Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
 Vervangen Multiriem 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Controle in dit geval is inderdaad nodig, timing van een 16V motor heeft niet veel marge voor fouten.

De discussie over hoe je deze tekeningen zou moeten vertalen naar wat je ziet is grappig, ze zijn blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Iets wat ik dagelijks mee maak op het werk met klanten, ben nu bezig met een pakkingset die niet compleet zou zijn ;)
Gelukkig heb ik voor dat soort situaties een foto van elk onderdeel en de technische maattekeningen.


13 apr 2017 06:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Dat laatste komt me zeer bekend voor :idea:

Even terug naar de situatie "al dan niet spie".....
Als er daar al een spie zit, dan kan die alleen bedoeld zijn als extra zekerheid, naar ik denk. Mocht de centrale bout dan niet helemaal goed vastzitten, ontstaat er niet meteen grote schade door kleppen op de zuigers.

Maar ook als er wél een spie zit, is dat geen precieze afstelling. Daar moet tangentiële speling op zitten, immers de afstelling wordt bepaald door de pennen in de nokkenastandwielen en die in de krukas.
Dat betekent dat ook in dit geval het tand/riemwiel vastgezet wordt op klemming tegen het krukasuiteinde, en niet door de spie op z'n plaats gehouden wordt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 apr 2017 09:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 09:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Vanochtend maar even gereden naar werk. Ging prima.

Toch wil ik de precieze timing wel checken. Dus ik heb alleen deze pennen nodig:
Bijlage:
2017-04-13 14.28.54.png

(dank JW for instructies, Willy trouwens ook!)

Bijlage:
2017-04-13 14.34.21.png


Op tekening hebben die pennen een verjonging maar als ik naar de toolsets op WWW kijk lijkt die er niet te zijn? Wat is waarheid?
Mocht die verjonging er niet zijn dan betekent dat dat als iemand zo lief is om even de juiste diameters op te meten ik ook met een paar boortjes (achterkant) de boel kan checken...

Procedure die ik denk te moeten volgen ter commentaar:
- multiriem eraf en multi-riem poelie (4 boutjes, NIET de grote)
- bovenste kap distributieriem eraf
- 3 pennen erin steken
- als dat makkelijk gaat de grote bout nog even aantrekken
- als dat niet makkelijk gaat dan is alleen het onderste tandwiel verschoven binnen de marges van de spie dusss
- grote bout losmaken
- met wat drukken op riem krukas tandwiel zo oplijnen dat de spie er wel makkelijk ingaat
- bout aandraaien en de boel weer in elkaar

eens?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


13 apr 2017 13:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Mbt die laatste twee zaken: ik denk niet dat je "met wat duwen en drukken" het tandwiel op de juiste positie kunt brengen. Daar is vermoedelijk dat speciale gereedschap bij nodig dat ik eerder liet zien.

En bij het vastzetten van de bout zal je dat ook nodig hebben.
Je kunt niet de relatief dunne pen gebruiken om dat tand/riemwiel te blokkeren.

Overigens, in een eerdere posting van C5HDi110 was een andere manier van vaststellen van de krukaspositie te zien, dat gebeurde via de achterkant van de motor in de buitenkant van het vliegwiel.
Dat hoort volgens de CitDocs bij de latere uitvoering, en die kun je dan wel gebruiken om de bout vast te zetten.
Maar of dat ook bij jouw motor te gebruiken is, geen idee.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 apr 2017 15:10
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 09:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Ik heb de officiele procedure voor het vervangen van een distributieriem nog even goed bekeken, maar voor zover ik kan zien wordt er niets gedaan aan finetuning rondom de speling van de spie.

Zo te zien is de regel:

Als de nokkenassen en de krukas goed staan ten opzichte van elkaar (alle paspennen makkelijk erin), riem zit erop, riem zit op spanning, dan is de positie van het tandwiel op de krukas vanzelf goed.

Zoals ik het lees wordt er niets gedaan aan fijnafstelling van dit tandwiel om een spie heen.

