Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 beste diesel voor 16HDI ph2 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15
Berichten: 511
Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht beste diesel voor 16HDI ph2
jongens, in de wetenschap hiermee het risico te lopen een oeverloze discussie te openen, durf ik het toch opwerpen :welk merk diesel zou het beste zijn voor mijn 16HDI PH2 ? Ik hoorde dat die HDI motoren erg gevoelig zijn voor goedkope brandstoffen -in belgie het merk Oeral- en dat ze op het ene merk beter en soepeler lopen dan opp het andere. Citroen zelf zegt in het instructieboekje Total te prefereren, maar dat neem ik eigenlijk met een korrel zout omdat dit wel eens met onderlinge afspraken te maken zou kunnen hebben (Frans chauvinisme enz). Wie deelt zijn ervaringen van welk merk eens mee?
Groetjes, Morjos :smt017 :citrofiel


30 aug 2009 00:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Ik heb bij mijn 1.6 nooit enig verschil gemerkt, ik heb in heel Europa getankt van alle mogelijke merken.

Wel is de 1.6 heel gevoelig voor vuile motorolie, die ververste ik dan ook elke 10.000km met Shell helix.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


30 aug 2009 08:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
ik kan je hier alleen mijn persoonlijke ervaring neerzetten...

en daar kan ik dit alleen maar bevestigen...beter bij een merk pomp tanken. ;)

tja en total,, ik tankte voorheen Q8 maar sinds total die aktie heeft van gratis pechhulp.
ben ik bij total gaan tanken...
nu heb ik die gratis pechhulp voor de C1.. ;)


30 aug 2009 08:26
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Ik denk dat het absoluut niet uit maakt wat je tankt, zolang het maar van een bekend merk is, dus Shell, BP, Total, Esso etc. Ik denk ook dat de motor , 1.6 of 2.0 niet uit maakt. Zelf tank ik de duurdere varianten met de additieven, dus de VPower van Shell, de Ultimate van Bp etc. Ik mijd witte en goedkope pompen. Is overigens door mij in het geheel niet te onderbouwen (maar je leest wel eens wat) en misschien gooi ik wel geld weg.
Maar blijf het toch doen. :smt190


30 aug 2009 10:08
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Als toevoeging op dit draadje mijn recente ervaring in Frankrijk.
Een tiental jaren geleden viel me op dat diesels in Frankrijk meer roetten dan exacte dezelfde types in Nederland.
Later begreep ik dat dit kwam door de samenstelling van de diesel welke in Nederland nogal afwijkend van samenstelling was toendertijd. Niets meer van gemerkt met mijn Laguna afgelopen jaren als ik in Frankrijk tankte.

In deze eerste C5-vakantie overkwam me echter na tanken bij de Geant-hyper dat de fietsdrager en de velgen van de fietsen een fikse zwarte aanslag hadden binnen 300 kilometer. Dit overkwam me niet meer na tanken bij de goedkopere Carrefour tankstations en had me al zorgen gemaakt over mijn roetfilter. Intussen thuisgekomen en na een rit van 1300 km, nagenoeg in een ruk gereden, niets meer te zien op de tussentijds schoongemaakte drager. Kortom ik vermoed dat er toch nog regelmatig partijen afwijkende diesel opduiken en hoe het roetfilter daar dan blijkbaar niet op reageert vond ik opvallend.

Of is die aanslag dan afkomstig van een regeneratieactie, hoewel het puur roet was wat ik aantrof.
Iemand met een soortgelijke ervaring?

Chris.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


02 sep 2009 01:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Het is niet voor het eerst dat ik hoor dat diesel in Frankrijk soms van mindere kwaliteit is. Ik heb 4 weken in een Renault Megane (op diesel) gereden, en voordat ik die kocht heeft de verkoper o.a. een haperende pomp en een kapotte injector moeten vervangen (bij een auto van 'slechts' 4,5 jaar oud en 130.000 km). Wat rondvragen van mijn kant wees erop dat het goed kan dat er vervuilde diesel is getankt, waardoor de pomp extra hard slijt en er kleine metaaldeeltjes in de brandstoftoevoerleiding terecht komen, leidend tot verstopte injectoren. Het verhaal ging toen (let wel, geen harde onderbouwing van een autotechnicus) dat de Nederlandse diesel van hogere kwaliteit is dan die, die je op sommige plaatsen in België en Frankrijk tankt.

