Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Distributieriem en waterpomp vervangen. 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Gelukkig hebben jullie er verstand van :lol:


20 jan 2024 23:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13
Berichten: 90
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Romani schreef:
AaronKers schreef:
Nu zeg je eigenlijk zelf dat de bak zorgt voor een lager toerental, en niet een langere slag in de motor... je spreekt jezelf aardig tegen :smt190 :smt190


De combinatie van de slag/boring, de hierdoor verkregen motorinhoud, de toegepaste versnellingsbak
(automaat of handbak), aantal versnellingen van de bak, en de gebruikte ratio der versnellingen bepaalt het toerental bij verschillende snelheden.
Het is juist de kortere slag die de motor, bij gebruik van dezelfde versnellingsbak, aantal versnellingen van de bak en gebruikmakend van dezelfde ratio, een hoger toerental zal laten draaien, neem ik aan.

Het verschil moet ergens vandaan komen toch?


Bij dit voorbeeld spreek ik niet over een AL4.
Maar over 2 motoren die verschillend van inhoud zijn als gevolg van boring x slag, maar die wel aan exact dezelfde bak met dezelfde ratio gekoppeld zijn.

Dat je nu zegt dat de AL4 per motorinhoud, 1.4, 1.6 andere ratio kent dan bij de 2.0 schept duidelijkheid.
Dat gegeven is/was mij niet bekend en heb ik derhalve niet meegenomen in mij gedachtegang.
Gelukkig is men nooit te oud om te leren.

_________________
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50


21 jan 2024 00:22
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Is een volledig elektrische auto een optie?

Voordeel:
- Geen toerenteller
- Geen slag x boring gezeur
- Stille motor
- Max koppel vanuit stilstand
- Ideaal in de bergen
- Geen wegenbelasting (nog niet)
- Je bent goed bezig voor het millieu (tenminste dat denk je)

Nadeel
- Aanschafprijs
- Meestal lelijk design
- Ik vergeet iets, kan er even niet op komen :lol:


21 jan 2024 01:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
@Romani:

Je stelt, dat verschillende motoren exact dezelfde bak en ratio hebben.
Daarin zit denk ik de vergissing.

In de al4 wordt een andere verhoudingen voor het differentieel gekozen, dus de uitgaande as v.d. bak en het kroonwiel, afhankelijk van o.a. de motor en banden maat.
Zo zal een 1.6 t.o.v. 2.0 bij dezelfde snelheid een verschillend motor toerental draaien ondanks, dat er in bijde voertuigen een al4 zit.
Het gaat uiteindelijk om de eind overbrenging.

Groet,
Kees.


21 jan 2024 11:27
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25
Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
zou wat zijn als je een 2.0 bak aan een 1.4 hangt.... denk dat je dan al helemaal niet meer vooruit komt :smt190 dat draait veel te zwaar haha :lol: :lol: :lol:

_________________
Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)


Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021


21 jan 2024 11:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13
Berichten: 90
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
C5HDI110 schreef:
Is een volledig elektrische auto een optie?

Voordeel:
- Geen toerenteller
- Geen slag x boring gezeur
- Stille motor
- Max koppel vanuit stilstand
- Ideaal in de bergen
- Geen wegenbelasting (nog niet)
- Je bent goed bezig voor het millieu (tenminste dat denk je)

Nadeel
- Aanschafprijs
- Meestal lelijk design
- Ik vergeet iets, kan er even niet op komen :lol:


Electrisch rijden ga ik niet doen.
Al die propaganda ten spijt, de accu-afval problematiek die naar mijn idee gecreëerd gaat worden, zal naar wat ik vermoed zorgen voor grote problemen in de toekomst.

_________________
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50


21 jan 2024 13:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13
Berichten: 90
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
kees05 schreef:
@Romani:

Je stelt, dat verschillende motoren exact dezelfde bak en ratio hebben.
Daarin zit denk ik de vergissing.

In de al4 wordt een andere verhoudingen voor het differentieel gekozen, dus de uitgaande as v.d. bak en het kroonwiel, afhankelijk van o.a. de motor en banden maat.
Zo zal een 1.6 t.o.v. 2.0 bij dezelfde snelheid een verschillend motor toerental draaien ondanks, dat er in bijde voertuigen een al4 zit.
Het gaat uiteindelijk om de eind overbrenging.

