Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 AL4 problemen 2.0 HDi 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 jan 2020 15:55
Berichten: 2
Auto: Citroën C5 Break 2.0 HDi Exclusive Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 550000
Kleur: Noir Obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht AL4 problemen 2.0 HDi
Hallo, mijn moeder rijdt al een poos in een C5 2.0 HDi automaat. Het slaat eigenlijk nergens meer op maar we proberen de auto steeds een beetje beter te krijgen. Financieel gezien is dit natuurlijk niet te verantwoorden maar het loopt nog niet erg uit de hand en wil gewoon graag zo lang mogelijk door met dezelfde auto. Staat nu op 550dkm. Had een hele tijd allemaal vage storingen in het brandstofsysteem, nu inmiddels verholpen met een andere pomp/rail. En zo zijn er nog wel wat dingen aan vervangen. Probeer het wel binnen budget te doen en doe eigenlijk alles zelf.

De automaat:
Mn vader reed deze auto vanaf 2015 ongeveer en hij schakelde altijd slecht bij volgas van 2/3 en van 3/4. Later bleek dat de gaskabel naar de gaspedaalpositiesensor niet strak genoeg stond. Nu doet hij het volgas wel goed, maar bij deellast uiteraard nog niet. Net of hij teveel koppel levert voor hoe hij wil schakelen.

Sinds kort schakelt hij alleen ook slecht van 1 naar 2, dus eindelijk toch maar de klepjes vervangen in de automaat. Heb verder geen filters vervangen of o-ringen. Wel weer olie bijgevuld natuurlijk. Schakelgedrag is nog niet veranderd en heb nu dat hij niet op het tellerblok aangeeft dat hij in N gaat. Lampjes op het tellerblok van de schakelindicator doen nu wat vreemd soms gaat de R ook knipperen. Bak is al geupdatet
Is de automaat toe aan pensioen en moet er een andere in of is dit te verhelpen?

Wat ik wel vreemd vind is wanneer je de automaat met de lexia uitleest, hij andere waarden krijgt voor de gaspedaalpositiesensor dan de motor. Tussen de 5 en 89 procent ipv tussen de 0 en 100. Een 4hp20 doet dat niet, of is dat normaal voor de AL4? Gaspedaal kan ik niet inregelen omdat deze automaat de nieuwste versie heeft zegt hij.

Zou graag wat tips nog krijgen voordat ik een andere versnellingsbak koop, hoop dat iemand ons kan helpen.


11 jan 2024 13:11
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: AL4 problemen 2.0 HDi
Gaspedaalpositiesensor heeft niet het eeuwige leven, die dingen sneuvelen helaas, gezien de km-stand niet zo vreemd. Bij een Xantia HDI (110Pk) heb ik dat ding ooit vervangen, gaf ook vreemde uitlezing, en de motor stotterde (handbak), een jonge gebruikte gemonteerd en het was opgelost. Ik weet het niet zeker meer, volgens mij is het dezelfde als in een Xsara-2 1.6-16V, ik herinner mij dat dit onderdeel bij een Xantia niet werd afgeroepen op de tekening.


11 jan 2024 13:23
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 jan 2020 15:55
Berichten: 2
Auto: Citroën C5 Break 2.0 HDi Exclusive Automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 550000
Kleur: Noir Obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: AL4 problemen 2.0 HDi
Ga ik dan maar doen denk ik, maar lijkt me sterk dat het ding zelf kapot is. Lijkt iets in de communicatie met de automaat. Als je de motor uitleest doet hij het perfect, netjes lineair, procent voor procent. Van 0% tot 100%, pas als je de automaat uitleest zie je dat de maximale en minimale waarden anders zijn.


11 jan 2024 13:34
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: AL4 problemen 2.0 HDi
Dat ding is een dubbele potentiometer ofziets, weet niet meer waarom en hoe het precies zit.
Ik kijk even op service.citroen voor deze auto, zie tot mijn verbazing dat de AL4 een snelheidssensor op de bak heeft, ik dacht dat de C5 zijn snelheid uit de ABS sensoren (achter?) haalt. Nou herinner ik mij een geval met een Xsara-2 1.6-16V, zelfde configuratie, gaskleppotmeter, sensor op de bak en snelheid uit de ABS sensoren, dat was een handbak, maar ook veel stotterproblemen. Bleek dat de snelheidssensor op de bak niet voor het tellepaneel wordt gebruikt, de ECU rekent met die sensor en de BDP sensor uit, in welke versnelling je rijd, om zo de inspuiting en motormanagment aan te passen. Na het bestuderen van de documentatie kwam ik hierachter, met uitlezen kreeg je geen concrete aanwijzing, uiteindelijk de sensor vervangen en het probleem was opgelost.

Later (C5-Ph2) is de snelheidssensor op de bak komen te vervallen en word de snelheid uit de ABS sensoren achter gehaald, de ABS sensoren voor zijn backup.

Heel verhaal, hopelijk heb je er wat aan ;)


12 jan 2024 01:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: AL4 problemen 2.0 HDi
Hoe kwam het dat die kabel niet goed was afgesteld? Bewuste beun keuze wellicht?


12 jan 2024 11:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 107 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.