tjetto1
tjetto1
welke bougies voor lpg

Bericht door tjetto1 »

Hoi, :cit2
Ben nieuw hier en heb een vraag over de keuze van bougies.
Ik rij een C5 uit 2002 2.0 16V op lpg G3. Nu lees ik wel een aantal topics
over bougies bij benzine motoren ( o.a. dat NGK-bougies de beste zijn),
maar geldt dit ook voor de lpg motoren? Of zijn er ook andere, minder
prijzige, alternatieven? :smt017

groet,
Tjetto
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
V.I.P.
V.I.P.
Re: welke bougies voor lpg

Bericht door Duck »

de gasrijders zullen wel antwoord geven ;)

:citrofiel welkom hier in het forum he

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Hallo Tjetto , welkom hier ;)
Bezuinig nooit op bougies, een goede ontsteking is een must :smt023
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Op basis van mijn ervaring met LPG en bougies in twee auto's (Mazda en C5) concludeer ik:
1. de kwaliteit van de bougie is een kritische factor, of je nou op LPG of op benzine rijdt
2. met japanse bougies (NGK, Denso) heb ik nooit problemen gehad, met europese (Bosch) wèl

Mijn C5 is nu voorzien van NGK bougies (type LFR5B), er is een draadje (http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3571) over. NGK bougies zijn niet duurder dan die van europese merken.
Gait 65
Gait 65
Re: welke bougies voor lpg

Bericht door Gait 65 »

Tjetto welkom,

Rij zelf ook in een 2.0-16v g3 wagen en heb ook de
bosch vervangen door ngk.(2000 km na een grote beurt)

Ook heb ik de reset van het MM uitgevoerd.

Had bij de koude start last van een onrustig lopende motor.
Moet er wel bij opmerken dat er de juiste olie op zat en dat
de klepstoters reeds vervangen zijn.

Ondanks dat de Bosch bougies vrijwel nieuw waren
heb ik ze vervangen en de motor start beter en loopt rustiger.

Kosten : 4x 6,95 euro

Succes :mrgreen:
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Hallo, heb +/- 40.000km met de Bosch FR8ME gereden (te lang),heb er nu de Eyquem RFN52HZ een kleine 10.000 Km in zitten, voldoen nog steeds erg goed. :citrofiel
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
tjetto1
tjetto1
Re: welke bougies voor lpg

Bericht door tjetto1 »

Bedankt voor jullie reacties :smt038
Ik denk, dat het toch ngk wordt. Ik begreep en heb ook
gelezen, dat bij ngk speciale bougies voor gas zijn. Vanuit
ervaringen bij japanse taxies. Echter zijn deze rond de 20
euries, wat ik behoorlijk veel vind. Maar nu begrijp ik, dat er
van ngk ook goede, goedkopere zijn. Ook ik heb sinds kort
een onrustige motor na de start. Ik wil er nog niet aan om
te denken, dat het aan de klepstoters ligt. Heb pas geleden
nog een forse reparatie gehad mbt olie-verbruik. Dus eerst
de olie, de bougies, enz. maar eens proberen. Maar in ieder geval
voor nu bedankt. :smt023

Tjetto
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jan 2009 15:03
Auto: C5 Break 1,8 lpg
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 127000
Kleur: grijs
C5club Rookie
C5club Rookie
Heb vrijdag bougies EYQUEM RFN52HZ3A laten vervangen door NGK LFR5B in onze ph1 break 1,8 van 2003 op lpg.
Vrees dat de eruitgehaalde bougies nog de originele waren (en dit na 112000km!).

Nooit problemen met ontsteking gehad, alleen enkele maanden geleden bij nat weer na een nachtje buiten regelmatig tot 3x toe moeten starten en niet in gang te houden tot "noodprogramma" de motor even op hoger toerental liet draaien.
Is ondertussen blijkbaar vanzelf opgelost (droger bij de vrieskou?)

Heb vandaag na koude start enkele keren schokjes en zich even inhouden (na 5km) gevoeld.
Weet iemand of de Eyquem's origineel in de auto zaten in 2003?

Meteen ook de luchtfilter en pollenfilter vervangen.
Gemiddeld verbruik ligt de laatste weken op 8,6 ipv 8 (veel stadsverkeer), door BC aangeduid op benzine, op lpg ergens 9,5 l/100km + wat benzineverbruik
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
joopbos schreef:Op basis van mijn ervaring met LPG en bougies in twee auto's (Mazda en C5) concludeer ik:
1. de kwaliteit van de bougie is een kritische factor, of je nou op LPG of op benzine rijdt
2. met japanse bougies (NGK, Denso) heb ik nooit problemen gehad, met europese (Bosch) wèl

Mijn C5 is nu voorzien van NGK bougies (type LFR5B), er is een draadje (http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3571) over. NGK bougies zijn niet duurder dan die van europese merken.
Beste Allen,

Interessant draadje.

