Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Hallo allemaal
Ik heb over onderstaand bericht al eens iets gelezen op het forum maar kan het niet meer vinden.
Vandaar toch deze vraag.
Bij mijn C5 110pk HDI Automaat uit 2003 heb ik het gevoel dat de auto sneller reageert op de cruise control
dan op het gaspedaal.
Indien ik de auto op de cruise control zet voel je echt een versnelling,die versnelling voel ik minder
indien ik het gaspedaal onderin trap ( b.v bij het inhalen van ander verkeer)
hoe zou dat kunnen komen
mvg Pieter
Ik heb over onderstaand bericht al eens iets gelezen op het forum maar kan het niet meer vinden.
Vandaar toch deze vraag.
Bij mijn C5 110pk HDI Automaat uit 2003 heb ik het gevoel dat de auto sneller reageert op de cruise control
dan op het gaspedaal.
Indien ik de auto op de cruise control zet voel je echt een versnelling,die versnelling voel ik minder
indien ik het gaspedaal onderin trap ( b.v bij het inhalen van ander verkeer)
hoe zou dat kunnen komen
mvg Pieter
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 nov 2008 20:42
Auto: C5 Break V6
Opties: Exc, RT3 Navi, JBL, AFIL, glazen dak, alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10201
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 48000
Kleur: zwart metallic
Locatie: Vught
Het kan zijn dat er in werkelijkheid geen verschil zit in de versnelling van de auto. Omdat als jij gas geeft verwacht dat de auto optrekt voel je dat veel minder (je anticipeert erop). Als de CC dat doet verwacht je het minder, en lijkt het of je harder optrekt. Als bijrijder voel je immers (ik althans) ook meer dat de auto optrekt dan als de chauffeur zelf. Zou gek zijn als de CC verborgen PK's weet los te peuteren die je pedaal niet krijgt.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Ik deel dat gevoel wel enigszins hoor. Onze HDI 110pk automaat uit 2004 heeft dit ook. Wanneer ik op de plank rij en inhaal ervaar ik een kleine vertraging.
wanneer ik de CC even onderbreek, en daarna om in te halen weer inschakel. schakelt hij zelfs bij 80-90 terug naar de 3. Bij het versnellen op de plank gebeurt dit niet, tenzij ik in de "S" rij.
Ik koppel het aan de verschillende programma's van de bak. Wij rijden vrij rustig en daar houd hij dan rekening mee. wanneer ik een tijd caravan heb gereden is hij gewoon sneller en ook feller.
Dat is geen gevoel van mij, maar mijn vrouw geeft dat ook aan zonder dat we overlegd hadden.
Johan
wanneer ik de CC even onderbreek, en daarna om in te halen weer inschakel. schakelt hij zelfs bij 80-90 terug naar de 3. Bij het versnellen op de plank gebeurt dit niet, tenzij ik in de "S" rij.
Ik koppel het aan de verschillende programma's van de bak. Wij rijden vrij rustig en daar houd hij dan rekening mee. wanneer ik een tijd caravan heb gereden is hij gewoon sneller en ook feller.
Dat is geen gevoel van mij, maar mijn vrouw geeft dat ook aan zonder dat we overlegd hadden.
Johan
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Als het meer is als een gepercipieerd probleem, zijn er anderen die dit opgelost hebben door de luchtmassameter te vervangen. in het citroen forum was er iemand met 22HDI die alleen maar boven de 170 kon komen door de cruise control aan te zetten. Cruise control bypassed sommige zaken als de lmm kennelijk.
de gaspedaalsensor kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.
de gaspedaalsensor kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Bedankt voor de reactie, het geen u beschreven heeft zou kunnen want ook ik rij erg rustig.JHV schreef:Ik deel dat gevoel wel enigszins hoor. Onze HDI 110pk automaat uit 2004 heeft dit ook. Wanneer ik op de plank rij en inhaal ervaar ik een kleine vertraging.
wanneer ik de CC even onderbreek, en daarna om in te halen weer inschakel. schakelt hij zelfs bij 80-90 terug naar de 3. Bij het versnellen op de plank gebeurt dit niet, tenzij ik in de "S" rij.
Ik koppel het aan de verschillende programma's van de bak. Wij rijden vrij rustig en daar houd hij dan rekening mee. wanneer ik een tijd caravan heb gereden is hij gewoon sneller en ook feller.
Dat is geen gevoel van mij, maar mijn vrouw geeft dat ook aan zonder dat we overlegd hadden.
Johan
omdat ik de C5 gekocht heb voor zijn perfecte comfort, en om de kosten wat brandstof aangaat te beperken.
Maar ja soms wil je eens iets voorbij.
pieter
Dat zou kunnen maar ik voel toch duidelijk een verschil, dus er moet iets zijn wat dat veroorzaakt.LWaanders schreef:Het kan zijn dat er in werkelijkheid geen verschil zit in de versnelling van de auto. Omdat als jij gas geeft verwacht dat de auto optrekt voel je dat veel minder (je anticipeert erop). Als de CC dat doet verwacht je het minder, en lijkt het of je harder optrekt. Als bijrijder voel je immers (ik althans) ook meer dat de auto optrekt dan als de chauffeur zelf. Zou gek zijn als de CC verborgen PK's weet los te peuteren die je pedaal niet krijgt.
sturen de CC en het pedaal de zelfde eenheid aan en geven die een signaal via de zelfde schakeling
pieter
Zijn de gaspedaal sensor en het signaal van de CC dan zover gescheiden.exroosje schreef:Als het meer is als een gepercipieerd probleem, zijn er anderen die dit opgelost hebben door de luchtmassameter te vervangen. in het citroen forum was er iemand met 22HDI die alleen maar boven de 170 kon komen door de cruise control aan te zetten. Cruise control bypassed sommige zaken als de lmm kennelijk.
de gaspedaalsensor kan natuurlijk ook de boosdoener zijn.
