Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555
Pagina 5 van 34

Auteur:  JW-C5 [ 28 jul 2010 23:26 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Tuurlijk, die foto's hadden nóg mooier kunnen zijn ;)

Edoch, ze geven een prima indruk van wat we daar gedaan hebben en hoe de meetopstelling er uit zag.
Daar kan geen twijfel over bestaan, denk ik zo :smt203

Groet,
JW

Auteur:  Breeze [ 29 jul 2010 00:17 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

En toch ook nog wel even aardig om te melden, zijn de voertuigen en de projecten waar onze meetman Arnold mee bezig is.
- 2 Kevers, waarvan één "bril"kever in restauratie.
- Ford Thunderbird '78.
- BMW iets, voor dagelijks gebruik.
- De constructie van een stermotor bestaande uit 7 kevercilinders, waarbij hij de krukas, carter, enz. zelf maakt. Dan is het wel handig, als je werkt bij één van de best geoutilleerde machinefabrieken van NL (EU?). De motor is niet bedoeld om iets aan te drijven, maar hij wil hem wel lopend krijgen.

Zoals te begrijpen was hij ook zeer geïnteresseerd in het ventielverhaal van JW en kregen we van hem (en zijn collega's) alle medewerking voor deze beunhaas. De geplande meetmethode is geëvolueerd van in/uitwendige micrometers, via ultrasoonmeting, krompasser-micrometer naar de door JW beschreven high-tech hoogtemeter methode.

Adri

Auteur:  Jalu [ 29 jul 2010 10:25 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Breeze schreef:
Ja, het was inderdaad een leuke en leerzame middag.
Jalu heeft natuurlijk gelijk, dat het vreemd is dat JW één geklapt ventiel en één ventiel heeft dat binnen afzienbare tijd ook gaat klappen, terwijl het verschijnsel nergens bekend is. De enige, zwakke, aanwijzing was dat het ventiel geen dead stock is. Het vervolgverhaal wordt dus interessant.



Nou ja, er zijn dus inderdaad wel aanwijzingen dat het vaker voorkomt, dat had Menno ook al opgemerkt. Ik weet niet of Menno inmiddels al antwoord op de vraag heeft hoe de betreffende V6-eigenaar het probleem geconstateerd heeft, en of het daar om een Ph.1 of een Ph.2 ging...

Want dat is denk ik voor mij en vele V6 bezitters met mij een hele interessante vraag: áls die kleppen stuk gaan, gaan ze dan altijd zo spectaculair als die van JW (waarbij je dus al je olie verliest binnen 25 km...) óf zijn er toch nog zekerheden ingebouwd waardoor het probleem normaliter niet afloopt met een dode motor. (en dan denk ik toch aan hetzij een vroegtijdige waarschuwing voor een te laag oliepeil onder het rijden hetzij aan voorzieningen in de klep die ernstige lekkage zouden moeten tegengaan). Ook zijn natuurlijk eventuele verschillen op dit vlak tussen Ph.1 en Ph.2 zeer interessant. (stél dat de 'oude' grijze kleppen van de Ph.1 beter geconstrueerd zijn, dan is dat een geruststelling voor Ph.1 bezitters én de vraag die dan opdoemt: passen en werken de 'oude' kleppen ook in de Ph.2)

Auteur:  Menno [ 29 jul 2010 10:34 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik zal dit uiteraard navragen, .... ga mijn monteur hiervoor niet telefonisch "lastig" vallen, komt wel een keer als ik er ben ;)

Auteur:  Jalu [ 29 jul 2010 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/20883.page

Hier heeft iemand hetzelfde probleem gehad met een Ph.1. Ook hier geconstateerd doordat de olie eruit lekte, maar ook hier geen motorschade, als ik de Deense tekst goed begrijp.

Auteur:  JW-C5 [ 29 jul 2010 11:44 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Prima dat je dáár gepost hebt.
Ik ben heel benieuwd naar reacties, hopelijk in een taal die ik redelijk beheers ;)

Begrijp ik het goed dat jij er babelfish oid op losgelaten hebt om dat deens te vertalen?
Zo ja, heb je die "vertaling" opgeslagen?

Overigens, in de klep zelf zit geen enkele voorziening die voorkomt dat er olie naar buiten blijft stromen als het alu-busje eenmaal gescheurd is.

Groet,
JW

Auteur:  Jalu [ 29 jul 2010 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

JW-NHS schreef:
Begrijp ik het goed dat jij er babelfish oid op losgelaten hebt om dat deens te vertalen?
Zo ja, heb je die "vertaling" opgeslagen?


Ik heb Google Translate gebruikt; helaas de vertaling niet opgeslagen. Het lukt inderdaad niet om de gehele pagina in één keer te doen, maar losse postings vertalen als tekst lukt wel.

Dit is de posting die mij vooral interesseerde:

Citaat:
Het gedeelte veranderde ik het onderdeel nummer 1920AX en kosten door Citroën 1126kr + BTW per stuk. Magneetventiel voor VTC. Is het kost 4300 door Peugeot.? Er zit, zoals ik al zei per. Inlet. Dus 2 per. auto. Het was defect aan de top en de olie is pissig .. Het functioneert als een alles of niets klep die vermomt de knoppen motorolie gebruikt.


Het is een beetje koeterwaals, maar de essentie leek me wel duidelijk.

