Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555
Pagina 3 van 34

Auteur:  JW-C5 [ 07 jul 2010 18:31 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Menno schreef:
Ik heb het bij mijn garage nagevraagd, maar dit komt wel degelijk frequent voor ( bij zowel de PH1 & 2 ) , ze hadden er zelfs net een gefixed met hetzelfde euvel als die van JW.

.......1920 HE is de juiste, .... , de 1920 AX is voor de PH1 .....
Prijs geen idee, er wordt *** aangegeven ....


De prijs daarvan heb ik inmiddels doorgekregen, die is € 186,93.

Nou nog proberen er achter te komen wat de verschillen zijn ;)

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 07 jul 2010 19:07 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

@JW-NHS

Je hebt het ventiel uit elkaar gehaald en het geheel bestudeerd.

Stel dat dit probleem regelmatig voor gaat komen en je wil deze kosten vermijden.

Zou het niet aanwezig zijn zijn van dit ventiel grote invloed hebben op het functioneren van de motor?

M.a.w als je een plug/stif zou draaien om het geheel op te vullen zou dat veel uitmaken?

Auteur:  Jalu [ 07 jul 2010 19:12 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik heb ook even wat onderzoek gedaan naar de werking van het ventiel; het blijkt bekrachtigd te worden bij lage toerentallen. Dit betekent dat je koppel zou verliezen bij lagere toerentallen. Nu heeft de V6 op zich koppel in overvloed, dus er blijft denk ik nog genoeg over, maar ik vraag me wel af of het motormanagement niet zal gaan mekkeren.

Auteur:  Klaverblaadje [ 07 jul 2010 19:20 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Jalu schreef:
ik vraag me wel af of het motormanagement niet zal gaan mekkeren.


Je zou eventueel de kabel kunnen "kortsluiten" met een weerstand met dezelfde waarde als de spoel van het ventiel.

Auteur:  JW-C5 [ 07 jul 2010 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

@ Klaverblaadje,

Ik heb daar ook aan zitten denken, maar als ik het zo bekijk zal dan de oliedruk in de kop wegvallen omdat de olie niet meer op druk gehouden wordt door de nokkenasverstelling. Hij heeft dan geen tegendruk meer.

Een alternatief zou zijn om de stekkertjes los te koppelen, dan kan het alu busje niet meer slijten. Maar dan werken de nokkenassensoren die op de koppen zitten ook niet goed meer, en ik vermoed dat je dan allerlei storingen krijgt in het systeem.

Groet,
JW

Edit JW: deels overlap met Jalu's reactie ;)

Auteur:  Jalu [ 07 jul 2010 19:41 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

't Is natuurlijk ook wel een beetje het kind met het badwater wegspoelen hè, het helemaal verwijderen van die ventielen. Eventueel preventief vervangen (en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de slijtage van het tweede exemplaar in de auto van JW) en verder oliepeil goed monitoren en een beetje geluk hebben. Gezien het feit dat er toch ook -tig V6-en met deze kleppen gewoon hoge kilometerstanden halen kan ik me niet voorstellen dat deze kleppen altijd zo catastrofaal defect gaan als die van JW, dus het af en toe inspecteren op lekkage van de electroventieltjes kan denk ik geen kwaad. Als ze wel altijd zo catastrofaal stuk gaan dan rijden wij V6 rijders allemaal met een tikkende tijdbom, je zou toch verwachten dat er dan wel meer aandacht voor dit probleem zou bestaan... :?: Of toch een sensor die nog een waarschuwing geeft voor er echt ernstige schade kan ontstaan... (als ik het goed begrijp stond de olie bij JW wel op minimum, maar er nog niet onder, zou dat het uitblijven van een waarschuwing kunnen verklaren?) Menno, jouw garage claimde deze dingen vaker te vervangen, hoe zijn de bestuurders van deze auto's dan achter het probleem gekomen zonder met een motor zonder oliedruk gereden te hebben?

Auteur:  Menno [ 07 jul 2010 22:31 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat zal ik verder moeten navragen ....
Ik ben wel erg benieuwd naar in welke staat het 2'de exemplaar bij JW is ....

