Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 foutcode P0401: EGR-klep 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 aug 2019 13:41
Berichten: 14
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 440000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht foutcode P0401: EGR-klep
Storing uitlaatgas, motorlampje brandt. De auto trekt niet door. De turbo springt niet in.
Ik heb de auto (vluchtig) laten doormeten bij niet draaiende motor
P0340: geen toerentalsignaal of isgnaal gestoord (logisch, motor draaide niet)
P0401: EGR-klep; negatieve afwijking
P0400: uitlaatgas recirculatie doorstroming storing
P0100: luchtdebiet sensorcircuit bij minimumgrens (logisch, motor draaide niet)

1. Ik kan geen kapotte vacuumslangen vinden.
2. Ik heb me een spuitbus EGR reiniging gekocht en via de luchttoevoer leeggespoten (volgens gebruiksaanwijzing).
3. De motor loopt netjes stationair.

De vraag is natuurlijk of a. de zaak nog verstopt zit b. de elektronica van de egr klep kapot is c. het probleem elders zit. Hoe kom ik daar nou achter?
* hoe kan ik het vacuum goed controleren?
* hoe kan ik de werking van de EGR-electronica controleren zonder deze uit te bouwen? Hoe weet ik nou, dat die klep niet meer vastzit en dat het dus wat anders is?
* Zo van buitenaf zag ik geen kapotte of loszittende kabel.
* Als er iets mis is, met de vacuumpomp, had ik dan ook nog andere klachten?
* Zit er misschien een sensor die samenhangt met de foutcode P0401? Ik neem aan, dat het de LMM niet is (want geeft die dan niet een andere foutcode?)
* kan het ook iets met koeler te maken hebben die aan de EGR vastzit? En hoe kom ik daar dan achter?
* Ik wil best de EGR uitbouwen, maar ik ben een beetje bang, dat ik een bout kapot draai. Immers dat ding zit bij mijn weten al een 19 tot 20 jaren erin, en zal zich niet zo snel gewonnen geven. Je komt er ook niet zo goed bij. Lijkt me wel heerlijk knutselen.

alvast dank voor jullie hulp.


28 maart 2024 15:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 25 feb 2016 01:03
Berichten: 373
Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
EGR even een stalen plaatje ertussen zetten(afdoppen) voor te testen tenminste zo hebben ze dat bij mij getest.
En inderdaad de klep bleef hangen(open staan)
gr mart


28 maart 2024 16:47
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 aug 2019 13:41
Berichten: 14
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 440000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
Hoi Mart, dank voor je snelle antwoord. Ja, ik heb dat ook gelezen en de reden snap ik. Alleen, het is me onduidelijk waar ik het kanaal dan moet afdoppen. Is dat vóór de klep (dus bij de luchtinlaat) of achter de klep. In het laatste geval moet ik toch ook de klep losmaken?
Of.. als je gas geeft, moet de circulatie plaatsvinden. Dus als de zaak verstopt is, of klep kapot, kan dat niet. Dus in feite maakt het niet uit waar je die plaat zet, voor of achter, als de recirculatie maar tegengehouden wordt. Niet?


28 maart 2024 17:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 25 feb 2016 01:03
Berichten: 373
Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
voor de klep hoef je maar twee boutjes los te draaien daar waar de pijp op de klep komt
gr mart


28 maart 2024 17:38
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 aug 2019 13:41
Berichten: 14
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 440000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
thx. Mart, helaas gaat het de komende dagen niet gebeuren, maar eind volgende week hoop ik aan de gang te zijn. Ik laat dan wel weten hoe het verlopen.
Laatste vraag nu. Stel, dat ik toch de hele klep ga demonteren.... Er zit ook nog een cooler aan, met koelleidingen. Hoe gaat dat dan? Als ik die leidingen losmaak, dan loopt de koelvloeistof toch weg? Is dat de gewone motorkoelvloeistof (dus weer wat bijvullen?) of heeft dat te maken met het airco circuit?


28 maart 2024 18:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 25 feb 2016 01:03
Berichten: 373
Woonplaats: Roermond
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
koelvloeistof moet je eerst aftappen had ik begrepen van de monteur ik ben er zelf niet steeds bij geweest.
Trouwens die van mij is fase2 weet niet of dat veel verschilt met die van jou
gr mart


28 maart 2024 18:39
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 aug 2019 13:41
Berichten: 14
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 440000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
Prachtig knutselwerk vandaag. Dus EGR klep uitgebouwd. Steeksleutel 10 heb je nodig. Maar liefst een korte van max 14 cm totale lengte. Een schroef, en een moer. Zaten niet al te vast.
1. Klep zag er best wel schoon uit. Zuigen aan de zuiginlaat deed de klep bewegen. Toch maar eens goed schoon gemaakt. Ik heb hem nog niet teruggezet. Misschien zit de oorzaak dus elders.
2. Vacuumpomp niet functioneel? Maar dan zouden de remmen het ook minder moeten doen. Vacuumslangen gecontroleerd, geen problemen gevonden.
3. Kan de EGR koeler verstopt zijn? Hoe kun je die reinigen? Uitbouwen van dat ding lijkt me nogal lastig. Of niet? Uitlezen van de motor gaf een EGR code P0401. Wat kan daar nog meer achter zitten met een goed functionerende EGR klep?
4. Uit het kleppendeksel komt een slang naar de luchtinlaat. Deze leek nogal olierijk. Betekent dat een olielekkage, die lekt richting de EGR klep? De EGR klep daarentegen was best wel droog.
Vragen...
Zal later wel eens een foto plaatsen. Altijd leuk.


06 apr 2024 16:39
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3019
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
Los van de egr ellende die gevonden hebt zou ik ook de luchtmassa meter eens bekijken. Vervangen is niet de hoofdprijs maar een kapotte LLM zorgt wel voor deze problemen (noodloop, geen trekkracht, turbo weg…

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


06 apr 2024 18:46
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 aug 2019 13:41
Berichten: 14
Auto: C5 Break 110PK, 2.0HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
kilometerstand: 440000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
Dank je wel. Die LMM. Ja, die stond ook nog op het lijstje. Ik heb die of vervangen, of schoongemaakt 2 jaren geleden. Ik weet het niet meer. Ik weet niet hoe ik die kan testen. Daar moet ik dan maar even voor op dit forum zijn of googlen.
Dan nog even iets over die EGR. Inmiddels schoongemaakt dus en gemonteerd. Eén melkklem (tegenwoordig "tri-clamp") kreeg ik weer vast. Die andere heb ik even weggelaten, want die kreeg ik niet meer vastgeklemd. Morgen/overmorgen een iets ander type kopen die ik kan vastschroeven of zo. Enfin. Een proefrit gemaakt. En..vreemd. De trekkracht was nog steeds knudde tot 2800/min. Voorheen kreeg ik hem niet boven de 2800/min. Nu wel. boven de 2800/min begon hij opeens door te trekken. (turbo in?). Dus iets is er wel veranderd. Maar niet in de lage toeren. (valse lucht vanwege het ontbreken van de klem?/ LMM? iets anders?)
Wordt vervolgd.


06 apr 2024 20:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3019
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: foutcode P0401: EGR-klep
De lmm zelf kun je niet uitlezen. Je moet echt afgaan op symptomen die duiden op een probleem hiermee.
Gewoon vervangen evt met een sloper en daarna weer uitlezen

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


06 apr 2024 22:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.