Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Electro motor vervangt brandstofmotor 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 107
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Electro motor vervangt brandstofmotor
Is niet zo duur, zijn al veel youtubjes over. Een standaard conversiekit zou handig zijn, maar je kunt ook de componenten gebruiken van een electrische vorklift. Is DC, dus wat minder rendement, maar veel torque.
En goedkoop natuurlijk. Een nieuwe electromotor enz. met accu kost rond de 5000 euro.

Alleen: hoe zou de apk erover denken?


20 dec 2018 15:52
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 31530
Woonplaats: 033
Auto: Citroën & Peugeot


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Denk niet dat je het met 5k redden gaat ;) ....
Zeker een HP auto is geen gemakkelijke, de apk zal wel loslopen als alles op orde is, eerder de rompslomp bij het RDW waar veel tijd in gaat zitten.

Een C5 is m.i. geen ideale kandidaat voor een conversie.

_________________


Citroën 2CV AZ-A 1968 Blue Cyclades & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 1999 Vert Vega & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat 2017 Gris Platinium




20 dec 2018 16:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 107
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Waarom niet, vanwege de hydr. vering? Maakt toch niet uit? RDW, tsja: andere gewichtsverdeling, accu die naar voren kan schuiven, brandgevaar vanwege hoog voltage/amperage, ..


20 dec 2018 16:38
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 16222
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 265000
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Dan eerder Menno's 2CV, die leent zich daar goed voor :smt203
Een voorbeeld daarvan hebben we een paar jaar geleden al gezien tijdens de Nieuwjaars meeting.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 dec 2018 16:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 jun 2016 03:57
Berichten: 172
Woonplaats: Egmond Binnen
Auto: C5 Break
Opties: Ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 247000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Er is iemand geweest op het citroen forum die het in een CX heeft ingebouwd, hij heeft daar ongeveer een jaar mee rondgereden, 1 van de redenen om ermee te stoppen toen is dat de vering van een cx erg snel weer inzakt en dus bij stoplichten de neiging te had om in te dalen
Een C5 heeft daar geen problemen mee natuurlijk ten eerste omdat de vering veel effecienter is en omdat de vering electrisch geregeld is kan deze gewoon stilstaan zonder lopende motor.

Het is natuurlijk de vraag of het echt de moeite loont maar dat is dan vooral aan de personen zelf


20 dec 2018 16:44
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 31530
Woonplaats: 033
Auto: Citroën & Peugeot


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
De RDW moet de auto opnieuw goedkeuren voor gebruik op de openbare weg ....
Daar zijn ( gelukkig ! ) een hoop eisen aan verbonden , anders kan iedereen maar wat prutsen en de weg op met zijn zelfbouw creatie.. ;)

De C5 is zwaar en inderdaad maakt hp het er ook niet makkelijk op.
Je kan m.i beter die duizenden euro's uitgeven en de C5 inruilen op een bestaand elektrisch voertuig.
Een C5 ombouwen lijkt mij een grote bodemloze put , bij een klassieke Citroen snap ik het nog wel ( zie b.v. 2CV en ( m.i. ook minder geschikt ) DS conversies ).

Maar dat is mijn mening hoor, laat mij je niet tegenhouden de C5 te elektrificeren ;)

_________________


Citroën 2CV AZ-A 1968 Blue Cyclades & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 1999 Vert Vega & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat 2017 Gris Platinium




20 dec 2018 16:46
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 4004
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Je hebt een flink stevige en zware koets nodig om een flink accupakket mee te nemen, en dat liefst zo dicht mogelijk bij de grond gemonteerd. Ik denk dat de C5 daarmee geen heel slechte kandidaat is. Misschien wel handig om 'm iets te verlagen, ivm stabiliteit. Kijk maar eens naar hoe breed een Tesla model S is, en wat die weegt. Het gewicht zit 'm niet zozeer in de accu's, wist iemand me te vertellen...


20 dec 2018 17:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 107
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
ja, ik zit hier in zuid limburg met die heuvels, kan beter met 2 cv. Is daar een link over?


20 dec 2018 17:03
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 31530
Woonplaats: 033
Auto: Citroën & Peugeot


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Electro motor vervangt brandstofmotor
Ja hoor genoeg over te vinden , google er maar eens op ( of kijk op youtube ) :-)

De “ eerste “
https://www.leenapk.nl/eerste-elektrisc ... de-2cvolt/

Zie meer
http://www.zevparts.com

_________________


Citroën 2CV AZ-A 1968 Blue Cyclades & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 1999 Vert Vega & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat 2017 Gris Platinium




20 dec 2018 17:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 107
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Als ie RDW goedgekeurd is, zou ie dan ook belastingvrij worden?


21 dec 2018 09:57
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 31530
Woonplaats: 033
Auto: Citroën & Peugeot


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Electro motor vervangt brandstofmotor
Voor een volledig elektrische auto betaal je momenteel idd geen wegenbelasting, ....
Dus dat geldt ook voor een goedgekeurde omgebouwde auto. :)

_________________


Citroën 2CV AZ-A 1968 Blue Cyclades & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 1999 Vert Vega & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat 2017 Gris Platinium




21 dec 2018 10:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 16:16
Berichten: 107
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Ik heb die ZEV parts site bekeken, en ja, dat is wel duur, kom je inderdaad zo op 20.000 euro. Nee, dan maar een vorklift slopen :)

En wachten tot de accu's goedkoper worden. Is al een test gedaan met nantech accu's met 10 keer meer capaciteit, en onbeperkte levensduur. Dat laatste zullen ze er eerst wel uit moeten rammen, anders mag het van de commercie nooit op de markt komen ;)


21 dec 2018 11:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 16 feb 2015 18:20
Berichten: 223
Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V Prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10199CJ
Productienummer: 10487
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 201243
Kleur: EYTC Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
en waterstof?


10 maart 2019 14:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6955
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
Fuelcell technologie is op dit moment nog erg duur. Ook tanks zijn nog relatief duur. Op dit moment althans.
Maar op termijn gaat daar vast verandering in komen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


10 maart 2019 20:54
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 feb 2019 23:46
Berichten: 37
Auto: c5 break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 220000
Kleur: zwart metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Electro motor vervangt brandstofmotor
ik ben het met c5jan wel eens, een hp auto, met name een met een electrische pomp leent zich beter dan menig ander type voor een conversie naar electro aandrijving.
je uitdaging is idd om het goedgekeurd te krijgen, gewicht zal het grote probleem niet zijn, je haalt ook al n paar honderd kg weg aan conventioneel spul (tank, motor, versnellingsbak) daar komt een e-motor een diff en een electrische tank (batterijpakket) voor terug, evt een warmtepomp voor verwarming/koeling van de diverse delen.
accu wil je niet onder de 5 graden hebben, interieur wil je ook aangenaam in de winter hebben, en als je n zware voet hebt wil je de motor ook niet roodgloeiend zetten....
kortom je zult wat gewichtstoename hebben maar veel, nee daar geloof ik niet in, tenzij je natuurlijk gelijk zonder te tanken naar toscane wilt rijden.... ik reken op n actieradius van 300-400 km wat voor daily meestal zal volstaan.


10 maart 2019 21:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: