Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Resonerende multiriem bij stationair toerental 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jul 2006 00:23
Berichten: 34
Woonplaats: Bodegraven


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Resonerende multiriem bij stationair toerental
Ongeveer een half jaar geleden, na ca. 200.000 km, heb ik, omdat de krukaspoelie versleten was, de poelie, de riem en de aandrukrol van mijn C5 HDI (2002) vervangen.
Nu, ca 20.000 km verder, blijkt de spanrol bij stationaar toerental behoorlijk te trillen. Bovendien was de riem op de stuurbekrachtigingspomp één tandje (ribbel) opgeschoven. Na het wegnemen van het binnenspatbord bleek de riem tussen airco compressor en de krukas erg te resoneren bij stationair toerental. Bij ingeschakelde airco is dit iets minder dan wanneer die uit staat (wat ook wel weer logisch is).
De (bijna) nieuwe spanrol lijkt in orde te zijn en de multiriem lijkt behoorlijk op spanning te staan. Tussen de compressor en de krukas (dit is het langste ongeleide deel van de riem) kan ik de riem minder dan 1 cm indrukken (duimdruk).

Wie weet wat er hier aan de hand is? e.e.a. lijkt me niet normaal, of is dit het wel?
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring en wat was toen de oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties,

Albert-Jan Kamp


06 maart 2009 20:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42
Berichten: 305
Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Resonerende multiriem bij stationair toerental
Wanneer je de multiriem verwijdert, kun je dan de spanrol, geleiderol, poelie van dynamo, stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor met de hand soepel ronddraaien?
Zit op geen van deze onderdelen ruimte op de as waarop ze draaien.


07 maart 2009 20:47
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jul 2006 00:23
Berichten: 34
Woonplaats: Bodegraven


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Resonerende multiriem bij stationair toerental
Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik e.e.a nader bekeken. Op geen van de poelies of rollen zat speling. Vervolgens heb ik de instelbare looprol wat verdraaid (waaarmee de riem "iets strakker" komt te staan"). Dit gaf geen verbetering. Vervolgens de nieuwe en de oude riem vergeleken. Deze waren nu bijna even lang. Toen ik de nieuwe riem er een half jaar geleden op zette was deze iets korter. (Ik had toen daarom de looprol iets verdraaid). Vervolgens de spanner er uit gehaald. Deze leek in orde. De veerstijfheid van de nieuwe (nu gedemonteerde) spanrol leek iets minder te zijn dan die van de oude. Vervolgens de oude spanrol gemonteerd met de nieuwe riem en de looprol "in de zwaarste stand". Het probleem was daarmee verholpen. Wel vreemd.
De riem lijkt nu wel strakker te staan dan met de nieuwe spanrol.

m.vr.gr.

Albert-Jan


08 maart 2009 14:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 125 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.