Ik heb nog nooit problemen gehad (9/2005-heden : 148.000 km) met bougies. Motorproblemen die kwamen waren van de LPi gaspomp (2x) of de gecombineerde onsteking.bougie"bekabeling")

Nou had ik enige tijd geleden gehoord van mijn dealergarageman (een vakman met kennis van Citroën, een eigenschap die helaas bij veel merkdealers ook vaak ver te zoeken is) dat ik alleen BOSCH zou moeten monteren omdat hij bij motorproblemen met mijn type (zie links) altijd andere merken zag langskomen en nooit Bosch. Maar misschien bedoelde hij daar alleen de standaardtypes mee en niet de speciale uitvoeringen zoals Iridium.
Ik kan dat helaas niet meer navragen want hij is vertrokken (en ik ook bij die dealer na twee belabberde bezoeken daarna)
Nou ja, de vorige bougies waren Bosch en ik heb geen idee wat er nu in zit, ik had gevraagd om Bosch, maar even gaan kijken dit weekend.

Ik blijf dit met belangstelling volgen
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 152
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:54
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
tjetto1 schreef:Bedankt voor jullie reacties :smt038
Ik denk, dat het toch ngk wordt. Ik begreep en heb ook
gelezen, dat bij ngk speciale bougies voor gas zijn. Vanuit
ervaringen bij japanse taxies. Echter zijn deze rond de 20
euries, wat ik behoorlijk veel vind. Maar nu begrijp ik, dat er
van ngk ook goede, goedkopere zijn. Ook ik heb sinds kort
een onrustige motor na de start. Ik wil er nog niet aan om
te denken, dat het aan de klepstoters ligt. Heb pas geleden
nog een forse reparatie gehad mbt olie-verbruik. Dus eerst
de olie, de bougies, enz. maar eens proberen. Maar in ieder geval
voor nu bedankt. :smt023

Tjetto
Probeer eens een reset van het motormanagement (brandstof-lucht verhouding). Zie hiertoe eerder door mij genoemd genoemd draadje: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3571
Ook te 'dikke' olie (bijvoorbeeld 10W40 i.p.v. 5W30 of 5W40, zie advies van sponsor Oldenhage) kan onrustige loop bij koude motor veroorzaken.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4116
Lid geworden op: 30 nov 2008 00:06
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Enschede
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Nog even een vraagje over de bougies.

Na hoeveel kilometers vervangen jullie ze?

En maken jullie de elektrodeafstand kleiner?
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
thijzer
thijzer
Re: welke bougies voor lpg

Bericht door thijzer »

Heb er zelf ook weer NGK in gedaan en dat werkt prima, gewoon de benzine-versie.

Elektrodeafstand is wel gecontroleerd en gecorrigeerd. Oude bougies zagen er uitstekend uit, koffiebruin en droog. Dus het werkt allemaal wel.
r3slotboom
r3slotboom
Re: welke bougies voor lpg

Bericht door r3slotboom »

Sinds ik op lpg rijdt was er gedonder met de Bosch bougies: schokken/inhouden,..... twee keer door dealer vervangen in een half jaar tijd................ toen op aanraden kleine vakgarage NKG bougies genomen met elektrode afstand 0,6 (geloof ik). Sindsdien: :smt023 :smt193
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Er zijn nu speciale bougies voor LPG , geven meer afvoer van hitte etc, zegt men??

Wel kostbaar maar of het allemaal helpt .

Ga zelf ook eens de plugs nazien voor wat erin zit , afstand vind ik heir terug en geeft men 0.6 en 0.8 aan ?/

Op LPG toch krapper als op benz. heb ik me hier laten vertellen ?/
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
John LeGrand schreef:Er zijn nu speciale bougies voor LPG , geven meer afvoer van hitte etc, zegt men??

Wel kostbaar maar of het allemaal helpt .

Ga zelf ook eens de plugs nazien voor wat erin zit , afstand vind ik heir terug en geeft men 0.6 en 0.8 aan ?/

Op LPG toch krapper als op benz. heb ik me hier laten vertellen ?/

Dit klopt. Staat een heel artikel over die nieuwe NGK bougies die speciaal voor LPG zijn in de AMT (auto Motor Techniek) wil wel eens kijken als ik thuis ben volgende week of ik hem kan inscannen.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Plaats reactie