Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 496 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Volgende
 Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.... 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Menno schreef:
Ik heb het bij mijn garage nagevraagd, maar dit komt wel degelijk frequent voor ( bij zowel de PH1 & 2 ) , ze hadden er zelfs net een gefixed met hetzelfde euvel als die van JW.

.......1920 HE is de juiste, .... , de 1920 AX is voor de PH1 .....
Prijs geen idee, er wordt *** aangegeven ....


De prijs daarvan heb ik inmiddels doorgekregen, die is € 186,93.

Nou nog proberen er achter te komen wat de verschillen zijn ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 jul 2010 17:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 17:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
@JW-NHS

Je hebt het ventiel uit elkaar gehaald en het geheel bestudeerd.

Stel dat dit probleem regelmatig voor gaat komen en je wil deze kosten vermijden.

Zou het niet aanwezig zijn zijn van dit ventiel grote invloed hebben op het functioneren van de motor?

M.a.w als je een plug/stif zou draaien om het geheel op te vullen zou dat veel uitmaken?

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


07 jul 2010 18:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 12:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ik heb ook even wat onderzoek gedaan naar de werking van het ventiel; het blijkt bekrachtigd te worden bij lage toerentallen. Dit betekent dat je koppel zou verliezen bij lagere toerentallen. Nu heeft de V6 op zich koppel in overvloed, dus er blijft denk ik nog genoeg over, maar ik vraag me wel af of het motormanagement niet zal gaan mekkeren.


07 jul 2010 18:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 17:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Jalu schreef:
ik vraag me wel af of het motormanagement niet zal gaan mekkeren.


Je zou eventueel de kabel kunnen "kortsluiten" met een weerstand met dezelfde waarde als de spoel van het ventiel.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


07 jul 2010 18:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
@ Klaverblaadje,

Ik heb daar ook aan zitten denken, maar als ik het zo bekijk zal dan de oliedruk in de kop wegvallen omdat de olie niet meer op druk gehouden wordt door de nokkenasverstelling. Hij heeft dan geen tegendruk meer.

Een alternatief zou zijn om de stekkertjes los te koppelen, dan kan het alu busje niet meer slijten. Maar dan werken de nokkenassensoren die op de koppen zitten ook niet goed meer, en ik vermoed dat je dan allerlei storingen krijgt in het systeem.

Groet,
JW

Edit JW: deels overlap met Jalu's reactie ;)

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 jul 2010 18:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 12:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
't Is natuurlijk ook wel een beetje het kind met het badwater wegspoelen hè, het helemaal verwijderen van die ventielen. Eventueel preventief vervangen (en ik ben dan ook zeer benieuwd naar de slijtage van het tweede exemplaar in de auto van JW) en verder oliepeil goed monitoren en een beetje geluk hebben. Gezien het feit dat er toch ook -tig V6-en met deze kleppen gewoon hoge kilometerstanden halen kan ik me niet voorstellen dat deze kleppen altijd zo catastrofaal defect gaan als die van JW, dus het af en toe inspecteren op lekkage van de electroventieltjes kan denk ik geen kwaad. Als ze wel altijd zo catastrofaal stuk gaan dan rijden wij V6 rijders allemaal met een tikkende tijdbom, je zou toch verwachten dat er dan wel meer aandacht voor dit probleem zou bestaan... :?: Of toch een sensor die nog een waarschuwing geeft voor er echt ernstige schade kan ontstaan... (als ik het goed begrijp stond de olie bij JW wel op minimum, maar er nog niet onder, zou dat het uitblijven van een waarschuwing kunnen verklaren?) Menno, jouw garage claimde deze dingen vaker te vervangen, hoe zijn de bestuurders van deze auto's dan achter het probleem gekomen zonder met een motor zonder oliedruk gereden te hebben?