Groet,
Kees.


Hoi Kees,

Ik ging uit van de gedachte dat 2 motoren, die verschillend zijn van motorinhoud, maar die gekoppeld zijn aan een versnellingsbak met exact dezelfde waarden.

Jouw uitleg verduidelijkt het een en ander.
Namelijk dat er verschil zit of kan zitten in de eindoverbrenging.

_________________
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50


21 jan 2024 13:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13
Berichten: 90
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
AaronKers schreef:
zou wat zijn als je een 2.0 bak aan een 1.4 hangt.... denk dat je dan al helemaal niet meer vooruit komt :smt190 dat draait veel te zwaar haha :lol: :lol: :lol:


Goed lezen is blijkbaar niet aan jouw besteed.
De enige bijdrage die jij levert aan de conversatie zijn enkele lach-emoticons.
Heel volwassen....not.

De reacties van Kees en C5HDI110 hebben inhoud, waarbij jij verzandt in... :lol:

_________________
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50


21 jan 2024 14:00
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Aaron bedoelt het goed, hij is net als mij een professionele monteur ;)


21 jan 2024 21:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13
Berichten: 90
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
C5HDI110 schreef:
Aaron bedoelt het goed, hij is net als mij een professionele monteur ;)


C'est le ton qui fait la musique.

Hij zal ongetwijfeld een goede monteur zijn met de kennis die hij bezit.
Maar laat alle forum gebruikers in hun waarde, en ga leden niet virtueel uit staan lachen.

_________________
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50


22 jan 2024 11:35
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Wij moeten ons lachen heel erg inhouden om wat je schrijft, duidelijk zonder technische kennis, en dan ontkom je niet aan bepaalde opmerkingen.
Verbrandingsmotoren zijn 15 jaar mijn werk geweest, een deel van mijn technische opleiding en ik sleutel ruim 20 jaar aan Peugeot/Citroen, maar we dringen blijkbaar niet tot je door dat je redenaties en gevoel niet kloppen.

Kom anders eens binnenkort naar de Wintermeeting om je licht op te steken:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=9&t=23611


22 jan 2024 13:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2022 22:13
Berichten: 90
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Citroën C5 I Break 2.0i 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9146
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 122549
Kleur: Gris Orageux EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
C5HDI110 schreef:
Wij moeten ons lachen heel erg inhouden om wat je schrijft, duidelijk zonder technische kennis, en dan ontkom je niet aan bepaalde opmerkingen.
Verbrandingsmotoren zijn 15 jaar mijn werk geweest, een deel van mijn technische opleiding en ik sleutel ruim 20 jaar aan Peugeot/Citroen, maar we dringen blijkbaar niet tot je door dat je redenaties en gevoel niet kloppen.

Kom anders eens binnenkort naar de Wintermeeting om je licht op te steken:
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=9&t=23611


Stel : Met al je ervaring ben je leermeester binnen een bedrijf, en als monteurs in opleiding vragen stellen en ook nog eens doorvragen, dan beantwoorden jullie dat door de leerling uit te lachen?
Dat vind ik niet echt een manier van werken.
Geen enkele vraag of gedachte is dom, het is dom als je geen vragen meer stelt of nadenkt.

_________________
Overige voertuigen : Yamaha NMax155, Yamaha Giggle XF50


22 jan 2024 16:11
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Uiteraard kun je proberen uit te leggen op meerdere manieren, wil de leerling het niet begrijpen en aan zijn eigen "redenaties en gevoel" vast bijft houden, dan houd het het een keer op. Dan komt er een punt dat je zo iemand gaat uit lachen en zegt, je heb gelijk, en er verder geen tijd meer in wil steken, want het is echt zinloos.


22 jan 2024 19:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26
Berichten: 1839
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 292.292
Kleur: Magic Blue Pearl


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Desalniettemin kun je mensen in hun waarde laten.

Misschien vind ik ook wel iets van bepaalde personen hier op het forum ... ik zal echter nooit mensen bewust schofferen.

_________________
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128


22 jan 2024 21:11
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem en waterpomp vervangen.
Ik lees niet echt dat er iemand persoonlijk geschoffeerd word, hooguit met een beetje humor aangeven dat iemand er naast zit ;)


22 jan 2024 23:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.