Lezen jullie dit anders? (gereedschap [1] = blokkeerpen nokkenas, gereedschap [2] =blokkeerpen krukas
Bijlage:
2017-04-13 16.43.51 (Medium).png



inderdaad geen duwen trekken JW, slechts het "Zet flens (14) op blokkeerpositie"


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


13 apr 2017 15:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Als ik dit zo lees:
Citaat:
VERPLICHT : Breng, wanneer het gereedschap [2] niet kan worden aangebracht de flens (14) opnieuw in de juiste stand aan.
dan kan het toch niet anders zijn dan dat die flens een klein stukje tangentieel verdraaid wordt?

Dat staat ook in dat volgende stuk:
Citaat:
6.3. Verplaatsen van de flens
daarbij wordt die flens een klein stukje verdraaid.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 apr 2017 17:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Wanneer je bovenop bij de nokkenasriemwielen begint met de riem over de tanden te schuiven en je laat de krukaspulley vrij, zodat deze wat kan draaien, dan komt beneden vanzelf in de juiste stand.
Pas als de riem op alle wielen ligt ga je spannen en daarna de motor 10 keer tornen. In 99 van de 100 gevallen zit je dan in 1 keer goed. De nokkenaswielen zitten boven geblokkeerd, dus daar beginnen. De speling schuif je dan automatisch naar het krukasriemwiel en die neemt dan direct de juiste stand aan, waarna je hem kust vastzetten.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


14 apr 2017 10:14
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 09:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
@JW

Fijnafstelling & blokkeren wordt gedaan met de flens, dus dat betekent dat de flens iig een spie heeft.

Maar het tandwiel heeft OF geen spie OF een (eigen) spie met wat speling (daar is al aardig wat over gebabbeld in dit draadje). Dus het tandwiel kan (binnen de speling) 'vrij' draaien t.o.v. van de flens.
Toch? :smt017
Of heb ik het echt niet begrepen?

mvg

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


14 apr 2017 11:33
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Heb je een PB gestuurd Wouter, heb begrepen dat je morgen aan de slag gaat ?
Aangezien ik geen pasen vier en 070 niet zo ver is, kan ik mijn set wel opsnorren en langskomen ;)
Hopelijk kan er na afloop een uitgebreid verslag met foto's hier gepost worden.


17 apr 2017 02:24
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Ik vraag me af, is het niet uit te lezen of de timing goed staat ?
Er is toch ergens een optie of de motor "synchroon" draait, zou dit met de timing te maken hebben ?
Wouter en ik gaan in de middag aan de slag, de Lexia heb ik dan toch bij me.


17 apr 2017 10:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
We zijn benieuwd hoe het nou precies zit.
In eerste instantie uiteraard: staat 'ie nog op tijd?

Maar vervolgens ook: zit het tand/riemwiel globaal op z'n plek met een spie, of is het alleen de losse flens waarmee hij aangedrukt wordt die voorzien is van een spie?

Mocht het nodig zijn de timing aan te passen, heb je dan het juiste gereedschap om het spul te blokkeren?
Dat mag dus niet met die dunne pen waarmee je de timing checkt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2017 12:14
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Jaja, ik ben gewapend met de psa tijdpennen koffer :-)


17 apr 2017 12:31
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Gisteren samen met Wouter de timing gecontroleerd, door de krukas langzaam te draaien de nokkenassen in positie gedraaid, paspennen konden er zo in.
(Rode markeringen zaten er al)
Bijlage:
01.jpg


Paspen in de krukas ging er ook in, echter niet recht, het is niet te zien op deze foto, maar de pen zit er behoorlijk scheef in, en wijst naar boven.
Gezien de krappe ruimte daar, was een duidelijkere foto niet mogelijk.
Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen, max. 1 tand terug (linksom) om het goed te krijgen.
Bijlage:
02.jpg