07 jul 2010 18:41
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Dat zal ik verder moeten navragen ....
Ik ben wel erg benieuwd naar in welke staat het 2'de exemplaar bij JW is ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


07 jul 2010 21:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
In de loop van volgende week verwacht ik dat te weten ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 jul 2010 21:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 04:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Gezien het feit dat ze in de beschrijving van de ES9A (Ph.II) zo nadrukkelijk spreken van een continu variabele nokkesasverstelling, ga ik er vanuit dat de ES9J4RS (Ph.I) dat niet had, daar sprak men van:

Citaat:
The inlet camshafts are moved between two possible positions by means of a double helical ramp controlled by the oil pressure. The engine computer controls the oil intake through an electrovalve, in accordance with engine speed, engine load and oil temperature. The camshaft position is monitored by an angular position sensor.


Dat is wat onduidelijk en de plaatjes helpen niet echt omdat ze die nooit ge-update hebben. Maar ik kan niet uitsluiten dat de ES9J4RS ook al continue vvt had.

Als hij een hoeksensor heeft moet dat ook in real-time via de Lexia uit te lezen zijn en dan weet je het zeker :idea:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


07 jul 2010 23:42
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 10 mei 2009 13:15
Berichten: 123
Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Bij mij zat er een stekker van dat ventiel op de achterste bank los, kreeg geen storingsmelding.
Ik zal de Lexia er eens aanhangen bij draaiende motor en er schermdumps van maken.


08 jul 2010 10:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Da's een zeer interessant experiment.
We zijn benieuwd :idea:

Net zoals naar je ervaring met het motorkarakter als die beide stekkers los zijn. Merk je dan iets van een verschil?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 jul 2010 10:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
In het andere, algemene draadje over mijn C5 Break V6 gaf Eddy een interessante link: http://www1.learningbox.nl/mobikit/atta ... 156nel.pdf

Op pagina 20-25 staat daar precies beschreven hoe de nokkenasversteller werkt bij de V6 in de Laguna.
En had ik het goed dat dit (praktisch) dezelfde motor is als gebruikt in de Cit's?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 jul 2010 11:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 12:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Dat klopt, dat is ook een ES9 blok voor zover ik weet.

Citaat:
Initially, the ES9/L produced 194 PS (143 kW) in accordance with the German and French insurance category limits in force at the time for engines under 3 Litres.(The BMW 2.8 and Audi 2.8 produced the same figure circa 194 PS.) In 2000, Porsche retuned the Peugeot/Citroën version of the engine for the introduction of the Peugeot 607 and Citroën C5. This iteration, called ES9 J4S, can now achieve 207 PS (152 kW). In 2005, Peugeot/Citroën introduced variable valve timing on the intake camshafts varying between 0-40 degrees, improving fuel consumption, low engine speed flexibility and slightly upgrading power to 211 PS (155 kW). This version is not used by Renault who is now focusing on Nissan-developed V6.


Dit komt van Wikipedia. Porsche is blijkbaar ingeschakeld voor de nokkenasverstelling, maar ook hier is niet exact uit te halen wat nou precies het verschil is tussen de ES9J4S en de ES9A...


08 jul 2010 11:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Als ik ET's eerdere reactie goed begrepen heb klopt dat verhaal op Wiki niet.
Immers ook de V6 zoals toegepast in de C5 van 2001 heeft al die nokkenasverstelling, niet pas in de latere versie van 2005.

Dat gezegd zijnde, de plaatjes in dat Laguna document vertonen opvallend veel overeenkomst met de situatie bij de V6 in de C5. Die elektrokleppen zien er precies hetzelfde uit, alleen de kleur van de kunststof is anders, wit ipv groen.
Overigens, ook dat zou bij de onderscheidelijke modellen van de V6 in de C5 anders zijn, Menno sprak over grijs bij hem. Welke kleur heeft 'ie bij jou?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 jul 2010 12:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 12:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ik zal vanavond even de kleur controleren, dat lukt nu even niet; mijn vriendin heeft de C5 mee naar haar werk...


08 jul 2010 12:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 496 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 34  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.