Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Vervangen Multiriem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2404
Pagina 7 van 12

Auteur:  jean99 [ 18 jan 2017 21:59 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

De nieuwe multiriem heeft ruim 4 maanden stand gehouden, is er vervolgens naast gelopen. Deze weer vervangen en die heeft het één heel weekend volgehouden :|
Tijd voor een nieuwe en de bijbehorende spanrol dan tóch maar besteld . Ik heb hier gezocht, maar zie geen howto, tijdsindicatie, moeilijkheidsgraad, tips of duidelijke plaatjes over het vervangen van de spanner. Kan iemand info geven over deze klus?
Thanks

Auteur:  JW-C5 [ 18 jan 2017 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Als je me via PB de laatste 8 cijfers van je VIN geeft, alsmede je mailadres, zoek ik de instructie op en stuur je die als PDF.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 18 jan 2017 22:55 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

als je het juiste motor type kan geven kan ik ook eens zien

Auteur:  boes [ 19 jan 2017 08:32 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

@jean99: Zie je niks schudden bij de riem?
Ik heb weleens een schuddende krukaspoelie gehad. (demprubber versleten)
Die had ook de neiging om de riem eraf te gooien (aan gelukkig de "goede" kant!)

Auteur:  JW-C5 [ 19 jan 2017 11:34 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Dat hoort zeker tot de mogelijkheden :idea:

Inmiddels heb ik de gegevens van Jean ontvangen, er gaan zo de nodige docs naar hem onderweg.

Groet,
JW

Auteur:  jean99 [ 20 jan 2017 14:07 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Ik heb de documenten ontvangen. Dank daarvoor.
@Willy: motor EW7J4
@boes: JW geeft dat ook aan en daarom ontving ik ook de documenten mbt die poeli. Ik heb gezien dat de riem naast de stuurbekrachtigingspomp poeli was gelopen (en na terugzetten dus gebroken in de lengte). De Riem liep verder wel netjes over de overige de poeli's Ik denk en hoop dus op een defecte spanrol. Ik ga het zeker goed nazien voordat ik de boel weer in elkaar zet.

Het is echt een onmogelijke plek om te sleutelen en ik kan nog niet echt de bevestigingsbout lokaliseren op zicht of tast. De schema's van JW zijn echt heel duidelijk, maar op de plek waar de bout getekend staat kom ik 'em niet tegen in de auto . Als het goed is, wordt de spanrol vanmiddag bezorgd (weer opnieuw, want er was gisteren net even 5 minuten niemand thuis op het bezorgemoment :evil: ) en ik hoop dan meer te zien.

Auteur:  willy4 [ 20 jan 2017 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

ik kan alleen deze maar vinden?
CITROEN C5 BREAK 1.8 16V.
MOT.6FZ 1749CC 85KW
06/2001 tot 10/2004, Benzine

Auteur:  GW-tje [ 20 jan 2017 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Bijlage:
C5 DYNAMO EN BEVESTIGINGEN.jpg


Het is nummer 6, de spanrol linksboven. Je ontspant hem door de rol omhoog te draaien met een vlakke ringsleutel 16mm. Wanneer je hem liggend onder de auto helemaal omhoog hebt geduwd, kun je langs de achterzijde een 4mm inwendigzeskantsleutel in het gaatje drukken om de rol ontspannen te houden. Nu kun je de multi-v-riem eromheen leggen. Dan de rol weer opduwen, inbussleutel eruit en rustig de rol op de riem laten komen.

Het gaatje herken je op de nieuwe spanrol. Je ziet dan precies wat ik bedoel. Meestal wordt de nieuwe rol geleverd met een klein borgstiftje in dit gaatje. Die laat je dan even zitten totdat je de spanrol gemonteerd hebt.

Voor de verwarring: de spanrol #6, zit niet op de dynamosteun die je op de afbeelding ziet maar op een steun aan de zijkant van de motor. De spanrol zit ongeveer ter hoogte van de hydrauliekpomp.

Check dit draadje ook even: viewtopic.php?p=503224

Auteur:  jean99 [ 20 jan 2017 16:15 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Heb een betere lamp erbij gepakt :smt190
Update.....de spanrol is er af. Deze zit met twee bouten (sleutel/dop 10) vast. Als je vanuit de wielkast naar de rol kijkt: één op 7 uur en één op 2 uur áchter de de rol. Je komt erbij door ook de geleiderol te verwijderen.
Rol is zichtbaar beschadigd en ik weet niet of dat bij de vorige wissel in augustus al zo was of na de wissel van afgelopen weekend. Er zit ook wat speling op, dus waarschijnlijk en hopelik de boosdoener voor het aflopen en in de lengte laten scheuren van de riem(en). In ieder geval is een nieuwe spanrol noodzakelijk.
Tijdens het wachten op post.nl een paar ploatjes. ;)

Het kreng met een zichtbare beschadiging

Afbeelding


Op het blanke stuk zat de geleiderol. Als deze weg is zie je nog net de bout waarmee de spanrolinrichting bevestigd zit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  jean99 [ 20 jan 2017 16:28 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

willy4 schreef:
ik kan alleen deze maar vinden?
CITROEN C5 BREAK 1.8 16V.
MOT.6FZ 1749CC 85KW
06/2001 tot 10/2004, Benzine


Ook de documenten van JW lieten het genoemde motortype zien. Verdere gegevens kloppen wel.....

Auteur:  willy4 [ 20 jan 2017 16:55 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

het komt wel in orde zie ik , moest je iets weten laat maar horen

Auteur:  jean99 [ 21 jan 2017 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Zo, klus geklaard met een verse riem en spanner van Gates. Controle van de draaiende motor liet verder geen rare bewegingen van de poeli's zien. En nu dus maar hopen dat de boel heel blijft nu.
Het ging zó vlot dat ik vergeten ben ploatjes te schieten.
Wat nog wel rest is de doos van de spanrol die ik hier maar plaats ter opleuking van dit topic :smt190

Afbeelding

Bedankt mede forumleden!

Auteur:  boes [ 21 jan 2017 13:49 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

:smt023

Auteur:  Iceman [ 21 jan 2017 14:35 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Goed bezig!
:smt023

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  JW-C5 [ 21 jan 2017 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Vervangen Multiriem

Mooi dat het gelukt is :smt023
En hopelijk heb je de boosdoener hiermee te pakken.

Groet,
JW

Pagina 7 van 12 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/