Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
 Vervangen Multiriem 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Dank weer voor de goed info.
Ook ik heb besloten zelf mn spanrol te vervangen (geleiderol & riem onlangs door ANWB gedaan, lager heet, rol smelt, riem eraf).
Is er nog een merk dat ik beter vermijd? (Vaico 33eu, NTN-SNR 34eu, Gates, SKF 39eu, STARK veelEU)
Ik neig naar SKF, niet de goedkoopste maar in mijn hoofd? een kwaliteitsmerk.

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


02 maart 2017 10:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
SKF is niet slecht .


02 maart 2017 11:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2463
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Gates-SKF, NTN-SNR, zijn de merken die toch mijn voorkeur zouden genieten.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


02 maart 2017 15:50
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Zelf Dayco gebruikt afgelopen keer .... ( dat merk gebruikt PSA zelf ook )

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


02 maart 2017 16:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2463
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Klopt, Gates ook!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


02 maart 2017 16:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
dank. Gates on order

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


03 maart 2017 15:45
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
idd niet moeilijk.
'Bijzonderheden/wetenswaardigheden' voor de collega-sleutelaar:

- Sleutel 16 verlengd om met een hand veersysteem op spanning te kunnen houden en met de andere een pinnetje erin te stoppen. (of: te weinig sportschool)

- krukaspully moest eraf om de spanrolassembly uit de auto te krijgen (had dit anders gekund?)

- ik wist de loop van de riem niet meer maar ik ga er vanuit dat ze er maar op 1 manier omheen past....

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


10 apr 2017 08:29
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4505
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
WouterB schreef:
- krukaspully moest eraf om de spanrolassembly uit de auto te krijgen (had dit anders gekund?)

Let op, het is mogelijk dat het krukas riemwiel niet met een spie op de krukas zit, als je de krukaspoellie loshaalt, zonder de krukas te blokkeren, dan verloopt de timing.
De ene keer kom je het wel tegen de andere keer niet, anders even op chassis nr. controleren of er een spie op de tekening word afgeroepen.
Als er geen spie in zit, dan gaat blokkeren met een speciaal tooltje, welke je vanaf de bak in het vliegwiel steekt.


10 apr 2017 15:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Hoeft er echt niet af.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


10 apr 2017 16:21
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Voor de duidelijkheid: klus is al gedaan. Of het goed gedaan is eventueel nog de vraag ;-)

Ik kreeg em er naar onder toe niet uitgefrummeld zonder de pulley los te maken. Naar boven of naar voren toe leek ook niet makkelijk?? ph1

Dit is niet de distributie maar de multiriem-pully, die heeft toch geen timing?

Anyway er zat 1 gat door de pulley waar ik een draadeind doorgestoken heb om haar enigzins te kunnen blokkeren en daarmee de grote bout in het midden vd pulley los te maken. Daarna de 4 boutjes rondom die middelste. De pully is enigzins aan dat draadeind blijven bungelen dus is weer teruggezet met die 4 gaten op exact dezelfde plek. Riem erom, op spanning, motor gestart, loopt.

4 boutjes dus theorethisch gezien kan men hooguit met stappen van 90 graden de timing verzetten. Lijkt wat grofkorrelig?

Anyway ik leer graag bij dus ik ben benieuwd....

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


10 apr 2017 16:49
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4505
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Zo te lezen heb je nog de oude constructie, niets aan de hand dus :)

Nieuwe constructie is dat het krukasriemwiel, waar de D-riem overheen loopt, niet meer met een spie op de krukas zit.
Het krukasriemwiel word door de krukaspoellie van de multi-riem opgesloten.
Als je dan die grote bout van de krukaspoellie losdraait, en je heb de krukas niet geblokkeerd met het speciale tooltje wat je via een opening in de bak, in het vliegwiel steekt, dan verloopt de timing.


10 apr 2017 17:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Bij deze motor is de krukas poelie 2 delig......
Een deel wat voor de distributie is en vast zit met de grote bout.
En hier zit de multiriempoelie met vier boutjes op vast...

Geen probleem om deze los te maken.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


10 apr 2017 17:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Onnodig blijkbaar maar ik heb de grote bout wel losgehad. Zit de d-pully bij deze met n spie?

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


10 apr 2017 18:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
De grote bout losgehaald :smt017

ik neem aan dat je ook de 4 kleine boutjes los gehad hebt?
Dan heb je erg veel geluk gehad, als je alleen de grote losmaakt en je trekt de poelie eraf, heb je meteen je distributie los liggen. Gezien het feit dat de motor nog loopt ga ik er vanuit dat je toch de 4 boutjes gebruikt hebt.

Er zijn een paar uitvoeringen van deze krukas poelie....
Een vaste spie(baan)
een spie die een brede spiebaan heeft waarmee je de timing een paar graden kunt verdraaien.
En er bestaan motoren waarbij de poelie slechts op zijn plek gehouden wordt door de kracht van de grote bout(al geloof ik niet dat de 2.0 benzine dit heeft).

Als je je Vin nummer geeft, kunnen we kijken welke motor je precies hebt....

Gezien het feit dat de motor nog loopt, denk ik dat je veel geluk hebt gehad....

_________________
Zeg maar André


10 apr 2017 19:16
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4505
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Zo te zien heeft WouterB dezelfde contructie zoals ik eerder ben tegen gekomen bij een 406 Coupe uit 2001.

Er zijn EW10 motoren waar er echt helemaal geen spie aanwezig is, vorig jaar bij een C5-3 de D-riem gedaan, waar dit zo was.
Bij een 407 met EW10 motor, ben ik het ook al eens tegengekomen.
De EW10 motoren zo rond 2000 hebben de spie blijkbaar nog wel, maar hoe verder je komt, des te meer je er rekening mee moet houden dat er geen spie aanwezig is.


10 apr 2017 20:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.