Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 zelfstellende kleppen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht zelfstellende kleppen
Mijn c5 heeft voor zover ik weet zelfstellende kleppen.
Nu maken de kleppen veel lawaai. Ik dus naa de citroen dealer. Antwoord: Kan geen kwaad zolang het maar niet erger word. Als de motor meer lawaai gaat maken moest ik maar terug komen maar dan kon het wel een dure grap worden.

Mijn vraag is kun je de kleppen bij een c5 ook handmatig stellen?

groetjes Engel :smt023


14 jul 2009 00:41
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Hydraulische klepstoters kun je niet handmatig stellen.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


14 jul 2009 10:58
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 jun 2009 16:59
Berichten: 37
Woonplaats: 't Gooi
Auto: Een C5 Tourer 2.0 HDI Comfort
Opties: TomTom One Europa 22 v.4, Afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11980
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 41000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Helaas kun je zelfstellende hydraulische kleppen niet zelf stellen..., want dat doen ze zelf... ;)
Het enige dat kunt doen is ze (laten) vervangen als ze echt versleten zijn...

Het lawaai van de kleppen kan ook worden veroorzaakt door een onvoldoende smering...(oliedruk...!)

Succes,

Pollewop

_________________
m.vr.gr... Rob | Wil je een "perfecte" auto: Kies een Duitse... Wil je een auto met karakter: Kies een Citroën...


14 jul 2009 11:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Heeft de dealer je niet geadviseerd om eerst iets met de olie te proberen, bv een flush en daarna een dunnere olie?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


14 jul 2009 11:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20
Berichten: 166
Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
meestal gieten ze er juist dikkere olie in om de lekkende stoters te compenseren...


16 aug 2009 23:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Citroenbx schreef:
meestal gieten ze er juist dikkere olie in om de lekkende stoters te compenseren...


De klepstoters zijn niet lek, maar door vervuiling kunnen ze niet snel genoeg gevuld worden.

Ik heb geen C5 stoter uit elkaar gehad, maar bij sommige Opels kon je de stoter uit elkaar peuteren en schoonmaken.

Die zat dan vol met een kool achtige substantie waardoor de toevoergaatjes verstopt waren en waardoor de twee delen van de stoter niet meer lekker konden bewegen.

Bij de MX 5 spoelden we de motor met hydraulische olie.
Olie en filter vervangen en met de hydraulische olie een uurtje lekker warm laten draaien, niet rijden.
Nieuwe olie en filter en dan was het probleem zeker 25-30.000 km weg.
In mijn MX5 heb ik na de spoelbeurt Helix synthetisch gedaan en het probleem is niet meer terug gekomen.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


17 aug 2009 09:55
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Klaverblaadje schreef:
De klepstoters zijn niet lek, maar door vervuiling kunnen ze niet snel genoeg gevuld worden.


Dat is mij door iemand van de wegenwacht ook verteld, dat ze wèl lek zouden zijn.
De olie blijft dan niet in de klepstoter achter, wat volgens hem normaal zou zijn, maar liep terug naar beneden... :smt017

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


17 aug 2009 10:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Ik heb ook nog nooit een C5 stoter uit elkaar gehad. :oops:
Bij alle andere problemen die ik tegenkwam bleven de stoters hangen door inwendige vervuiling van de klepjes en bewegende delen die er in zitten.
De hier afgebeelde stoter heeft een kogel als klepje, de pijltjes geven de oliestroom weer.
Maar er zijn er ook die de meest ingewikkelde constructies hebben en dan is er maar weinig vuil nodig om voor problemen te zorgen.
Het klepje of kogeltje kan dan open blijven staan en de druk loopt weg, in die zin is de stoter dan lek.
Maar eigenlijk is de vervuiling en niet de slijtage de schuld

Afbeelding

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


17 aug 2009 14:07
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Als bij de c5 de klepstoter identiek zou zijn als deze en de olie zou door vervuiling langs het kogeltje weglekken, hoe dik mag die olie dan wel niet zijn om niet weg te lopen na een aantal uren?

