Schokken opgelost door 1 eurocent
Auteur |
Bericht |
laura
|
Schokken opgelost door 1 eurocent
Hoi citrofielen, Ook mijn c5 20.16v schokte licht rond de 1750+2200 toeren. Bij navraag bij de Citroendealer zij men je moet er maar mee leren leven zoals velen anderen. Nou zoiets moet je niet tegen mij zeggen, want dat is toch niet acceptabel, mee leren leven. Ik heb de egr klep eruit gehaald en 1 eurocent tussen de pakking gelegd, de eurocent wel iets dunner gemaakt en de boel weer gemonteerd 10 min werk. Het schokken is nu na 2 dagen voor 95% weg en hoe langer de egr klep afgesloten is hoe schoner de motor van binnen wordt., want dat is het probleem, vervuiling. De eurocent heb ik het achterste gat dus aan de uitlaat kant gelegd tussen de pakking in verder ben ik overgegaan door alleen maar v power te tanken. Mijn motor is geen hpi dus of het bij die ook kan weet ik niet. m.v.g René
|
19 okt 2008 14:20 |
|
|
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
schijnt een veel voorkomend euvel te zijn: het lichte schokken rond de 2000 toeren bij de 2.0 16V. We hebben goede ervaringen met RON 98. Onze C5 rijdt nu op Vialle LPI (RON 112, het is een stuk beter dan op benzine, maar zo af en toe komen nog lichte schokjes voor. Het heeft kennelijk iets met het brandstof mengsel te maken (?) In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli uitvoering:
"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.
Reset-procedure: - zet het contact af en vervolgens weer aan - wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)
Automatische aanpassing van het mengsel: - laat de motor warmdraaien - rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral: - van 2500 tot 3500 1/min; - stationair toerental; - vollast (gedurende 2 seconden)"
Is er iemand die ervaring heeft met deze reset-procedure? (zal het zelf ook eens proberen)
|
19 okt 2008 22:15 |
|
|
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
De reset-procedure heb ik al enkele keren toegespast. De motor loopt meestal goed maar soms een beetje rauw en rumoeriger dan anders. De drie-secondenmethode wil dan zeker helpen.
Hans
|
19 okt 2008 23:02 |
|
|
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
20 okt 2008 00:02 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8048 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
Nee hoor
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
20 okt 2008 08:27 |
|
|
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2462
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
ms-c5 schreef: Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel Zelfs jij hebt er een
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
20 okt 2008 09:17 |
|
|
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
joopbos schreef: - vollast (gedurende 2 seconden)"
Vollast. Is dat volgas ? Draai je dan niet de motor in de soep wanneer je dat in z'n vrij doet ?
_________________ Groeten, Marc
|
20 okt 2008 09:38 |
|
|
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
Lijkt me voor 2 seconden geen probleem, is eigenlijk niet meer dan stationair 1x een peut gas geven...
|
20 okt 2008 10:57 |
|
|
Co
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
Wat bij mij goed heeft geholpen, is het (laten) monteren van bougies van de V6. Het schokken is totaal verdwenen.
|
20 okt 2008 12:45 |
|
|
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
De 'reset-procedure' en de 'automatische aanpassing van het mengsel' uitgevoerd (uit de 'Vraagbaak C5 van Olving pag. 79) - het lijkt te werken. Ben benieuwd of ze het nu geleerd heeft...
|
20 okt 2008 15:29 |
|
|
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
c5maarten schreef: ms-c5 schreef: Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel Zelfs jij hebt er een dat wist ik niet, ik ga ook maar eens die V6 bougies erin zetten, die van mij doet het hikken altijd 3 keer als ik het gas loslaat, erg irritant.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
20 okt 2008 18:36 |
|
|
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
De reset procedure heeft gewerkt. Geen lichte hikjes of schokjes meer rond de 2000 toeren. De dame heeft het geleerd...
|
21 okt 2008 10:43 |
|
|
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
De dame had het nèt niet helemaal geleerd... NGK bougies gemonteerd (type LFR5B) i.p.v. Bosch - loopt fantastisch nu. Daarna opnieuw de 3 seconden reset uitgevoerd, gevolgd door de procedure voor het inregelen van de automatisch aanpassing van het mengsel: "5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel. Reset-procedure: - zet het contact af en vervolgens weer aan - wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven) Automatische aanpassing van het mengsel: - laat de motor warmdraaien - rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral: - van 2500 tot 3500 1/min; - stationair toerental; - vollast (gedurende 2 seconden)" We nemen er een borrel op (hik) Het (cosmetische - want het kan niet echt kwaad...) probleem schijnt de volgende oorzaak te hebben: Het inhouden wordt veroorzaakt door de ugr ( uitlaat gas recirculatie) cyclus. Die werkt bij dit type motor het hevigst rond de 2000 omw/min. Elke keer als er uitlaatgas terug in de cilinder komt houdt hij even een beetje in, erg irritant als je een rustige rijder bent (bron: http://www.problemcar.nl). Peugeot schijnt er een software update voor te hebben. Conclusie: gebruik bougies van Japanse makelij in de francaise....
|
24 okt 2008 17:09 |
|
|
joopbos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54 Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
update 6 november: de NGK bougies en de reset procedure is effectief. Tot nu toe geen enkel hikje meer waargenomen. Nooit meer Bosch, Beru of Champion bougies in mijn C5!
|
06 nov 2008 21:04 |
|
|
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
Re: Schokken opgelost door 1 eurocent
NGK bougies oké, welke precies, misschien wel handig als een ander die ook erin wil hebben
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
06 nov 2008 21:33 |
|
|
|