Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555
Pagina 8 van 34

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2010 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

@GroenewegenH,

Inderdaad, enige demontage is nodig, dan pas kun je het nummer op het voorste ventiel zien.
Die "demontage" is echter beperkt tot het iets omhoog trekken van de grote adfdekkap bovenop de motor, dat gaat heel gemakkelijk zonder enig gereedschap. En je drukt 'm vervolgens zo weer terug ;)

Ennuh, die andere vraag: waar had jij dat 28.600 km verhaal gezien?

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2010 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Breeze schreef:
JW-NHS schreef:
Als je dat doet neem ik graag op me de oude kleppen te onderzoeken op slijtage en de resultaten hier te publiceren.
Hihi, JW handelaar in 2-hands N.V.V.'s. ;)

Adri


Nou ja, handelaar. Laten we het houden op behandelaar :idea:
Als dit inderdaad wat grotere vormen aan gaat nemen overweeg ik een "Web-schuifmaat" te maken. Daarmee zijn in elk geval redelijke benaderingen te maken van de (resterende) wanddiktes, die wellicht nog eens geverifieerd kunnen worden bij jouw meetman.

Groet,
JW

Auteur:  rcw [ 16 aug 2010 23:08 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

GroenewegenH schreef:
Als ik zie, dat het reeds bij 28.600 km. en zo'n jonge auto kan voorkomen slaat de schrik mij om het hart.

Bovenstaand citaat is gebaseerd op mijn bericht (boven dat van Groenewegen). Maar het is een misverstand!
JW-NHS en Menno hebben aan vier forumleden met een C5-III V6 gevraagd wat het nummer op de verstelventielen is, omdat ze vermoeden dat daar het productiejaar in zit (zie de vraag van JW-NHS eerder in dit draadje).
Ik ben één van die vier leden en heb de vraag beantwoord. Maar ik heb niet gezegd dat ik olielekkage heb, dat is helemaal niet het geval (gelukkig)!

Groet,
RCW

Auteur:  JW-C5 [ 16 aug 2010 23:25 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Houen zo, jouw C5-3 is nog veeeeel te jong om met dit soort problemen geconfronteerd te kunnen worden :smt023

Verders: bedankt voor je postings.
Die geven een bevestiging van mijn veronderstelling dat die eerste twee cijders het fabricagejaar inhouden. Jouw 08... betekent dus dat de klep in 2008 gefabriceerd is.

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 17 aug 2010 10:04 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Hij lijkt alleen niet gemodificeerd, dus waarschijnlijk valt het wel mee met de uitval frequentie.

Op zich hoog genoeg om hier op te vallen, maar te laag om tot modificatie over te gaan.

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2010 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat begrijp ik even niet.

Bij mij is de eerste klep na 135 kkm kapot gegaan. Geconstateerd is dat het alu-busje dat voor de afdichting moet zorgen bij díe klep iets van 0,18 mm van z'n wanddikte verloren had (van 0,28 naar 0,10) en daardoor openbarste.
De wanddikte van de tweede klep, die ik uit voorzorg vervangen heb, was inmiddels door slijtage gereduceerd tot 0,12mm, dat had dus niet lang meer geduurd en ook díe was opengebarsten :oops:

Oftewel, die kleppen houden het niet gedurende de normale levensduur van de motor.
Ze gaan eerder kapot dan de geplande D-riem wissel, die is bij deze motoren elke 240 kkm. Daar komt 'ie dan wellicht nooit aan toe :shock:

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 17 aug 2010 15:08 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik denk dat je iets te absoluut stelt dat ze stuk gaan bij 135K. Ook al is dat bij jouw ene exemplaar gebeurd en was je andere dun.

Als ze allemaal stuk zouden gaan dan was er wel een modificatie geweest en hadden nieuwe C5's andere exemplaren.

Ik zal niet bestrijden dat het een zwak onderdeel is met een grotere kans op defecten binnen de normale levensduur van 200.000 km / 10 jaar. En al helemaal niet overengineered om lang hierna probleemloos te functioneren.

Maar een geval en een signaal dat het vaker voorkomt is statistisch zeker niet significant genoeg om hier dit soort conclusies aan te verbinden. Al helemaal niet omdat de populatie op een forum niet representatief is.

Auteur:  Menno [ 17 aug 2010 15:19 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Komt vaker voor hoor ... :idea:

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2010 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

exroosje schreef:
Ik denk dat je iets te absoluut stelt dat ze stuk gaan bij 135K. Ook al is dat bij jouw ene exemplaar gebeurd en was je andere dun.
Als ze allemaal stuk zouden gaan dan was er wel een modificatie geweest en hadden nieuwe C5's andere exemplaren.

Ik zal niet bestrijden dat het een zwak onderdeel is met een grotere kans op defecten binnen de normale levensduur van 200.000 km / 10 jaar. En al helemaal niet overengineered om lang hierna probleemloos te functioneren.

Maar een geval en een signaal dat het vaker voorkomt is statistisch zeker niet significant genoeg om hier dit soort conclusies aan te verbinden. Al helemaal niet omdat de populatie op een forum niet representatief is.


Voor alle duidelijkheid: dat stel ik niet.
Ik heb waargenomen dat bij mijn C5 V6 de eerste bij 135 kkm de geest gegeven heeft, en dat de tweede het niet al te lang meer uitgehouden had.
Wat ik wel gesteld heb is dat de kleppen geen "eeuwig leven hebben" en waarschijnlijk de termijn voor de geplande D-wissel bij 240 kkm niet halen.