Auteur:  JW-C5 [ 07 jul 2010 22:49 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

In de loop van volgende week verwacht ik dat te weten ;)

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 08 jul 2010 00:42 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Gezien het feit dat ze in de beschrijving van de ES9A (Ph.II) zo nadrukkelijk spreken van een continu variabele nokkesasverstelling, ga ik er vanuit dat de ES9J4RS (Ph.I) dat niet had, daar sprak men van:

Citaat:
The inlet camshafts are moved between two possible positions by means of a double helical ramp controlled by the oil pressure. The engine computer controls the oil intake through an electrovalve, in accordance with engine speed, engine load and oil temperature. The camshaft position is monitored by an angular position sensor.


Dat is wat onduidelijk en de plaatjes helpen niet echt omdat ze die nooit ge-update hebben. Maar ik kan niet uitsluiten dat de ES9J4RS ook al continue vvt had.

Als hij een hoeksensor heeft moet dat ook in real-time via de Lexia uit te lezen zijn en dan weet je het zeker :idea:

Auteur:  wsnoek [ 08 jul 2010 11:53 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Bij mij zat er een stekker van dat ventiel op de achterste bank los, kreeg geen storingsmelding.
Ik zal de Lexia er eens aanhangen bij draaiende motor en er schermdumps van maken.

Auteur:  JW-C5 [ 08 jul 2010 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Da's een zeer interessant experiment.
We zijn benieuwd :idea:

Net zoals naar je ervaring met het motorkarakter als die beide stekkers los zijn. Merk je dan iets van een verschil?

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 08 jul 2010 12:31 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

In het andere, algemene draadje over mijn C5 Break V6 gaf Eddy een interessante link: http://www1.learningbox.nl/mobikit/atta ... 156nel.pdf

Op pagina 20-25 staat daar precies beschreven hoe de nokkenasversteller werkt bij de V6 in de Laguna.
En had ik het goed dat dit (praktisch) dezelfde motor is als gebruikt in de Cit's?

Groet,
JW

Auteur:  Jalu [ 08 jul 2010 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat klopt, dat is ook een ES9 blok voor zover ik weet.

Citaat:
Initially, the ES9/L produced 194 PS (143 kW) in accordance with the German and French insurance category limits in force at the time for engines under 3 Litres.(The BMW 2.8 and Audi 2.8 produced the same figure circa 194 PS.) In 2000, Porsche retuned the Peugeot/Citroën version of the engine for the introduction of the Peugeot 607 and Citroën C5. This iteration, called ES9 J4S, can now achieve 207 PS (152 kW). In 2005, Peugeot/Citroën introduced variable valve timing on the intake camshafts varying between 0-40 degrees, improving fuel consumption, low engine speed flexibility and slightly upgrading power to 211 PS (155 kW). This version is not used by Renault who is now focusing on Nissan-developed V6.


Dit komt van Wikipedia. Porsche is blijkbaar ingeschakeld voor de nokkenasverstelling, maar ook hier is niet exact uit te halen wat nou precies het verschil is tussen de ES9J4S en de ES9A...

Auteur:  JW-C5 [ 08 jul 2010 13:06 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Als ik ET's eerdere reactie goed begrepen heb klopt dat verhaal op Wiki niet.
Immers ook de V6 zoals toegepast in de C5 van 2001 heeft al die nokkenasverstelling, niet pas in de latere versie van 2005.

Dat gezegd zijnde, de plaatjes in dat Laguna document vertonen opvallend veel overeenkomst met de situatie bij de V6 in de C5. Die elektrokleppen zien er precies hetzelfde uit, alleen de kleur van de kunststof is anders, wit ipv groen.
Overigens, ook dat zou bij de onderscheidelijke modellen van de V6 in de C5 anders zijn, Menno sprak over grijs bij hem. Welke kleur heeft 'ie bij jou?

Groet,
JW

Auteur:  Jalu [ 08 jul 2010 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik zal vanavond even de kleur controleren, dat lukt nu even niet; mijn vriendin heeft de C5 mee naar haar werk...

Pagina 3 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/