Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Automaat 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Automaat
Ik heb sinds kort een Break automaat 2ltr benzine jan 2004 en heb het volgende probleem met de automaat: als de auto nog koud is en ik rij bij ons in het dorp waar je maar 30 mag dan heeft de automaat hier problemen mee. Als ik een snelheid van tussen de 30-50 km wil aanhouden dan doet de automaat niet anders dan op of terug schakelen, ben dus verplicht gas tegeven of gas terug nemen dat werkt dus niet echt in de bebouwdekom en rijd erg beroerd.Als de auto of automaat warm is dan heb ik het probleem niet. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Bert

Mailen mag: bert.holtrust@planet.nl


29 dec 2008 16:39
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Zeg ik iets geks als je even de olie van je bak laat controleren op het juiste peil?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


29 dec 2008 16:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Experimenteer eens om de bak in de winterstand te zetten, of hou hem anders op dat stuk handmatig in 2.

Je kunt in die 2 ook rustig weer vanaf stilstand optrekken.

Ik rij zelf regelmatig een 50km stuk van 5 km lang en daar zet ik de bak handmatig in 3 om te voorkomen dat er bij inhalen of zo teruggeschakeld wordt naar 2

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


29 dec 2008 17:00
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Holtrust schreef:
Als ik een snelheid van tussen de 30-50 km wil aanhouden dan doet de automaat niet anders dan op of terug schakelen
herkenbaar voor mij; vooral met koud weer is de automaat besluiteloos bij die snelheid - schakel een poosje handmatig tot de boel een beetje opgewarmd is :idea:

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


29 dec 2008 17:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Hallo Harm bedankt voor je reactie.

Het oliepeil is ok, mijn garagehouder dacht dat het aan de schakelaar lag van de bedieningspook.
die van de tiptronic en weer terug, maar onzichtbaar op het dashbord. Ik dacht dat dat wel raar is omdat hij het alleen met koud weer heeft.
Expirimenteren met de winterstand heb ik nog niet gedaan ook nog niet met de tiptronic.
Het heen en weer schakelen moet een oorzaak hebben misschien is het maar een kleinigheid.

gr Bert


29 dec 2008 17:16
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Hallo Alsheimer,

ben je ook al achter de oorzaak dan?


29 dec 2008 17:18
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Dat lijkt dan gewoon op koude olie...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


29 dec 2008 17:22
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
ik hou het er op dat ik de automaat (te) voorzichtig behandel; hoge toerentallen komen bij mij zelden voor en de versnellingsbak is voldoende autoadaptief om dat gedrag over te nemen

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


29 dec 2008 17:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Mijn vorige C5 aut4 had met winterse temperaturen ook een afwijkend schakelgedrag.
Wat ik deed was de eerste kilometers in de 2de versnelling rijden of handmatig schakelen.
Eenmaal een beetje temperatuur in de motor en bak deed de bak het weer voorbeeldig.
Overigens ff off-topic: mijn ph.II doet het overigens ook met deze lage temperaturen voorbeeldig :smt038

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


29 dec 2008 21:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Klaverblaadje schreef:
Ik rij zelf regelmatig een 50km stuk van 5 km lang en daar zet ik de bak handmatig in 3 om te voorkomen dat er bij inhalen of zo teruggeschakeld wordt naar 2

Haha, hier MOET ik op reagereen. Dit is, dit is,...ik ben er bijna sprakeloos van. ;)
Je bedoelt toch zeker dat je hem bij 50 km/u handmatig in z´n 2 houdt om te voorkomen dat hij bij even gas los schakelt naar z´n 3 ? Toch ? :lol: :lol: ;)
Zo zie je maar, het is nu bewezen: een automaat schakelt altijd verkeerd, of je nu van opschieten houdt of van het ´nieuwe rijden´.
Effe weer ontopic voor de OP.
Er zit ´slimme´ electronica in de automaat die wordt gevoed met allerlei sensoren. De stand van het gaspedaal, de snelheid van het indrukken gaspedaal, de uitslag van de wielen, de temperatuur van de motor/olie/koelwater, de buitentemperatuur en vast nog wel een paar meer.
Voorts heeft de automaat nog een ´geheugen´. Hij onthoudt je rijgedrag van de laatste xx minuten en probeert daarop te anticiperen. In IT terminologie heet zoiets ´fuzzy logic´. Omdat het niet altijd zo ideaal uitpakt als bedoeld wordt het ook wel eens ´funny logic´ genoemd.
Het is duideljk waarneembaar dat de BVA4 (beide typen) veel sneller opschakelen bij een koude motor bij koud weer dan bij een koude motor bij warm weer.
Hier kan je een aantal ideeen over hebben: veel toeren maken bij een koude motor is natuurlijk niet zo slim, te weinig toeren en daardoor een zware belasting op de motor is echter nog slechter.
In mijn idee neigt onze automaat eerder naar dit laatste dan naar het eerste.
Echter ik denk dat het schakelgedrag helemaal niet is ingegeven door de ideale belasting van de motor, maar door een idiote bescherming van de ´domme automaatrijder die alleen maar op het gas kan trappen´. Mijn veronderstelling, en meer dan dat is het niet, is dat men het toerental bewust extra laag houdt om wielspin zoveel mogelijk te voorkomen onder zeer koude en dus mogelijk gladde omstandigheden.
Nou denk ik altijd het slechtste van automaten, dus het hoeft niet waar te zijn, maar dat stomme ding van mij doet altijd hetzelfde, het "beschermt" mij.
Bij glad weer adviseer ik ten sterkste om altijd handmatig te schakelen. Als je in een bocht net op het randje van grip zit (15-20km/u) en het stomme ding besluit ineens op- danwel terug te schakelen, dan ga je in de slip.
Een advies voor jou: neem de touwtjes gewoon zelf in handen op het moment dat niet voor je gedacht wordt als je dacht dat er gedacht zou worden. :smt017