Gesteld dat deze theorie klopt, zou het in Nederland i.i.g. niets uit moeten maken welke diesel je tankt. De brandstof voldoet aan een bepaalde norm en dat moet voldoende zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenstelling van plaats tot plaats en van moment tot moment kan variëren.

Ik tank normale diesel, als het kan bij de witte pomp, tegenwoordig meestal bij een Shell Express omdat die op mijn woon/werkroute ligt. Ik heb er nu 1x V-power in gedaan om eens te vergelijken; bij mijn eerste auto (Corsa) zorgde V-power voor duidelijk iets meer 'power', dus wilde het eens proberen. De beloofde extra kilometers uit een liter haalde ik echter nooit, dus omgerekend zijn de kosten per km wel hoger.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


02 sep 2009 07:51
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Giessenburger schreef:
Ik heb er nu 1x V-power in gedaan om eens te vergelijken; bij mijn eerste auto (Corsa) zorgde V-power voor duidelijk iets meer 'power', dus wilde het eens proberen. De beloofde extra kilometers uit een liter haalde ik echter nooit, dus omgerekend zijn de kosten per km wel hoger.


Die VPower heeft extra additieven die de motor moeten reinigen, c.q. schoonhouden. Ik denk niet dat die na 1 x tanken al z'n hele werk gedaan hebben, maar dat daar toch een aantal duizenden kilometers voor nodig zijn. In ieder geval om eventuele bestaande koolaanslag weg te halen.


02 sep 2009 09:08
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 815
Woonplaats: Epe
Auto: Opel Astra 1.7 CDTI Business Stationwagon
Opties: Full Map Navi, PDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 101190
Kleur: Blue Metro


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Omdat ik er van en naar mijn werk langs kom, tank ik Elan en heel soms Tango. In de vakantie naar Frankrijk tank ik waar en wanneer het nodig is, zonder op te letten welk merk, meestal is dat bij een le Clerc of een Carrefour of i.d.
Wat betreft brandstof heb ik nooit problemen ondervonden, het is wel zo, en zo schrijft klaverblaadje ook al, dat ik de olie vaker ververs dan aangegeven (20.000 km.). Bij 15.000 km. wordt zowel het filter als de olie ververst en kwaliteitsolie gebruikt (Kroon).

Groeten,

Albert.

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


02 sep 2009 19:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Zoals reeds geschreven heb ik nog nooit zoiets meegemaakt en heb ik de olie, Shell Helix Ultra Diesel 5W-40, net 6000 km geleden vlak voor de vakantie vervangen.
V-Power zorgde in mijn voormalige werkauto Peugeot 307 Van HDI 110 PK met FAP voor een licht verlaagd gebruik maar woog nooit helemaal op tegen de prijs. Hier klaagde de baas niet over terwijl injectorreiniger niet vergoed werd en ik op deze manier de injectors in vorm hield. Vooral de eerste twee tanken zorgden voor een rustiger loop en beter oppakken onderin en dit was toen de auto ongeveer een ton gelopen had. Hetzelfde effect had een flesje reiniger gehad in mijn Laguna en daarna ben ik dit met enige regelmaat blijven gebruiken ook in de C5.
Na het gebeuren bij Géant heb voor de zekerheid op de terugweg in Luxemburg de tank volgegooid met V-Power en er de eerste 100 km een ruim 130 km/h tempo op na gehouden. Alles is er nu wel uit denk ik.

Chris

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


02 sep 2009 20:59
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: beste diesel voor 16HDI ph2
Ik heb anders al verschillende keren gehoord naar aanleiding van mijn problemen met mijn HDIF motor in een peugeot dat de HDIF motoren 2.0 liter met bosch brandstofpomp uiterst slecht tegen total excellium diesel kunnen en daar zelfs van kapot gaan na een tijd. Er zit namelijk een vervanger voor parafine in geloof ik en die zorgt voor een bepaalde aanslag waardoor de klep en de plunjers na tijd komen vast te zitten.

Dit (werd mij verteld) wordt ook onderkent door Total zelf.

Ook Volvo kampt met deze problemen met hun dieselmotoren.


05 sep 2009 19:49
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.