Ik zou verwachten dat indien je je gaspedaal intrapt je de zelfde regeling bediend als welk door de CC word aan gestuurd buiten dan dat de CC de snelheid meet en zodoende wat meer en of minder brandstof gaat geven.Volgens mij rijd de C5 zonder werkende LMM slecht dus geen trekkracht meer, en dan maakt het volgens mij niet uit of je op de CC rijd of op het gaspedaal
pieter
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Hier staat exact je probleem en genoemde oplossing.
CC werkt dus niet via je gaspedaal
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173137
CC werkt dus niet via je gaspedaal
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173137
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Nee, het verhaal van het C forum gaat niet op voor mij. Er is een bak aan vermogen, slechts alleen een korte vertraging. En verschil tussen CC en gaspedaal.
Johan
Johan
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 jul 2008 13:43
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Locatie: Dieren
Ik deel dit gevoel ook, met mijn hand geschakelde 110 HDi Break.
Het is net of de CC een optimalere programmering v/h motor-management gebruikt, dan de gaspedaal-sensor. Moet ik even terug van 120 naar bv 100, en kan dan weer gang maken, druk op de knop en hij gaat er weer vandoor. Doe ik dit met het gaspedaal, dan gebeurt er toch wel iets minder.
Gr. Ed
Het is net of de CC een optimalere programmering v/h motor-management gebruikt, dan de gaspedaal-sensor. Moet ik even terug van 120 naar bv 100, en kan dan weer gang maken, druk op de knop en hij gaat er weer vandoor. Doe ik dit met het gaspedaal, dan gebeurt er toch wel iets minder.
Gr. Ed
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Je verwoordt het precies zoals ik het ook evenaar.
Qua pedaalgas is er niets mis (hij rijdt gewoon om en nabij 200), maar de initiële versnelling als je de cc indrukt lijkt groter, alsof je een extra duwtje krijgt.
Qua pedaalgas is er niets mis (hij rijdt gewoon om en nabij 200), maar de initiële versnelling als je de cc indrukt lijkt groter, alsof je een extra duwtje krijgt.
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Ik sluit me er ook volledig bij aan, versnellen gaat sneller door de geheugenstand v/d CC te gebruiken.
En ik ben zeker geen slome rijder en trap op zonder CC wel stevig door. Dezelfde acceleratie krijg ik met met het gaspedaal niet uit...
En ik ben zeker geen slome rijder en trap op zonder CC wel stevig door. Dezelfde acceleratie krijg ik met met het gaspedaal niet uit...
Johan
Berichten: 868
Lid geworden op: 12 sep 2007 23:15
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Zouden alleen de phI 110pk hdi rijders dit fenomeen hebben?
(gezien de reacties)
(gezien de reacties)
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
Beste Heren
Ik vermoed dat het allemaal wat te maken heeft met het feit dat ik de C5 nog niet zolang in mijn bezit heb en van nature een rustige rijder ben.
Vanmorgen eens geprobeerd wat er gebeurd indien ik het gas eens goed intrap.
Eerst warm gedraaid natuurlijk, en hij gaat er toch best snel van door en loopt vrij snel naar de 170 km/uur en ik heb het gevoel dat zij (mijn C5 )als je de tijd er voor neemt de 180 km/uur kan halen op de teller dan.En dat is volgens mij niet slecht
De automaat schakelt ook pas door bij veel meer toeren, bij ongeveer 120/130 km/uur schakelt de automaat pas in de hoogste versnelling.
Toch wil ik een ieder bedanken voor zijn inbreng, ik ervaar dit forum als zeer prettig. waar mensen aanwezig zijn die je echt willen helpen
Ik moet mij nog wat verdiepen in het C5 gebeuren, maar zal indien ik dat kan ook mijn input verstekken bij op gebrachte problemen
mvg Pieter
Ik vermoed dat het allemaal wat te maken heeft met het feit dat ik de C5 nog niet zolang in mijn bezit heb en van nature een rustige rijder ben.
Vanmorgen eens geprobeerd wat er gebeurd indien ik het gas eens goed intrap.
Eerst warm gedraaid natuurlijk, en hij gaat er toch best snel van door en loopt vrij snel naar de 170 km/uur en ik heb het gevoel dat zij (mijn C5 )als je de tijd er voor neemt de 180 km/uur kan halen op de teller dan.En dat is volgens mij niet slecht
De automaat schakelt ook pas door bij veel meer toeren, bij ongeveer 120/130 km/uur schakelt de automaat pas in de hoogste versnelling.
Toch wil ik een ieder bedanken voor zijn inbreng, ik ervaar dit forum als zeer prettig. waar mensen aanwezig zijn die je echt willen helpen
Ik moet mij nog wat verdiepen in het C5 gebeuren, maar zal indien ik dat kan ook mijn input verstekken bij op gebrachte problemen
mvg Pieter
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 441#p59429" onclick="window.open(this.href);return false;








