Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 497 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 34  Volgende
 Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.... 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Op de vorige pagina (18) kun je zien wat de verschillen zijn tussen het grijze ventiel van de ES9J4S en het groene van de ES9A.
De toepassing van het grijze ventiel is kennelijk gekoppeld aan de aan-uit sturing van de inlaatnokkenas, het groene aan de volcontinue regeling bij de ES9A.

Dat jouw dealer het maar onzin vond ook de tweede te vervangen moge zo zijn, bij mijn weten heeft Citroën nooit een Service Bulletin doen uitgaan over de problemen met het groene ventiel. En als je er dan niet eerder mee te maken gehad hebt kan ik me dat ook nog wel voorstellen.
Maar wíj weten intussen wel beter....... :shock:

Intussen heb ik in je eerdere posting gezien dat de dealer eerder al een O-ring vervangen heeft. Dat zal dan die bruine ring zijn waarvan ik me afvroeg hoe die daar kwam te zitten, normaliter is die zwart.

Plaatjes moet ik nog even maken, dat zal wel morgen worden ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 okt 2012 14:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Het beloofde plaatje....

Bijlage:
IMG_1702 (1283 x 855).jpg


Helemaal bovenaan het alu-busje is te zien dat het daar "verfrommeld" is en je ziet de bruinige olie.
Op díe plek is de olie door het busje gekomen.

Dat gedeelte zit helemaal achterin het spoellichaam
Afbeelding
en is er goed door opgesloten.

Ik vermoed dat dit de oorzaak is dat de lekkage niet zó snel gegaan is, en niet onmiddellijk de dramatische omvang aangenomen heeft zoals dat bij mij wel het geval was.
Want daar zat de lekkage aan de andere zijde van het alu-busje
Afbeelding
rechts van het stippellijntje.
Daarvan zit het linker stuk opgesloten in het spoellichaam.

Al met al, zelfde oorzaak: slijtage van het alu-busje door het heen-en-weer bewegen van het kerntje.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 okt 2012 17:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Een vervolg....

Inmiddels heb ik contacten met het C6 Genootschap, ook daar zijn V6 ES9A rijders te vinden.
Uit die contacten bleek dat ook zij niet verschoond blijven van dit lekkage fenomeen, hetgeen te verwachten was.

Een van hun leden berichtte mij dat hij al bij 50.000 km :shock: een fors verlies van de motorolie had, via het achterste ventiel. In korte tijd raakte hij heel veel olie kwijt, met als gevolg een oplichten van het oliedruklamje en de STOP.
Navullen met een paar liter verse olie werkte maar heeeel kort, hetzelfde trad na een paar honderd :idea: meter opnieuw op, en z'n C6 is toen afgesleept.

Na reparatie en schoonmaken van de motor, incl een nieuwe D-riem en aanverwanten, heeft hij zo'n 10 kkm later opnieuw lekkage gekregen op dat vervangen ventiel, maar niet zo dramatisch. Dat is toen onder garantie vervangen en sindsdien is de zaak droog gebleven.
Zijn C6 staat nu op 110 kkm, en hij houdt goed bij of er enige sporen zijn van zweten dan wel lekkage op de ventielen.

Via-via heb ik uit welingelichte bron vernomen dat er al meer C6 rijders door dit euvel getroffen zijn.
Onze ervaringen hiermee, incl. een link naar dit draadje heb ik inmiddels met hen gedeeld.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 nov 2012 16:19
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Dat was natuurlijk te verwachten, ...
Vervelend euvel hoor :(

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


21 nov 2012 16:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Goed bezig, hoe meer V6 rijders en hun garagehouders dit weten hoe beter :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 nov 2012 22:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Is het niet mogelijk deze aluminium bus te vervangen door een goede metalen bus, of de bus te voorzien van een iglidur lagerbus? Ik vermoed dat het ventiel zelf vrij gemakkelijk wat kleiner gedraaid zou kunnen worden. Daarmee zou je de problematiek dan kunnen oplossen. Blijft alleen het probleem om het ding te openen en weer netjes te sluiten......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


23 nov 2012 23:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Het dunwandige alu-busje zit in het groene spoellichaam. Je moet dus rekening houden met de binnenafmeting van dat spoellichaam, en van de bekrachtiging die je achterin ziet zitten.

Binnen dat alu-busje beweegt het weekijzeren kerntje heen en weer, dat heeft een bepaalde afmeting, er voor zorgend dat het voldoende gemagnetiseerd wordt om op basis van PWM te kunnen bewegen.

