Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Melding motortemperatuur te hoog. 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2006 20:17
Berichten: 534
Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Melding motortemperatuur te hoog.
Vanmiddag zat ik op de provinciale weg met de CC op 80 in de vijfde versnelling. Omdat de voorgaande auto,s langzamer gingen regelde ik met de hand de CC bij tot ongeveer 65 km/u Na een paar minuten kreeg ik op de boordcomputer de melding STOP motor temperatuur de hoog. Auto langs de kant gezet motor uit en kap open. De ventilator draaide op hoge snelheid ongeveer 5 minuten na. Verder geen sporen van kokend koelwater of lekkages. :smt017

Zowel de koelwatertemperatuur meter als motorolie temperatuur gaven niets aan. (Komen bij mij ook nooit verder als blauw.) Na even gewacht te hebben de motor weer gestart. Geen melding meer en na de eindbestemming gereden. Vanavond terug gereden en geen problemen gehad. :smt198

Begin het vertrouwen wel beetje te verliezen zo. :smt089

_________________
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding


12 aug 2012 22:20
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2006 11:41
Berichten: 94
Woonplaats: Hellevoetsluis
Auto: Citroen C5 Break Aut. 2.0HDIf Exclusive
Opties: Automatisch, Akoestisch en Dynamisch Pack
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Temperatuur sensor is de weg kwijt. Heb ik ook gehad...........

:cit4 Joop


13 aug 2012 00:26
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Dat lijkt idd op een niet goed werkende temp. sensor.

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


13 aug 2012 07:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2006 20:17
Berichten: 534
Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Ok. Dan maar even afspraakje maken met de garage. Is nog garantie.

_________________
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding


13 aug 2012 07:39
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33362
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
:smt023

Is maar een kleinigheidje hoor ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën Pluriël 1.4 Soleil 2008 Noir Obsidien
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


13 aug 2012 07:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 jul 2011 13:23
Berichten: 20
Woonplaats: Dronten
Auto: C5 break (1) 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 299975
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Ok, als het dan een kleinigheidje is...
Mijn koelvloeistoftemperatuur meter geeft al heel gauw aan dat de temperatuur te hoog is; meter in het rood, STOP melding en Fan van de radiator aan. Terwijl de motor nog koud is en de olie nog niet warm.
Tijdens bedrijf en de temperatuur van olie is op bedrijfstemperatuur, dan nog soms springt de wijzer in het rood of hij gaat gewoon naar nul (koud) toe.
Terwijl de olietemperatuur niet te hoog wordt. Tot voor kort heb ik hier gewoon mee doorgereden omdat ik vertrouw op de olietemperatuur.
Met de vakantie natuurlijk lekker lang gereden, hoge temperaturen, airco aan. Dan nog gaat de koelvloeistof niet koken maar perst het wel door de vuldop van het expansievat naar buiten. Na een dag afkoelen is het niveau vd koelvl.stf dan gezakt tot onder minimum.

Heeft dit allemaal te maken met de temperatuursensor van het koelwater?
Waar zit dat ding en kan ik dat simpel zelf vervangen?

Richard


16 aug 2012 21:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Temperatuursensor is simpel te vervangen en kun je gemakkelijk zelf. Maar als ik dit zo lees is er bij jou meer aan de hand en zou je het koelsysteem eens grondig moeten controleren. Te beginnen bij de thermostaat. Gaat die wel open bij de juiste temperatuur? Wordt de radiateur wel warm en de grote dikke slangen die daar aan vast zitten?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


16 aug 2012 21:16
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 00:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Ik wil je niet bang maken, maar ik had ongeveer het zelfde probleem.
Bleek na diverse testen de koppakking lek te zijn.
Totale kosten incl. Kop revisie,waterpomp en distributie riem 2100,00€

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


16 aug 2012 23:13
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 00:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Lijkt het wel op, vooral die overdruk in je expansievaatje...