Om de krukas te blokkeren ben ik op zoek gegaan naar dit gat, het zit net onder de aandrijfas.
De grote ronde pen zonder plat kantje ging er makkelijk in, maar geen gaatje in het vliegwiel te bekennen, wanneer de krukas met het schijfje 17 ongeveer in buurt van zijn timing stond.
Paar keer heel voorzichtig rondgedraaid, maar geen duidelijk gevoel dat de paspen in een gat viel, gat in het motorblok is ook iets te groot.
Spiegeltje en lampje erbij, rondraaien en kijken wat er voorbij komt, geen gat op de plaats waar deze zou moeten zijn, wel op een andere plek in het vliegwiel.
Dat gat zit verder naar buiten ipv in lijn met het grote gat in het motorblok, daar gaat de dikke paspen er dus nooit in, of je zou een excentrische moeten hebben, maar die bestaan niet als officieel gereedschap.
Mogelijk is dat gaatje in het vliegwiel voor de BDP sensor ?
Het grote gat in het motorblok is waarschijnlijk bedoeld om die driehoekige plaat los te draaien van de automaat (koppeldinges?), ik zag de 3 boutjes duidelijk voorbij komen.
Bijlage:
driem1.gif


Schijfje 17 hebben we geblokkeerd met een zelf gemaakt tooltje, wat we in 2 van de 4 gaten hebben vastgemaakt, vervolgens de krukaspoellie-bout losgemaakt.
Nr. 17 en 10 zitten echt muurvast inelkaar, die 2 zitten blijkbaar inelkaar geperst ???
Nr. 17 heeft een rand die naar binnen valt, waardaar er niet te zien is, of de spie die er zit tangentiële speling heeft.
Dat moet haast wel, want nr.17 kon met het zelfgemaakte tooltje een heel klein beetje links of rechts om.
We hebben net zo lang heel voorzichtig aan nr.17 gedraaid, tot alle paspennen er moeiteloos en recht in gingen, waana we de krukaspoelliebout voorzichtig hebben vastgezet door nr.17 tegen te houden met het zelfgemaakte tooltje.
Uiteraard daarna weer gecontroleerd, 1e keer ging niet goed, 2e keer gingen alle paspennen er moeiteloos in.
Bijlage:
krukas.gif


Motor loopt goed, stond koud wel wat te schudden en ik hoor klepstoters zachtjes tikken, Wouter bevestigd dat dit al langer zo is, als de motor warm is, dan is het over.
Hij gebruikt 5W30, dat zou in deze EW10 mogen, begreep ik van hem.

Ik heb de Lexia eraan gehangen, heel zooitje fouten, waarschijnlijk vanwege een slechte accu in het verleden, deze is onlangs vervangen begreep ik.
De fouten kwamen ook niet meer terug na het wissen, zelfs niet de permanente fout dat ontvangen waarde temp. sensor incorrect is.
Dat er een temp.sensor niet goed is, moet haast wel, bij een koude motor gaf de Lexia aan dat de kvs 64°C is, terwijl de meter op het dashboard nog helemaal onder in zit.
Vreemde is dat de inlaatlucht temp. ook aangaf rond de 60°C te zitten.
De motor heeft tijdens het uitlezen nog geen 2 minuten gelopen, uurtje later weer gestart, liep meteen mooi zonder bokken, wel heel licht tikken van de stoters, wat over is als de motor warm is.
Proefrit verliep vlekkeloos, zonder vreemde geluiden of verlies aan vermogen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


18 apr 2017 00:19
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 28 jan 2015 09:24
Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
En vanmorgen naar werk nog steeds vlekkeloos!

Ik had mijn "boutje-rondmoer" paspennen al geregeld (Hornbach) voor uiteindelijk 1,30EU, maar als dan op 2e paasdag het zeer vriendelijke aanbod komt om met het echte spul (en ervaring) langs te komen is dat natuurlijk wel zeer welkom. :smt023

Jammer dat de flens er niet makkelijk af kwam want ook ik was nu toch wel heel nieuwsgierig naar of en waar er spietjes te vinden waren. Maar goed het doel was toch een rijdende auto aan het eind van de sessie en niet een onttakeld studie-object.

Op naar het volgnde probleempje oplossen, de temp sensor. Waar zit ie, wat doet ie, wat kost ie. Ander draadje binnnenkort denk ik.

Anyway er zijn veel slechtere manieren om je paasmiddag door te brengen, dank Sohail! :smt038

_________________
Nix zo permanent als een tijdelijke fix.


18 apr 2017 10:31
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vervangen Multiriem
Graag gedaan :D

Temp. sensor ga ik vanavond even kijken, ik heb je chassis nr. ;)


18 apr 2017 11:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.