpers) maar de DTi in de Astra van mijn baas bijvoorbeeld extreem (zijn achterkant is met regelmaat pikzwart ipv blauw). Is die 'oude' HDi dan zo veel beter qua roetuitstoot dan de nieuwe mét FAP?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
21 sep 2010 07:51 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
rij je korte stukken?? dan komt er roet uit de uitlaat...
bij mijn vorige C5 was dat ook echter op den duur werd het erger.. en toen bleek dat er geen add. werd toegevoegd aan de diesel waardoor de regeneratie niks deed.. er is toen de berekenaar en de eloysetank vervangen...
|
21 sep 2010 08:57 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Maarten schreef: Misschien offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af wat de winst van een FAP is als de afgevangen roet toch periodiek afgeblazen wordt?
Die wordt niet afgeblazen maar tijdens regeneratie verbrand. Tijdelijk gaat je motor wat anderes lopen zodat de uitlaatgas temp omhoog gaat en de roet alsnog verbrandt. Tijdens dat verbranden komt dus nog wel wat rook vrij (dus roet) , maar dat is minimaal . Dat kun je ook aan de uitstootcijfers (PM10) zien. Al is natuurlijk wel een interessante vraag of regeneratie tijdens de emissie test cyclus voorkomt. Zo lang duurt die test immers niet. Zo niet, dan zijn de cijfers toch wel geflatteerd.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
21 sep 2010 09:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
De vermindering van PM10 is niet geflatteerd die is echt. Links de uitstoot over 80.000km (van een 607 2.2HDi) rechts zonder filter. NB de 607 had een 80dkm filtervervangingsinterval.  De mensen die denken dat ze een FaP hebben raad ik nog wel eens aan naar het VIN te kijken, je kunt niet altijd op de dealer vertrouwen. Bij het regenereren hoort er voornamelijk een witte rook vrij te komen geen zwarte. Mogelijk gaat het daarbij niet om roet van de verbranding van Diesel, maar asresten van de olie. Voor de HDi's is een speciale oliestandaard ontwikkeld. (C2)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
21 sep 2010 12:16 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
EvilTwin schreef: De mensen die denken dat ze een FaP hebben raad ik nog wel eens aan naar het VIN te kijken, je kunt niet altijd op de dealer vertrouwen. kun je aan het VIN zien of er een roetfilter gemonteerd is ?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
21 sep 2010 12:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Ja ik heb wel eens een lijst gepost viewtopic.php?p=100739#p100739...of via planete-citroen. en voor de Fransverhinderden: sans FAP = zonder partikelfilter 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
21 sep 2010 12:36 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
niet helemaal waar ET... als je veel korte stukjes rijdt heb je wel roetemissie ondanks het FAP bij de 1.6 hdi... 
|
21 sep 2010 13:09 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
tja een 1.6HDi heeft geen roetfilter dus dat is niet zo gek 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
21 sep 2010 14:18 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
onee?? dat is dan nieuw voor mij 
|
21 sep 2010 20:51 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
@Nosmo:
Ik weet dat het vlak voor de regeneratie is omdat de motor binnen 25 km begint te regenereren. Dat regenereren merk ik als volgt: 1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan) 2. Kort inhouden 3. iets ander motorgeluid 4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal
ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is. Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik
@Roman: Ik rijd geen korte stukken en de roet zie ik alleen vlak voor regenereren (FAP bijna verzadigd) en tijdens en vlak na het regeneren.
@ET:
Soms heel vlak na het regenereren zie je een witachtige wolk inderdaad. Maar tijdens regenereren is hij echt zwart hoor. Ook bij geforceerde regeneratie via lexia zie ik alleen zwart. Ook bij andere auto's.
De c5 II 16HDi 110pk heeft in NLvolgens mij vrijwel altijd een FAP. Die van mij in ieder geval zeker
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 sep 2010 21:52 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Bedankt voor de uitleg, zal eens opletten of ik die symptomen kan onderkennen. Vraagje, waarom gaat de achterruitverwarming aan tijdens regeneratie Wel eens een klikje gehoord en dan kort inhouden. Dat klikje (erg zacht) leek bij de linkervoorstijl vandaan te komen.
_________________
|
21 sep 2010 22:21 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom
Dat is inderdaad het klikje dat ik bedoel. De Bsi is de intelligente zekeringkast, en die zit links achter het klepje onder het dashboard. Daar komt het geluid vandaan.
De achterruitverwarming aanzetten zorgt voor extra belasting en is een van de vele trucjes die zorgen dat de uitlaatgastemperatuur de gewenste 450 graden bereikt die nodig is voor regeneratie.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
21 sep 2010 22:47 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|