Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Een vervolg, vandaag….
Vanmiddag ben ik met Breeze weer bij “Arnold de meetman” geweest. Daar hebben we een viertal alubusjes doorgemeten.
Daarbij een opmerking vooraf.
De metingen zijn, net als de vorige keer uitgevoerd met een hoogtemeter.
Dat is een zeer gevoelige sensor-met-bolletje, die langzaam naar beneden bewogen wordt totdat hij een oppervlak raakt. Dat oppervlak is in dit geval de binnenkant van het alu-busje.
Als het oppervlak aan de binnenkant een beetje gebobbeld is, zal de voeler stoppen bij het hoogste punt. Dat betekent dat de waarden die we vastgesteld hebben maxima zijn, in werkelijkheid kunnen, en zullen de plekken (meestal) dunner zijn.
De metingen:
1) Ventiel 04167 2040D afkomstig uit de C5 van Exroosje. Zie het verhaal op pagina 12 van dit draadje, km stand tussen 125.000 en 130.000.
Metingen laten zien (#15) dat de wanddikte van het alubusje, nominaal ca. 0,28 mm, op een bepaald punt tot 0,06 mm gereduceerd is door slijtage, dat is slijpwerking van het kerntje. Op die plek, bij de rechter rode pijl is het net zilverpapier geworden. Daar is het dan ook lek gegaan.
Bij dit ventiel waren tevens de O-ringen zeer plat geworden, de componenten konden makkelijk uit, en weer in elkaar geschoven worden, daar ontstaat dus ook lekkage.
2) Ventiel 04175 1834D afkomstig van Teeuw 140.000 km. Zie pag 9 voor de details.
Minimaal geconstateerde wanddikte 0,15 mm, dat is ca de helft van de nominale wanddikte. Het busje is (nog) niet opengescheurd.
Het olieverlies van dit ventiel moet verklaard worden uit verminderende afdichting door de O-ringen die ín het ventiel zitten
3) Ventiel 04175 1830D, eveneens afkomstig van Teeuw, tegelijk uitgewisseld met #3
Minimale wanddikte 0,19 mm, nominaal 0,29 mm
4) Ventiel 05125 1719D, gebruikt ter vervanging van mijn oorspronkelijke, kapotte ventiel.
Minimale wanddikte 0,18 mm, nominaal 0,29 mm
Dit ventiel is door mij, gezien z’n leeftijd en onzekere achtergrond, vervangen door een nieuwe.
Er zijn een aantal ventielen geweest die kapot gegaan zijn maar die we niet in ons bezit gekregen hebben.
Dat was er een van Harmjan, kapot bij 113.000 km, zie pag 9, en een van L.Waanders bij 65.000 km, zie pag 12.
Van beide gevallen weten we dus niet de precieze oorzaak van de lekkage.
Samenvattend: de metingen laten zien dat in alle gevallen het alu-busje door slijtage aangetast is. De mate waarin dat plaatsgevonden heeft verschilt.
Dat betekent dat de gebruiker van een C5/C6 met een ES9A motor rekening moet houden met het risico dat een ventiel kapot gaat. In mijn geval was dat bij 135.000 km, bij exroosje gebeurde dat iets eerder bij 125.000-130.000 km.
De gevolgen daarvan kunnen zeer ernstig zijn, in zeer korte tijd, in mijn geval was dat 2 liter verlies in minder dan 8 km, kan dan de volledige olie inhoud van de motor verloren gaan, met desastreuze gevolgen
Mijn conclusie is dat de gebruiker van een ES9A motor er verstandig aan doet de ventielen op reguliere basis preventief te vervangen.
Voor me zelf heb ik daarbij de termijn daarvoor vooralsnog op 100.000 km gezet.
Groet,
JW
PS Langs deze weg spreken we onze zéééér grote dank uit aan “meetman Arnold”.
Zonder zijn zeer bereidwillige medewerking en inzet wat dit niet mogelijk geweest
En uiteraard m’n dank aan Breeze, die dit gefaciliteerd heeft