Auteur:  JW-C5 [ 29 jul 2010 12:03 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat stukje was mij ook opgevallen. En daaruit geconcludeerd dat het om een Phase I klep 1920AX gaat, de grijze dus.
Die kost daar overigens tennaastebij hetzelfde als bij ons, 1116 Dkr is ongeveer 155 euro, allebei ex BTW.

Ik zal eens kijken of ik er op een of andere manier een "vertaalmachine" op kan loslaten en dat hele verhaal dan proberen op te slaan.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 05 aug 2010 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Inmiddels ben ik weer wat verder.
Vanmorgen heb ik bij een C6 uit juli 2006 gezien dat het voorste ventiel een ingegraveerd nummer draagt dat begint met 06.....
Dat bevestigt mijn vermoeden dat dit een produktiedatum 2006 betekent.

Ik zou dat graag bevestigd zien door anderen.
Vandaar mijn vraag aan alle C5 Phase II V6 rijders: zouden jullie naar het ingegraveerde getal op de voorste klep willen kijken en daarvan de eerste twee cijfers hier melden? Daarbij dan uiteraard ook de produktiedatum (evt orga) van je auto vermelden.

Op de voorste klep is dat getal goed te zien als je de afdekkap iets optilt. Het staat ingegraveerd aan de zijkant op het rvs gedeelte, zie het plaatje. Het getal begint dáár met 07...., dat duidt naar ik vermoed op een produktiedatum 2007 van de klep. Dat zou kloppen met de produktiedatum van mijn C5, die is juli 2007.

De kleppen zitten aan de rechterkant van de motor, op de cilinderkoppen. Links als je er voor staat ;)

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 07 aug 2010 14:37 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Tot nu toe nog geen reacties van andere Phase II V6 rijders, iedereen is nog met vakantie, kennelijk ;)

Ik ben even in de DataBase gedoken van de kalender viewtopic.php?f=82&t=1484
Daarin vind ik, buiten mezelf elf C5-II V6'ers. Mag ik hen oproepen om naar dat ingeslagen nummer te kijken op de voorste (groene) elektroklep?

Voorts zijn er nog vier Phase III V6'ers. Of zij dezelfde kleppen hebben weet ik niet. Toch ook aan hen de vraag: zouden jullie daar naar willen kijken?

Voor het in gang gezette onderzoek is dit van groot belang. Hopelijk komt er terugkoppeling :idea:

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 10 aug 2010 15:30 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Hier mijn nummer.

Begint met 04, mijn C5 is uit feb 05

De achterste kon ik niet lezen.

Wel viel het me op dat er vuil/vettigheid/ olie? zat bij de voet van dit ventiel.

Auteur:  JW-C5 [ 10 aug 2010 17:16 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Bedankt voor de moeite die je je getroost hebt :smt023
Dat is een bevestiging van m'n vermoeden dat die eerste twee cijfers slaan op het produktiejaar van het ventiel, 2004 in dit geval. Dat ventiel is dan in februari 2005 gebruikt bij de bouw van jouw V6.
Overigens, ben je er wel zeker van dat 'ie toen gebouwd is? De ORGA 10130 komt uit op 3 augustus 2004.....

Het nummer van de achterste elektroklep is niet zomaar te zien.
Ik heb er een trucje voor gebruikt en met een stukje tape waarop ik een met talkpoeder ingesmeerde Pritt-buddy geplakt had, een afdruk gemaakt van dat getal dat zit op de zijde die naar de kop gekeerd is. Dat is dan uiteraard in negatief, maar dat laat zich makkelijk omdraaien ;)
Zoiets is veel werk, en voor dit "onderzoek" heb ik dat niet nodig. Het kan hooguit later van belang zijn als je voor jezelf wilt weten of die klep nog de originele is.
Dat is overigens wel te verwachten, even aannemend dat je km-stand 83000 is zoals ik in je profiel zie.

Dat daar wat olie ligt bij de bevestiging op de kop: even schoonmaken en in de gaten houden zou ik zeggen.
Er zitten een paar afdichtingen in de klep, dat kan altijd wat zweten. Maar als het alu-busje scheurt gebeurt er heel wat anders, dat kan imho hier niet het geval zijn.

Ben benieuwd naar reacties van andere V6 Phase II rijders.

Groet,
JW

Auteur:  alzheimer [ 10 aug 2010 18:56 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

JW-NHS schreef:
even aannemend dat je km-stand 83000 is zoals ik in je profiel zie.
kalender zegt wat anders

Auteur:  exroosje [ 10 aug 2010 23:24 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Kalender wordt geupdate vanuit spritmonitor.
112000 km dus.

En kenteken is feb 05, maar bouw dus 2004.

Enfin, mijne is dus uit vroeger, de tijd dat alles beter was, dus die blijft heel :D

Auteur:  JW-C5 [ 10 aug 2010 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat laatste help ik je hopen ;)

Mijn eerste klep, uit 2007 ging bij 135.000 kapot, de tweede, ook uit 2007 zou bij iets van 150 à 160 kkm de geest gegeven hebben :shock:
Ik heb nog niet kunnen vaststellen dat er verschil zit in de groene Delphi kleppen. Binnenkort gaat er eentje open die als eerste cijfers 05 heeft, die is 5 jaar oud, maar zou nog geen kilometers gemaakt hebben. Ik ben benieuwd hoe die er uit ziet.

Op dit Forum is er, volgens de kalender, één V6 Phase-II bezitter die inmiddels meer dan 150.000 km gereden heeft. Hopelijk leest hij dit topic ook en kan hij ons wat meer vertellen.

Groet,
JW

Pagina 5 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/