Tot slot: je kunt het zaakje alleen open maken door een destructieve bewerking, dwz de RVS buitenmantel doorsnijden.
Het is mij niet gelukt om de dikke en sterke RVS buitenmantel, zie pag 1 van dit draadje, los te halen en zo het spoellichaam met het binnenwerk er uit te halen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 nov 2012 23:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ik begrijp dat wel, maar het lijkt me toch wel leuk om daar wat voor te verzinnen. Gezien de prijs van het onderdeel en in een wat grotere serie moet er toch zeker wat mogelijk zijn. Mits Citroen het probleem niet oplost....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


23 nov 2012 23:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ik heb er hier een stuk of tien liggen, opengemaakt en wel.

Bij gelegenheid zal ik je er graag eentje overhandigen, ik ben er heel benieuwd naar wat je er dan van maakt ;)

En als je dat dan voor elkaar hebt, gaan we kijken hoe we ze in de toekomst niet-destructief open kunnen maken en ze van een ander binnenwerk voorzien.

Overigens, Citroën levert nog steeds hetzelfde artikelnummer 1920 HE, er is geen modificatie op geweest. Er is ook geen enkele InfoRapid over dit probleem.
Er is wel een uitvoerige instructie B1EG010LP0 Uitbouwen - Inbouwen : Regelorgaan / Elektroklep variabele kleptiming hoe je ze uit moet wisselen....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 nov 2012 00:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ik heb zelf geen V6 om het te proberen, maar ik blijf nieuwsgierig naar het resultaat als je het hele ventiel buiten werking stelt en er een passende plug in draait.

Zou het zoveel uit maken?
Verlies je (meetbaar) vermogen.
Heb je een (meetbaar) hoger verbruik?

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


24 nov 2012 12:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ergens aan het begin van dit draadje is daar al over gesproken.
Een plug er in draaien betekent dat de oliestroom in de nokkenas niet meer op orde is, dat geeft ongetwijfeld problemen.
Voorts zal de sensor die aan de andere kant zit rare storingen gaan doorgeven, de stand van de nokkenas klopt immers niet meer.

Er zal dan een hoop engineering werk gedaan moeten worden, incl het maken van aanpassingen in de Software van de motorsturing om dit mogelijk te maken.

Dan lijkt mij het om de 100.000 km vervangen van die groene monstertjes een simpeler actie....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 nov 2012 12:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Is dat wel zo? :smt017

Er zijn een heleboel motoren die prima draaien zonder al die extra ballast.
Misschien zit het er alleen in om die laatste extra pk te halen of die miligram uitlaatgas.

Toen ze defect raakten merkte je dat alleen omdat de olie eruit liep, maar niemand kreeg een waarschuwing van de boorcomputer of stopte omdat de motor niet meer trok.

Ik hoop echt dat er één dezer dagen iemand komt die zegt: "ik heb er twee pluggen ingezet en ik merk geen verschil". :o

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


24 nov 2012 12:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
De V6 ES9J4, zoals gemonteerd in onder andere de laatste XM's en de Xantia, had deze nokkenasverstelventielen niet.
Maar bij de aanpassing naar de ES9J4S, zoals die in de PH1 zit, en vervolgens naar de ES9A van de PH2 en de PH3 , is die kop grondig gewijzigd, met heel andere nokkenassen en inwendige oliestromen.
Die oliestromen worden nu gekanaliseerd door de groene monsters, die kun je niet zomaar weg laten lopen in de kop.

Prima als iemand dit gaat uitproberen op zíjn ES9A, ik bied me er niet voor aan ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 nov 2012 12:42
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51
Berichten: 844
Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
De xant v6 had ook harmonieke inlaat lengte regeling... De overgang is duidelijk te voelen.

Sent from my XT910


24 nov 2012 12:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.
Ze hebben geen van alle inlaatlengteregeling, dat was de ZPJ 24 klepper. (de 90graden PRV uit de Xm)

De ES9 heeft variabele kleptiming, in alle C5 varianten, maar in verschillende mate van verfijning.

De Xantia versie kent noch een variabel inlaatspruitstuk, noch variabele kleptiming. Wat je voelt is een piekje net voor 4000tpm:
http://www.406coupeclub.org/Coupe_Engines.asp
Al heb ik die eerlijk gezegd nooit echt vervelend gevonden.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 nov 2012 21:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 497 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 34  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.