Re: Distributie riem vervangen C5 automatic 2006
Ik heb onlangs ook zelf de distributieriem inclusief waterpomp vervangen van onze C5 benzine 2.0i-16V. Ik dacht voorbereid te zijn met het Haynes werkplaatshandboek en had de daarin afgebeelde blokkeerpennen al gedraaid, maar kwam er bij het openen van de distributiedeksels achter dat ik een ander type motor had, namelijk de EW10A oftewel RFJ motor. Al zoekend kwam ik toen langs dit topic, daarom dacht ik nu hier even enkele aanvullingen te geven
1. Ik heb zelf een blokkeerpen voor de timing van voor de krukas gedraaid. De afmetingen uit Haynes afbeelding 3.13 voldoen. Ook vond ik online de afmetingen van de originele blokkeerpen (.0189.R), zie bijlages.
2. Bij mijn RFJ motor kon ik beide nokkenassen (zowel inlaat (met variable kleptiming verstelling) als uitlaat (vaste poulie)) blokkeren. In plaats van het originele gereedschap .0194.B heb ik 5 mm boortjes gebruikt. Het blokkeergat van de inlaat heeft wat ruimte, die van de uitlaat gaat er erg strak (maar dus sekuur) in.
5. Het bovenste distributiedeksel heb ik losgesleuteld met een 1/4" dopje inbus 4. Het middelste boutje zit wat dieper, dus hiervoor heb ik een gewoon inbussleuteltje gebruikt.
8. Ik heb vóór het verwijderen van de oude distributieriem met lakstift merktekens gezet op de distributieriem en nokkenas- en krukaspoulies. De merktekens op de distributieriem heb ik overgenomen op de nieuwe distributieriem, zodat ik zeker wist dat het aantal tanden tussen de poulies klopte. Ik zou mijn tussentandafstanden hier kunnen vermelden, maar die zijn natuurlijk afhankelijk van waar je de merktekens plaatst op de poulies.
9. Mijn krukaspouliebout zat aanzienlijk vaster dan bij topicstarter. Bij gebrek aan luchtsleutel heb ik de 4e versnelling van de handmatige versnellingsbak ingeschakeld en toen met een 1/2" dop de bout losgedraaid. Let op: hierbij wel de motorsteun weer monteren, anders draai de motor zich weg ten opzichte van de versnellingsbak. Vastzetten heb ik ook met de krukasblokkeerpen gedaan. Dit zou ook kunnen met een versnelling ingeschakeld, echter dient je dan in verband met de variabele krukaspoelie de timing tussen krukas en nokkenassen nadien nogmaals te controleren.
10. Voor de waterpomp inderdaad het E7 dopje nodig gehad om het draadeind rechts boven (gezien in rijrichting) te verwijderen. De waterpomp schuift aan de achterkant bij de inlaat in de koelvloeistofbuis achter de motor. Na hierop een nieuwe O-ring met wat vaseline te hebben geplaatst schoof de waterpomp er eenvoudig met een geruststellende "klik" op.
11. De distributiekrukaspoulie heeft verstelruimte op de krukas. Door de blinde accessoirekrukaspoulie van de multiriem kun je vooraf geen merktekens zetten en heb je dus echt de krukasblokkeerpen nodig. De verstelruimte van de distributiekrukaspoulie is gelukkig wel begrenst door een losse inlegspie, dus het is niet mogelijk de krukas bijvoorbeeld 90 graden verkeerd te zetten.
12. In het zakboekje (zie downloadsectie) wordt vermeld dat je ook gereedschappen .0189K (clip voor vasthouden distributieriem op krukaspoulie), en .0189S(1&2) (spanrolimmobiliser) nodig hebt. Zonder deze gereedschappen is het ook goed te doen, alleen zul je dan zelf de spanrol tegen de veerkracht in moeten bedienen (bijvoorbeeld door de aanwijsnaald omlaag te drukken) om de distributieriem op de spanrol te kunnen geleiden.
13. De instructies melden dat je het onderste distributiedeksel terug moet monteren alvolens de distributieriemspanning af te stellen. Dit is nodig omdat de onderste twee boutjes van het distriebutiedeksel schuil gaan achter de blinde accessoirekrukaspoulie. Echter, met het onderste distributiedeksel geplaatst kon ik geen inbussleutel met meer op de spanrol plaatsen. Ik heb de boutjes van het distributiedeksel dus pas na het afstellen en controleren van de distributieriemspanning vastgedraaid.
Verder ben ik het eens met de topicstarter dat je vrij veel handelingen bij gebrek aan zicht op het gevoel moet uitvoeren.
Tot slot wil ik nog verwijzen naar de zakboekjes in de downloadsectie waar de officiële procedures (bondig) zijn beschreven. Ik vond het handig deze er naast te houden.