Nee er zit een elektrisch element in het koelcircuit (dompelaar) om precies te zijn deze zit in het verwarmingsgedeelte.
In feite bestaat het gehele koelsysteem uit drie (vier) circuits:
1. radiateur (de koeling)
2. motor (incl olie/water warmetwisselaar)
3. verwarming (met elek. dompelaar)
daarnaast
4. EGR, verwarmt inlaatlucht en verwarming bij koude of FaP regeneratie
en koelt recirculerende uiltaatlucht als de boel op temperatuur is voor lagere NO_x
De thermostaat regelt hoe de circuits 1,2 en 3 te verbinden. MM regelt 4.
Directe motorwarmte kan ook via de luchtroosters de voorruit van buiten verwarmen, maar dat voel je niet en werkt zodanig slecht dat je makkelijk uren met ijs onder de rand kunt rondrijden.
Anders gezegd: de motor is efficiënt met energie en warmte.
martijn v o schreef:
Is het ook niet zo dat de vooruit electrisch verwarmd wordt?
Het lijkt dan dat de motor al op temperatuur is maar dat is dus niet zo omdat in de luchtstroom naar de voorruit een electrisch element zit die de luchtstroom opwarmd.