Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555
Pagina 17 van 34

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2011 13:43 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dan zal het MM ook gefopt moeten worden. Die krijgt nu ook de info van de sensor aan de andere kant van de kop, en die klopt dan niet meer.

De vraag is voorts of de motor dan nog aan de emissieeisen voldoet, daar zou je bij de APK tegenaan kunnen lopen.

Ergens aan het begin van het draadje meldde iemand dat hij de stekker losgetrokken had en dat er toen, als ik me goed herinner geen gekke dingen gebeurden. Maar hij (of iemand anders?) zou 'm ook nog eens aan de Lexia hangen om te kijken wat er dan gebeurt.
Dat heeft geen vervolg meer gekregen.

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 16 aug 2011 13:45 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Misschien kun je een oude modificeren tot afsluitplug?
Je hebt er genoeg liggen.

Wat is de rust toestand, die moet je dan nemen. Haal je bij de andere de stekker er af en heb je tenminste 2 in dezelfde stand. lijkt me niet goed voor het motorkarakter als de ene cylinderbank afwijtk van de ander.

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2011 13:50 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik laat die experimenten graag aan een ander over ;)

Inmiddels heb ik er al heel wat tijd in gestopt, en de metingen in Kinderdijk kosten ook het eea aan brandstofkosten.
Ik ga daar graag mee door, het wachten is even op een PH-I grijs ventiel. Dan ga ik weer naar Kinderdijk :idea:

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 16 aug 2011 13:59 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

JW-NHS schreef:
Dan zal het MM ook gefopt moeten worden. Die krijgt nu ook de info van de sensor aan de andere kant van de kop, en die klopt dan niet meer. De vraag is voorts of de motor dan nog aan de emissieeisen voldoet, daar zou je bij de APK tegenaan kunnen lopen.


Je mist dan veel koppel onderin, interne EGR gaat dan niet meer werken en op termijn sloop je mogelijk je kats. Is de V6 toch al dol op. :idea:

Citaat:
Ergens aan het begin van het draadje meldde iemand dat hij de stekker losgetrokken had en dat er toen, als ik me goed herinner geen gekke dingen gebeurden.


Ik dacht wel een storing? APK moet toch icm uitlezen dus dan komt het sowieso naar boven.

Auteur:  web [ 16 aug 2011 20:29 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Uitlezen (EOBD) bij de APK is op dit moment nog toekomstmuziek, maar zit er inderdaad wel aan te komen. Waarschijnlijk t.z.t alleen vanaf een bepaald (nieuw) bouwjaar.

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2011 21:31 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Vandaag is mijn C5 voor de eerste keer APK gekeurd.
Geen EOBD uitlezing inderdaad.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 16 aug 2011 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Verder geen bijzonderheden bij de APK naar ik aanneem ? :)

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2011 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Je aanname klopt, dat was een formaliteit.... ;)

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 17 aug 2011 13:24 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik dacht dat het nu al wel een APK eis was dat het MM lampje niet met een storing mag branden?

Toen ik ellende had met m'n prekats is in de tussentijd de auto gewoon door de APK gekomen. Maar die storing kon je ook telkens wissen en dan was ie weer een tijdje weg. Bovendien blijkt de eindkat gewoon genoeg te doen om ook met slechter werkende pre-kats met vlag en wimpel door de emissietest te komen.

Auteur:  Gerbie [ 03 feb 2012 00:32 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Even zonder formeel voorstellen :oops: .... Zal ik eerdaags even doen. Ik heb een ph1 v6 waarbij de voorste Nokkenas solenoid lekt en wel via de connector (die is drijfnat van motorolie). Deze ga ik eerdaags vervangen, is er nog belangstelling voor het defecte exemplaar?

Ik zocht naar de oorzaak van soms een vreemde lucht in de auto en onder de motorkap. Blijkt er een klein beetje olie op het achterste uitlaatspruitstuk te lekken. Met dit koude weer is na een koude start goed te zien dat er iets verdampt op het achterste uitlaatspruitstuk, daarboven is het motorblok nat/zweterig (olie). De oorzaak hiervan heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik denk dat het de kleppendekselpakking is. De achterste solenoid is in ieder geval niet nat. De lekkage die zorgt voor het luchtje bevindt zich overigens aan de andere kant van de motor (niet aan de distributiezijde). Ik merk met oliepeilen niet dat ik olie verlies, maar de auto wordt niet vaak gebruikt (1.500-2.000 km/jr), dit is dus erg moeilijk te beoordelen. Er ligt af en toe een drupje olie onder de auto.

Auteur:  JW-C5 [ 03 feb 2012 01:30 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Bedankt voor het posten in dit draadje, en het met ons delen van je ervaringen.

En ja, ik zou dat ventiel heeeeeel graag willen hebben.
Dan ga ik het eerst zelf onderzoeken, en vervolgens doormeten op z'n wanddikte.
Dat gebeurt dan in Kinderdijk, net als de vorige keer.

En uiteraard doe ik daar dan verslag van :idea:

Ik stuur je m'n NAW via een PB ;)

Overigens, aan de andere zijde van de motor zitten de nokkenas sensoren. Lekt daar misschien de achterste van?

Groet,
JW

Auteur:  Gerbie [ 03 feb 2012 17:55 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

JW, bedankt voor het pb'tje.

Vandaag "het plastic" verwijderd. Er is geen lekkage bij de nokkenas-sensoren, die zijn kurkdroog. Het lijkt erop dat het de kleppendeksels van de achterste cilinders zijn. Naast de middelste en rechter bougie had zich al een plasje olie opgehoopt. De kleppendeksels van de achterste rij heb ik eraf gehaald en met nieuwe pakking gemonteerd. Ik heb helaas wel geconstateerd dat ook de achterste nokkenas-elektroklep / solenoid een beetje lekt uit de connector. Ik ga ze dus beide vervangen.

Iemand tips waar ik onderdeel 1920AX het beste kan kopen (laagste prijs)? Ik heb een Duitse leverancier gevonden die ze levert voor 135 Euro/st. excl. verzendkosten. De dealer vraagt er 174 Euro excl. BTW voor.

JW, zodra ik ze vervangen heb stuur ik beide kleppen naar je op. Zal wel ergens eind volgende week worden.

Auteur:  Breeze [ 03 feb 2012 18:12 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Als de Nokkenas solenoid nu maar grijs is ;) .

Adri

Auteur:  JW-C5 [ 03 feb 2012 19:01 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Het door Gerbie genoemde ventiel 1920 AX is de grijze, behorend bij de ES9J4S zoals die in de PH1 gemonteerd zit.
In mijn ES9A V6 zit de 1920 HE, da's de groene ;)

Overigens, gezien jouw escapades is het nog maar de vraag of we op korte termijn die metingen kunnen gaan doen in Kinderdijk :oops:

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 03 feb 2012 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Hier in de UK voor 115 euro: 1920 AX
De HE is ietsje duurder:1920 HE

Misschien dat de verzendkosten de prijs weer om zeep helpen, maar goed uit Duitsland heb je die kosten ook.

Pagina 17 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/