Gisteren samen met Wouter de timing gecontroleerd, door de krukas langzaam te draaien de nokkenassen in positie gedraaid, paspennen konden er zo in.
(Rode markeringen zaten er al)
Paspen in de krukas ging er ook in, echter niet recht, het is niet te zien op deze foto, maar de pen zit er behoorlijk scheef in, en wijst naar boven.
Gezien de krappe ruimte daar, was een duidelijkere foto niet mogelijk.
Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen, max. 1 tand terug (linksom) om het goed te krijgen.
Om de krukas te blokkeren ben ik op zoek gegaan naar dit gat, het zit net onder de aandrijfas.
De grote ronde pen zonder plat kantje ging er makkelijk in, maar geen gaatje in het vliegwiel te bekennen, wanneer de krukas met het schijfje 17 ongeveer in buurt van zijn timing stond.
Paar keer heel voorzichtig rondgedraaid, maar geen duidelijk gevoel dat de paspen in een gat viel, gat in het motorblok is ook iets te groot.
Spiegeltje en lampje erbij, rondraaien en kijken wat er voorbij komt, geen gat op de plaats waar deze zou moeten zijn, wel op een andere plek in het vliegwiel.
Dat gat zit verder naar buiten ipv in lijn met het grote gat in het motorblok, daar gaat de dikke paspen er dus nooit in, of je zou een excentrische moeten hebben, maar die bestaan niet als officieel gereedschap.
Mogelijk is dat gaatje in het vliegwiel voor de BDP sensor ?
Het grote gat in het motorblok is waarschijnlijk bedoeld om die driehoekige plaat los te draaien van de automaat (koppeldinges?), ik zag de 3 boutjes duidelijk voorbij komen.
Schijfje 17 hebben we geblokkeerd met een zelf gemaakt tooltje, wat we in 2 van de 4 gaten hebben vastgemaakt, vervolgens de krukaspoellie-bout losgemaakt.
Nr. 17 en 10 zitten echt muurvast inelkaar, die 2 zitten blijkbaar inelkaar geperst ???
Nr. 17 heeft een rand die naar binnen valt, waardaar er niet te zien is, of de spie die er zit tangentiële speling heeft.
Dat moet haast wel, want nr.17 kon met het zelfgemaakte tooltje een heel klein beetje links of rechts om.
We hebben net zo lang heel voorzichtig aan nr.17 gedraaid, tot alle paspennen er moeiteloos en recht in gingen, waana we de krukaspoelliebout voorzichtig hebben vastgezet door nr.17 tegen te houden met het zelfgemaakte tooltje.
Uiteraard daarna weer gecontroleerd, 1e keer ging niet goed, 2e keer gingen alle paspennen er moeiteloos in.
Motor loopt goed, stond koud wel wat te schudden en ik hoor klepstoters zachtjes tikken, Wouter bevestigd dat dit al langer zo is, als de motor warm is, dan is het over.
Hij gebruikt 5W30, dat zou in deze EW10 mogen, begreep ik van hem.
Ik heb de Lexia eraan gehangen, heel zooitje fouten, waarschijnlijk vanwege een slechte accu in het verleden, deze is onlangs vervangen begreep ik.
De fouten kwamen ook niet meer terug na het wissen, zelfs niet de permanente fout dat ontvangen waarde temp. sensor incorrect is.
Dat er een temp.sensor niet goed is, moet haast wel, bij een koude motor gaf de Lexia aan dat de kvs 64°C is, terwijl de meter op het dashboard nog helemaal onder in zit.
Vreemde is dat de inlaatlucht temp. ook aangaf rond de 60°C te zitten.
De motor heeft tijdens het uitlezen nog geen 2 minuten gelopen, uurtje later weer gestart, liep meteen mooi zonder bokken, wel heel licht tikken van de stoters, wat over is als de motor warm is.
Proefrit verliep vlekkeloos, zonder vreemde geluiden of verlies aan vermogen.