Het leek me handig een soort van overzicht, en ervaringen, te hebben voor belangstellenden.
Wij hebben een break 110pk HDI uit 2004(nog net fase1) met een AL4 automaat.
Bij 185000km heb ik de versnellingsbakolie laten vervangen bij Oldenhage.
Na 200000km af en toe een melding: "storing automatische versnellingsbak".
Bij uitlezen geen enkele duidelijke storing, wel op grond van verschillende "meldingen" deze storingsmelding. Het schakelen ging dan ook even bonkerig, anders in elk geval. En bijna altijd na 2 nachten stilstand bij een buitentemperatuur beneden de 15 graden.
Maar even contact uit en weer starten was altijd de oplossing.
Bij 205000km heb ik de remschakelaar ook nog vervangen. Dat gaf ook verbetering in het schakelen en ontkoppelen. De contacten in de remschakelaar waren "verrot". Zagen er uit als contactpunten van een eend na 20000km. Hierna ging het schakelen en ontkoppelen van de LockUp een stuk soepeler.
Tot 220000km. Opeens weer de storingsmelding, en niet schakelen van 2 naar 3. Of later bij hoger toerental(3300)schakelen. Bij uitlezen was er nu wel een storingsmelding, en wel drukverschil in de bak. Het schakelen zelf voelde ook niet meer zo soepel aan. Het terugschakelen van 2 naar 1 was echt bonken, zeker als ik dat manueel deed.
Voor Oldenhage een duidelijk verhaal: vervangen van de beide drukregelkleppen in de versnellingsbak. Kleppen vervangen, en het is weer een heerlijk schakelende bak. De auto is zelfs wat stiller, maar bovendien ook sneller. En minder de bekende hik van een seconde voor het wegrijden. Maar beduidend sneller vooral. Als ik het wil ben ik een van de eersten weg bij een stoplicht.

Kosten inclusief de handremkabels vervangen en APK een 800 euro. Weet dus niet precies wat Oldenhage vraagt voor alleen de kleppen vervangen, maar zal zo rond 600 euro zijn wanneer alles goed en makkelijk gaat. Maar dat weet ik dus niet precies.
Ik ben benieuwd wat de andere ervaringen met de bakken zijn, bij welke km-stand, kosten, etc.
Johan