gr. Ronald

Ps. Het publiekelijk tonen van een email adres in een forum is niet verstandig als je tenminste niet nog meer gespamd wil worden. Bots zoeken foums af naar email adressen. Je kan bij je profile instellingen je emailadres hier op een veilige manier achterlaten.

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


29 dec 2008 23:14
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Onze HDI break automaat schakeld bij kou ook anders dan bij warmer weer. Hij gaat eerder omhoog en schakeld dan ook niet de zgn "lock-up" in. Hierdoor draaien de schoepenwielen van
de koppelomvormer los van elkaar en zou in theorie dus de olie sneller warm moeten worden.
Althans dit is de uitleg die ik ergens heb gehoord en/of gelezen.
Bij koud weer rij ik dus in de "S" stand van de bak. Tot de motor iets warmer is.
Het snel opschakelen vind ik niet echt prettig rijden.
De laatste dagen echter zonder "S" stand gereden, en dit ging prima, temeer omdat de motor meer toeren draait dan de bak "oppakt", en doorgeeft aan de wielen. Een beetje simpel omschreven, is het duidelijk wat ik meen te begrijpen?
Wanneer ik een 500 a 700 meter gereden heb schakeld bij weer zoals ik gewend ben bij warmer weer. Eerlijkheids halve moet ik wel aangeven dat ik met de motor aan de ruiten schoonmaak. En dus draait het voor de deur al een beetje warm. ja ja ik weet het, beter van niet. Maar ik ben creatief lui.
Johan


30 dec 2008 12:06
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 12 maart 2007 21:26
Berichten: 9
Woonplaats: Dedemsvaart
Auto: C5 HDi (2.0HDiF 16V) Tourer Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165000
Kleur: Gris Aluminium Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
De ervaring dat de automaat de eerste kilometer anders schakelt dan wanneer de boel op temperatuur is komt mij bekend voor. Ik reed eerst een 2.0 HDi automaat en ik heb nu een 2.2 HDi automaat, beide 4 bakken. De 2.0 had er wel veel meer last van dan de 2.2. Tijdens het eerste stukje rijden werkt de lock up van de bak nog niet en schakelt de bak heel snel op naar de hoogste trap. Met name bij de 2.0 was dat soms er hinderlijk. Bij koud weer schakelde ik het eerste stukje altijd even zelf, dan was er niets aan de hand. Bij de 2.2 (die heeft een ander type automaat) is de bak veel sneller bij de les en is de noodzaak om in te grijpen er eigenlijk niet.

Overigens heb ik bij de 2.0 bij 200.000km de olie van de automaat laten verversen, hij schakelde daarna wel soepeler maar voor het gedrag bij koude motor maakte dat geen verschil.


21 jan 2009 21:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Holtrust lijkt gevlogen....
Geen dank Bert, graag gedaan. :cry:

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


21 jan 2009 22:37
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
Ronald schreef:
Holtrust lijkt gevlogen....
Geen dank Bert, graag gedaan. :cry:

gr. Ronald
neehee je moet 'm meelen

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


21 jan 2009 22:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat
alzheimer schreef:
Ronald schreef:
Holtrust lijkt gevlogen....
Geen dank Bert, graag gedaan. :cry:

gr. Ronald
neehee je moet 'm meelen


833.347 bots hebben inmiddels zijn e-mail adres al..... :mrgreen:

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


21 jan 2009 23:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.