Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
naar beneden scrollen
|
18 jan 2015 13:44 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
roetfilter schoonmaken.
ik krijg die rode kader niet gevonden
_________________ lexia aanwezig
|
18 jan 2015 13:51 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
nu heb ik hier mijn Roetfilter als het goed gaat bedank willy en beterschap met je gezondheid
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
18 jan 2015 14:04 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
Dit is geen roetfilter, dit is je kat.
P0402 is een probleem met de egr, die geeft teveel flow P0422 is een signaalfout van de drukverschilsensor van het roetfilter! P1445 betekent dat de additoefhoeveelheid in het FAP is overschreden (filter vol met eloys) P1644 heeft met je gaspedaalsensor te maken, waarbij er een onplausibele waarde is gemeten, dit kan te maken hebben met je koppeling of remschakelaar die niet correspondeert P0401 is te weinig flow egr P0483 gaat over de koelventilator, storing eindtrap
Kortom: je hebt problemen met je EGR werking je roetfilter is verzadigd met Eolys, óf is niet juist gereset tijdens vervanging (dat kan ook) Je hebt een probleem met je radioator koelfan, controleer in ieder geval de werking, voeding en zekering van de koelmodule. je hebt een signaal probleem bij de drukverschilsensor, dat is vaak de sensor, maar kan ook nog de bedrading zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2015 14:57 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
ik ga beginnen met radioator koelfan te controleren die EGR heb ik horen openen met uitlees tool maar heb gezien dat er een vernauwing is aangebracht kan ik met dat uitlees tool die koelventilator ook aansturen ? hier nog een foto van de andere deel bedank al voor de uitleg mvg jean
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
18 jan 2015 15:38 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
kan ik met dat uitlees tool die koelventilator ook aansturen ? als je een lexia hebt wel
heb je al is al de fouten gewist? en dan zien welke terug komen
|
18 jan 2015 15:55 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
een lexia hebt ik van mijn zoon gekregen ik heb al de fouten nu pas gewist logboek was vol die koelventilator kon ik niet aansturen of testen maar koelwater gaat niet boven 80 graden ik kwam wel andere dingen tegen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ lexia aanwezig
|
18 jan 2015 17:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
De koelfan moet draaien als de airco inschakelt. Zo niet => eerst zekering controleren in de BSM
Die lexia screenshots zijn die bij stationair toerental gemaakt? Of is dat een freeze frame van een storing???
275 kg aangezogen lucht is normaal voor stationair, dus ik neem aan dat de meting stationair is gedaan: dan is je roetfilter tegendruk duidelijk te veel, gezien de roetbelasting van 24% ligt dat aan de opgeslagen eolys. Dus vervangen die hap.
Ik zie ook een keer een aangezogen luchthoeveelheid van 39 kg/h dat kan niet kloppen, tijdens welke omstandigheden is dit screenshot gemaakt?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2015 20:34 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
de 2 eerste screenshot zijn stationair de laatste op 4000 toeren die 39 kg/h aangezogen luchthoeveelheid is stationair die zekering in de BSM ziten bij de baterij zeker ?die moet nog zoeken vervangen die hap bedoel je die roetfilter dan toch? ik ben al blij met aandacht voor mijn problemen mee aan te wijzen en zo op te kunnen oplossen nogmaals bedank mvg jean
_________________ lexia aanwezig
|
18 jan 2015 21:53 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
OK, excuses Bij 4000 rpm is een tegendruk/verschildruk van 40 mBar gewoon prima, ik dacht dat het stationair was gemeten. Maar het gemiddelde van de regeneraties op 128 km duidt echt op een probleem: of de regeneraties lukken niet goed of het roetfilter zelf geeft een probleem Sowieso je drukverschilsensor of bedrading geeft problemen af en toe gezien de storingen. De zekering van de koelfan is een grote maxi-zekering onder de BSM (zekeringkast achter de accu) daarvoor moet je de BSM losklikken en optillen uit de behuizing.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 jan 2015 22:25 |
|
|
c5jean
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07 Berichten: 399 Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
oke ik weet wat doen die mislukte regeneraties heb ik in die logboek dikwijls tegen word nog vervolgt bedank BGJ
_________________ lexia aanwezig
|
18 jan 2015 22:49 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
De afstanden tussen de regeneraties liggen voor de 2,0 en 2,2 motoren tussen de 700 en 1200 km. Voor de 1.6 motoren 200 a 400 km. Bij jou gemiddeld bij ca 128 km.
De roetbelasting is 24 %. De motorcomputer bepaalt aan de hand van het soort gebruik van de auto (snelweg, stad, buitenweg) wat de uitstoot aan roetdeeltjes is. Aan de hand hiervan berekent hij de belasting in % van het roetfilter. Als de computer berekend heeft dat de roetbelasting van het filter 100% is wordt het tijd om het filter schoon te branden.
|
19 jan 2015 00:54 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
Enige wat mij zo opvalt is dat de temperatuur achter de kat zo laag blijft, bij regenereren heeft de kat minimaal 450 graden nodig. Kan te maken hebben dat de problemen met de egr klep of de koelfan zeg maar roet in het eten gooit, en daarom zijn regeneratie niet afmaakt p0422 geeft aan dat menigmaal de regeneratie afgebroken is. Laatste regel systeem brandstoftoevoeging defect..... toevoegen niet mogelijk duidt dat niet dat er geen eolys wordt toegevoegd. 92 gram toevoeging afgezet 3 liter resterend? (van de 5 liter) is dat 92 gram per keer, dan is het op 5 liter veel over 122 k. vreemd dat er nog 3 liter toevoeging over is. Over 122 k is het denk ik veel te weinig. inleren egr klep.... onjuist? Heeft dat niet te maken met een sensor die niet goed functioneerd?
|
19 jan 2015 02:15 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
De temperatuur na de kat is onder gegeven omstandigheden normaal (onbelast) De kat zorgt er voor dat de temperatuur oploopt bij na-inspuiting, hij verbrandt de diesel die tijdens de uitlaatslag wordt ingespoten en zorgt zo voor de regeneratie temperatuur.
De gemiddelde regeneratieafstand duidt er op dat er een probleem is, de auto gaat vaker regenereren, tgv een probleem.
De regel brandstoftoevoeging defect is een vertaal fout = niet actief
Inleren defect betekent dat de inleerprocedure niet goed is afgerond de eerste keer, bij herhaling wel. Dat duidt op een blokkering van de klep = zwaar lopen = schoonmaken of vervangen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 jan 2015 12:57 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: roetfilter schoonmaken.
Lijkt me ook dat de egr klep goed moet werken anders stikt hij de moord met de extra ingespoten brandstof.
Vraag is ook of er korte ritjes mee gereden wordt. Aangezien de regeneraties herhaaldelijk mislukken. Het is geen wagen met typisch dieselkilometers zo te zien.
|
19 jan 2015 13:05 |
|
|
|