Uiteraard heb je gelijk als je stelt dat er geen algemene uitspraak mogelijk is op basis van twee "incidenten".
Maar imho is ook duidelijk dat die twee incidenten niet zomaar voor kennisgeving aangenomen mogen worden en dat het niet verstandig is om maar gewoon tot de orde van de dag over te gaan.

Ik heb aangeboden om uitgewisselde kleppen nader te onderzoeken. Inmiddelks weet ik wáár ik naar moet kijken en hoe dat verder onderzocht kan worden. Die moeite doe ik graag, en de daaruit resulterende bevindingen deel ik uiteraard met een ieder op dit Forum.

Voor de rest laat ik het graag over aan collegae V6 Phase II bezitters om te beslissen wat ze met dit verhaal doen :idea:

Groet,
JW

Auteur:  web [ 18 aug 2010 01:25 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

exroosje, open vraag:

Heb jij een idee wat de oorzaak is van het kapotslijten van deze buisjes bij JW?

Met andere woorden: is het een veilige aanname dat het defect bij JW exemplarisch was? En dat bijna iedere andere dus wel (bijvoorbeeld) de distributietermijn zal halen? Ben benieuwd naar de gedachte achter je opmerking. Je maakte die opmerking waarschijnlijk vanuit een indruk van de oorzaak, en daar ben ik benieuwd naar.

JW lijkt zich terdege bewust van de statistische (in)significantie van zijn ene datapunt: hij geeft niet voor niets aan voor zichzelf de termijn voorlopig op 100k te stellen, maar liever meer datapunten te verzamelen alvorens verdergaande conclusies te trekken.

Uiteraard zal het rijpatroon van invloed zijn op de slijtage. Bij lange stukken constante snelheid bijvoorbeeld, zal het ventiel weinig bewegen en dus niet slijten. Terwijl de teller wel doortikt. JW, heb jij een beeld van het rijpatroon van vorige eigenaar(s) van jouw C5?

Auteur:  JW-C5 [ 18 aug 2010 10:05 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Op je laatste vraag: nee, dat weet ik niet precies.
Wat ik wel weet is dat hij een "veelrijder" was, tussen augustus 2007 en december 2009 zijn er meer dan 120 kkm mee afgelegd. Daarvan moeten er veel over de snelweg geweest zijn, anders haal je dat niet.
Op de snelweg in NL zit je dan op minder dan 3000 rpm, deze V6 heeft een V1000 in 6 van bijna 49 km/h.

Wat ik inmiddels van de variabiliteit begrepen heb is dat deze verstelling werkt in het gebied tussen 1500 en 4250 rpm, zie pagina 24 van http://www1.learningbox.nl/mobikit/atta ... 156nel.pdf. En dat is het gebied waar je eigenlijk altijd in zit, je komt hoogst zelden boven die 4250 rpm uit. Elders wordt besproken dat de ES9A "identiek is" aan de daar genoemde L7X motor.
Oftewel: de klep is praktisch continu actief. Zeker als je veronderstelt dat hij modulerend is :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 19 aug 2010 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Inmiddels heb ik terugkoppeling van een "Bosch-ingewijde": de grijze kleppen die in de V6 Phase 1 zitten zijn NIET van Bosch afkomstig zoals ik eerder veronderstelde.

Waar ze wél vandaan komen blijft dan voorlopig onduidelijk.
Hopelijk kom ik daar achter als ik er eentje in handen krijg. Wie biedt zich aan?

Groet,
JW

Auteur:  Dart [ 22 aug 2010 19:38 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Hallo,

Ik had de vraag niet gelezen maar kreeg een berichtje met een verzoek om een reactie.
Direct de motorkap geopend.

Onze C5 ph II heeft nu 33.000 km gereden.
Ventielen zijn mooi schoon en droog
Het voorste ventiel heb ik kunnen lezen en heeft nr:06292.
Volgens het orga nummer is de auto in januari 2007 geproduceerd.

Overigens een interessant onderzoek.

Met vriendelijke groet, Johan

Auteur:  JW-C5 [ 22 aug 2010 19:44 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Bedankt voor je berichtje.
Da's een bevestiging van het vermoeden dat die 06... slaat op het produktiejaar van de klep, 2006 dus. Die is vervolgens begin 2007 in jouw V6 gebouwd.

En met jouw km-stand hoef je je vooralsnog geen zorgen te maken dat jou ook zoiets overkomt :smt193

Groet,
JW

Auteur:  exroosje [ 22 aug 2010 20:59 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Het enige dat ik wil zeggen is dat een bewijs van 2 slechte exemplaren en het verhaal van een dealer "dat het wel vaker voorkomt" volstrekt onvoldoende is om aan te nemen dat ze allemaal bij 135K de geest geven en je ze dus maar preventief moet vervangen.

Op dit forum zijn wel meer zaken geconstateerd die vaker kapot gaan:
turbo bij 1.6HDI
radiator op de eerste V6en
EGR klep op de HPI
luchtmotor op de 2l benzine
Drukregelaar op de AG gasinstallatie

etc etc etc.

Allemaal nutiige info om bij problemen te zoeken naar een oorzaak, wat nog wat anders is om ze maar lukraak te vervangen.

Enige zaak die ik ken die zeker kapot gaat is de V6 bobine. En die zijn dan ook gemodificeerd.
En let wel , dat is ook nog van de forummers. Wie weet hoe grote polulatie er rond rijdt zonder deze problemen. Uiteindelijk zijn er (veel) meer C5's verkocht als forumleden!


Overigens mogen jullie me hartelijk uitlachen als deze dingen de geest geven ergens op vakantie in Montenegro oid.....

Pagina 8 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/