En, temperatuursensor....eh... :lol:

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


16 aug 2012 23:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Als de overdruk door de koppakking zou komen kun je dat direct na het starten van de motor al zien. Als je dan de dop op het expansievat losdraait moet het koelmiddel er dan ook uitgulpen.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 aug 2012 11:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2006 20:17
Berichten: 534
Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Komt niet zo heel vaak voor bij een C5 die lekke koppakking maar kan natuurlijk een gevolg zijn van temperatuurproblemen.

_________________
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding


17 aug 2012 11:53
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 jul 2011 13:23
Berichten: 20
Woonplaats: Dronten
Auto: C5 break (1) 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 299975
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
GW-tje schreef:
Temperatuursensor is simpel te vervangen en kun je gemakkelijk zelf. Maar als ik dit zo lees is er bij jou meer aan de hand en zou je het koelsysteem eens grondig moeten controleren. Te beginnen bij de thermostaat. Gaat die wel open bij de juiste temperatuur? Wordt de radiateur wel warm en de grote dikke slangen die daar aan vast zitten?


Hallo GW-tje,
Radiateur wordt warm, de dikke slangen ook, verwarming (interieur) wordt ook warm.

Heb inmiddels de sensor gevonden, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Kan nergens vinden hoe je die er uit draait, naar ik aanneem. En om nou een tang op het groene stekker huis te zetten lijkt me niet de bedoeling.

Wanneer de koppakking lekt, moet ik dan ook niet koelvloeistof in de olie krijgen? Daar heb ik (nog) geen last van.

En als ik de motor start en de dop is van het expansievaatje dan blijft de " l'eau " netjes in het vaatje. Ook als ik gas geef.

Denk echt (en hoop) dat het alleen de temp sensor is.

Thermostaat heb ik ook aangedacht, maar weet niet waar die in het systeem zit. Ik ben bij het lezen van het document " technical training engine cooling" ook nergens een thermostaat tegengekomen. De temp.sensor geeft een analoog signaal af aan de motor ECU en die regelt de fan sturing op basis van temperatuur. Ik denk dus dat in deze moderne auto uit 2003 de thermostaat vervangen is door 'dure' elektronica die het allemaal regelt.

Hoor graag de reacties.


18 aug 2012 13:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 17 jul 2011 13:23
Berichten: 20
Woonplaats: Dronten
Auto: C5 break (1) 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 299975
Kleur: zilvergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Ploffie schreef:
Lijkt het wel op, vooral die overdruk in je expansievaatje...

En, temperatuursensor....eh... :lol:


Mijn theorie op de overdruk:

De sensor doet het niet altijd. Die geeft onder het rijden met warme koelvloeistof ook wel eens aan dat (gedurende langere tijd) de vloeistof koud is. De Ecu gaat daar de fan niet op aansturen om te koelen en de temperatuur binnen de gestelde grenzen te houden. Hierdoor loopt de temperatuur en de druk geregeld toch op en perst het dan via de vulopening uit het expansievaatje.


18 aug 2012 13:19
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 00:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
R Spaander schreef:
Heb inmiddels de sensor gevonden, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Kan nergens vinden hoe je die er uit draait, naar ik aanneem. En om nou een tang op het groene stekker huis te zetten lijkt me niet de bedoeling.



Ik weet niet of die sensor op dezelfde wijze gemonteerd zit als bij de benzinemotoren.
Zo ja, dan hoef je er geen tang op te zetten, hij zit losjes met een klemveer vast.

Daar kun je aan de bovenkant met een dun schroevendraaiertje bij en hem er met de hand uittrekken.

Daarna wrik je de sensor er met je hand uit, hij kan wat vastgeplakt zitten door het rubberringetje.

viewtopic.php?p=409502#p409502

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


18 aug 2012 14:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 nov 2006 20:17
Berichten: 534
Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding motortemperatuur te hoog.
Afgelopen vrijdag is de temperatuursensor vervangen.

En ziedaar alle startproblemen zijn verhoplen en mijn metertjes werken weer zoals het hoort. :cit4

_________________
Citroen ZX 1.4 Alure
Citroen Xsara Break 1.6 LP
Citroen Xsara Picasso 1.8 16v
Citroen Saxo 1.4 VTS
Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break
Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan
Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3
VW Tiguan 1.5 TSI DSG

Afbeelding


20 aug 2012 07:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.