Zo dik als appelstroop oid...

Zo is er wel wat te zeggen om zowel voor dikkere olie dan wel dunnere olie te kiezen.
Dikkere olie blijft langer boven hangen (misschien) maar dunnere olie is weer sneller boven.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


17 aug 2009 14:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Normaal gesproken mag het voor een goedwerkende stoter niet uitmaken wat je er voor olie in stopt.

De klepjes moeten afdichten en ook als er geen olie in de klepstoter zit kan deze even kort tikken bij het starten maar moet dan via het oliecircuit gevuld worden en normaal werken.

De motorolie wordt constant in de klepstoter geperst en houd deze vol met olie.

Het teveel wordt afgevoerd via het klepje of kogeltje.

Inwendige vervuiling van de motor, oude olie, koolafzetting en andere troep kunnen op hun weg door het binnenste van de klepstoter daar achterblijven en ervoor zorgen dat de schuivende delen vast gaan zitten en de kanaaltjes verstopt raken.

Als dat klepje open blijft staan kan er geen druk opgebouwd worden waardoor het binnen gedeelte en het buitengedeelte van de stoter niet voldoende uit elkaar schuiven en dus de speling tussen de nok en de klep niet volledig opheffen.

Opel had lomp grote stoters die je makkelijk kon demonteren, ik heb daar wel een theelepel troep uit elke stoter gehaald.

Wynns levert voor een euro of 12 een speciale klepstoter reiniger.
Of het helpt weet ik niet, maar proberen kost minder als repareren.
---------------------------------
Onderstaande afbeelding met dank aan het Volvo forum


Afbeelding

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


17 aug 2009 17:11
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Hmm, als je het zo stelt dan zou het eigenlijk normaal zijn dat je de klepstoters heel even mag horen na het starten, of het kogeltje in dit geval moet wel heel erg goed afsluiten.
En zitten er dan een soort van terugslagklepjes in de ingang van de stoter?
Anders zou daar de olie kunnen ontsnappen.

Ik kan me voorstellen dat als er niet voldoende druk door lekkage kan worden opgebouwd je de stoters blijft horen.

Dus misschien is het dan vaak zo dat het kogeltje niet perfect meer afsluit en daardoor de olie wel wegzakt, maar de lekkage is niet groot genoeg om de ratel te houden.

Dus concluderend zou je kunnen stellen dat het niet erg is als je ze even hoort, maar het mag niet te lang duren of blijven..

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


17 aug 2009 17:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20
Berichten: 166
Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Wat "generaal" het probleem is met Hydraulische klepstoters is dat deze verduren en niet meer afsluiten.
Maw gaan ze lekker, minder drukopbouw word gerealiseerd, tikkende kleppen.

Door vervuiling verstoppingen lijkt me ook realistisch, al zou ik dat bij een benzine straffer vinden dan bij een Diesel...


17 aug 2009 21:58
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
wat gebeurt er eigenlijk als je tot in het oneindige (nouja) door blijft rijden met tikkende klepstoters ?

Niet meer rijden of blok in de soep ?

_________________
Johan


17 aug 2009 22:44
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Geen idee, verbrande kleppen, versleten nokkenas misschien..

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


17 aug 2009 22:53
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20
Berichten: 166
Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelfstellende kleppen
Als ze lekken gaan je kleppen dus trager, later en minder ver opengaan.
Verbrande kleppen dus sowizo niet, want je kleppen zijn langer dicht.
Nokkenas doet er ook niet toe want je smering op de bus van de stoter blijft.

Gewoon slechter draaien en op de duur minder vermogen, maar tegendan heb je ze al lang vervangen omdat je denkt dat je motor uit elkaar rammelt hoor :smt190


17 aug 2009 23:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.