Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Hoi allemaal,
Ik moet nog terug mijn C5 een keer terugbrengen naar de garage om de gevonden probleempjes op te laten lossen.
Er is een probleempje waar ik niet precies van weet of het een mankement is.
Als ik op een wat lager toerental rijdt, zo rond de 2000rpm, in de 4de versnelling, dan hikt de auto af en toe. Vooralsnog lijkt het probleem alleen bij koude motor op te treden.
Wat mij ook opvalt is dat bij een koude stationair draaiende motor het toerental zichtbaar fluctueert (de toerenteller wappert lichtjes op en neer).
1) Is dat hikken normaal, dwz, bij lager toerental?
2) Is het probleem (als het een probleem is) misschien gekoppeld aan het stationair fluctueren?
Nou, ben benieuwd. Voordat ik dit bericht gepost had, heb ik nog gezocht op dit forum, maar precies mijn situatie kwam ik niet tegen in de berichten.
Groetjes,
Steven
P.S. Ik krijg geen storingsmeldingen.
Ik moet nog terug mijn C5 een keer terugbrengen naar de garage om de gevonden probleempjes op te laten lossen.
Er is een probleempje waar ik niet precies van weet of het een mankement is.
Als ik op een wat lager toerental rijdt, zo rond de 2000rpm, in de 4de versnelling, dan hikt de auto af en toe. Vooralsnog lijkt het probleem alleen bij koude motor op te treden.
Wat mij ook opvalt is dat bij een koude stationair draaiende motor het toerental zichtbaar fluctueert (de toerenteller wappert lichtjes op en neer).
1) Is dat hikken normaal, dwz, bij lager toerental?
2) Is het probleem (als het een probleem is) misschien gekoppeld aan het stationair fluctueren?
Nou, ben benieuwd. Voordat ik dit bericht gepost had, heb ik nog gezocht op dit forum, maar precies mijn situatie kwam ik niet tegen in de berichten.
Groetjes,
Steven
P.S. Ik krijg geen storingsmeldingen.
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
bougies ?
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Nee, is niet normaal, maar kan van alles zijn. Gewoon even na laten kijken. Als dit een flink aantal keer is opgetreden dat kan je de melding uitlaatgasstoring en/of katalysator storing verwachten.
Daar hoef je dan alsvast niet van te schrikken.
Gr. Ronald
Daar hoef je dan alsvast niet van te schrikken.
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Auto: c5
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
dat doet de mijne als ik hem laat uitrollen, dan hikt ie ook een paar keer.
als ik er zeg maar lomp en ruig mee rij, dan heb ik geen last, alleen wanneer ik echt zuinig wil rijden, dan doet ie dat.
Bougies heb ik al vervangen, daar werd het niet anders van.
als ik er zeg maar lomp en ruig mee rij, dan heb ik geen last, alleen wanneer ik echt zuinig wil rijden, dan doet ie dat.

Precies...zuinig rijden betekent automatisch zwaarder belasten bij laag toerental. Misschien vindt de motor dat lage toerental gewoon niet zo leuk??ms-C5 schreef:dat doet de mijne als ik hem laat uitrollen, dan hikt ie ook een paar keer.
Desalniettemin, ik zal het probleem rapporteren wanneer ik mijn auto laat nakijken.
Groetjes,
Steven
Nou nee, ik bedoel niet zwader belasten, maar meer met een fluwelen voetje rijden, dan word dan gestraft met dat hikken.Precies...zuinig rijden betekent automatisch zwaarder belasten bij laag toerental. Misschien vindt de motor dat lage toerental gewoon niet zo leuk??
ze zeiden tegen mij dat dat met de klepstoters te maken had.

V.I.P.

Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2

C5club Die-Hard

Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Zou het misschien over kunnen zijn door 98 RON te tanken??
Nou, het heeft wel zeker met de kwaliteit van de benzine te maken, als ik bij de shell tank dan heeft ie het veel minder, dan bij zo'n goedkope pomp
k'zal het eens met euro 98 proberen, euro 95 is ook een breed begrip, de goedkope pompen neigen meer tegen de 94 aan te hangen zeg maar.
En het octaan gehalte bepaald wel de verbranding lijkt me.
Dit is mij vertelt zo.
k'zal het eens met euro 98 proberen, euro 95 is ook een breed begrip, de goedkope pompen neigen meer tegen de 94 aan te hangen zeg maar.
En het octaan gehalte bepaald wel de verbranding lijkt me.
Dit is mij vertelt zo.

Ik zal ook eens Euro98 tanken. Kijken of dat helpt.
Overigens tank ik altijd bij de Shell Express, dus zou je verwachten dat Euro95 toch ook echt Euro95 is.
Groetjes,
Steven
Overigens tank ik altijd bij de Shell Express, dus zou je verwachten dat Euro95 toch ook echt Euro95 is.
Groetjes,
Steven
Auto: Kia Sportage 2.0l AWD
Bouwjaar: 2011
Phase: 1
kilometerstand: 71000
Daar tank ik ook. Ik heb verder nergens last van. Dus of het dan aan de brandstof ligt?
AX 1.1tge gris aluminium
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD
BX GTI
Saxo vts
Xsara break 16-16v rouge lucifer
C5 2.0l exclusive auto
C5 2.0l exclusive hand met tellerringen
Kia Sportage 2.0L AWD

Hoi,
Mijn auto is inmiddels naar de garage geweest.
Een van de dingen die gebeurd zijn, is dat de motormanagement software is geupdate (de monteur noemde twee verschillende stukken software
, die dus beide geupdate zijn).
Tot op heden lijkt het hikken weg te blijven, maar het is nog te vroeg om hier definitief uitsluitsel over te geven.
Groetjes,
Steven
Mijn auto is inmiddels naar de garage geweest.
Een van de dingen die gebeurd zijn, is dat de motormanagement software is geupdate (de monteur noemde twee verschillende stukken software

Tot op heden lijkt het hikken weg te blijven, maar het is nog te vroeg om hier definitief uitsluitsel over te geven.
Groetjes,
Steven