Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Al met al: dat was geen overbodige actie, als ik dit zo lees Ik vond nog dit verhaal, behorend bij deze "oude uitvoering" waarbij de multiriempoelie met 4 bouten bevestigd is: Daarin is te lezen dat er inderdaad sprake is van enige tangentiële speling op de tweede spie, die zit tussen de flens en het tandwiel. Daardoor is het tand/riemwiel iets te draaien ten opzichte van de flens. Want de flens wordt met een andere spie op de krukas gepositioneerd, zo is te lezen: Citaat: OPMERKING : De flens wordt op de krukas vastgezet met een spie en een bout (5).
. Ik lees dus ook dat de flens en het tandwiel twee losse delen zouden moeten zijn....... Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 apr 2017 19:06 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Super deze info JW, dit maakt het plaatje/puzzel compleet Het krukas-riemwiel 1 is dus voorzien van een geintegreerde spie "a", welke in de schijf 2 grijpt bij "b". En inderdaad, tussen a en b zit een tangentiële speling, of nog deftiger, vrij draaien binnen de begrenzing van de ingebouwde spie "a" in de ruimte "b"
|
18 apr 2017 23:29 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
In de instructie staat ook nog: Citaat: Uitvoering met stalen ring (goudkleurig) : Draai vast onder een hoek van 53 ± 4° Met het gereedschap [4]. Uitvoering met ring van gesinterd metaal (metaalkleurig) : Draai vast onder een hoek van 40 ± 4° Met het gereedschap [4]. Daaraan voorafgaand moet die bout dan al met 40 Nm vastgezet zijn. Vraag: welke van die twee ringen zat er bij deze motor? En hebben jullie 'm met het eigen gereedschap op deze manier kunnen vastzetten? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 apr 2017 23:44 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Je heb het over ring nr.2 neem ik aan, die heeft een grijze metaal kleur. Zo op het oog ziet het er niet gesinterd uit, of het moet door het bewerken (frezen/slijpen) komen.
We hebben die bout op 100nm vastgezet, ik weet dat dit niet volgens de procedures is, officieel hoor je een nieuwe bout te monteren, welke reeds van loctite is voorzien. Die hadden we niet voorhanden, ook geen Haynes voor Ph1 en het liep al tegen 20:00, dan moet je ergens een beslissing nemen hoe je het gaat afronden.
Aangezien de riem er al 10 jaar op zit en het rubber van de krukaspoellie, zijn langste tijd gehad heeft, heb ik Wouter geadviseerd om op korte termijn de D-riem, krukaspoellie + nieuw bout te (laten) monteren.
|
19 apr 2017 00:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Dat lijkt me een prima suggestie, dan weet je zeker dat de bout op de juiste wijze vastzit, en de flens met voldoende kracht aandrukt. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat het tand/riemwiel niet toch weer een stukje kan verdraaien, zoals eerder gebeurd is. Gelukkig kan er nu niet veel misgaan, mocht het tand/riemwiel al iets verdraaien, dan zorgt die tweede spie ervoor dat er niks misgaat. Bij de latere motoren, waarbij dat tand/riemwiel alleen maar op klemming vastzit, leidt dat wel tot rampen, dat wordt dan lijden Op jouw eerdere foto zie ik een ring achter de boutkop zitten, of lijkt dat maar zo? Die ring zou dan bedoeld zijn met die opmerking over gesinterd dan wel goudkleurig. In de instructies heb ik nog niks gevonden over het moeten monteren van een nieuwe bout, en/of het monteren met loctite. Staat dat in Haynes, of zo? En heb je, toen je de bout (M14x1,5) aanhaalde met 100Nm, globaal kunnen zien welke hoekverdraaiing daarbij optrad? Was dat in de buurt van die 40 graden? Dat getal stond overigens vermeld in de instructie C5 - B1EG1SP0 - Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem die ik aan Wouter gestuurd had als PDF Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 apr 2017 10:34 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Er zit geen ring achter de boutkop, het is puur de flens "2" waar je tegen aankijkt. Hoekverdraaiing heb ik niet in de gaten gehouden, ik schat dat deze minimaal 40° is geweest.
Wat een nieuwe bout betreft, dat was een aanname van mij, omdat ik dit voor andere motoren wel ben tegengekomen in de instructies, vooral de diesels dan. Vaak word er zelfs een bout bijgeleverd in een D-riem set, SKF levert er zelfs nog boutjes voor de span en looprol bij. Voor de 1.6HDI schijn je echt een nieuwe te moeten monteren, afbreken kan en gebeurd heb ik gelezen. Over het algemeen vervang ik bouten die hoog belast worden altijd ivm standtijd, vervorming en beschadiging, denk aan remmerij, wielophanging, etc, gewoon een stukje veiligheid.
|
19 apr 2017 12:10 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Bij mij zat er geen nieuwe bout bij. Brak inderdaad af bij opnieuw aantornen. En da's zwaar balen,...kan ik je melden. (ff 1.6 tdci)
|
19 apr 2017 12:27 |
|
|
WouterB
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24 Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
1 vakantie en 3000km later nog steeds
_________________ Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
|
08 mei 2017 16:26 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4507 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vervangen Multiriem
Dan hebben we ons werk goed gedaan op een zonnige paasdag
|
09 mei 2017 18:16 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|