Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Lambdasondes
Welke lambda sondes horen in mijn auto? Als je op het internet kijkt zijn er zoveel prijzen en soorten. Zijn de voorste en achterste gelijk? Kan een goedkopere volstaan of zijn duurdere echt beter ( of alleen voor hun portemonnee ) Groet Harry
|
26 maart 2019 12:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Mag ik vragen waarom je ze wilt vervangen?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 maart 2019 12:46 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Mijn kat is waarschijnlijk opgebrand, en ik dacht dat het misschien dan beter is om ook de lambda sondes te vervangen. Of is zoiets niet nodig? Volgens mij werken ze wel, geven in de Lexia genoeg waardes aan Groet Harry
|
26 maart 2019 13:32 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Dan zou ik het in eerste instantie niet doen.
De lambdasondes voor en na de kat zijn hetzelfde. De kabellengte niet. Daarmee moet je rekening houden als je ze toch besluit te vervangen. Solderen van de kabel is geen goed idee omdat de sonde de referentiezuurtsof via de kabel binnenkrijgt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 maart 2019 13:57 |
|
|
Dumnoz
C5club Bikkel
Geregistreerd: 16 feb 2015 19:20 Berichten: 435 Woonplaats: Haren (GN)
Auto: Break 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Ok bedankt BJG
Laat ik ze eerst zitten.
En wat een prijsverschil zit er in katalysatoren en lambda sondes. Hoeveel kwaliteit verschil zit er dan in?
Groet Harry
|
26 maart 2019 14:03 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
BJG heb jij dan exotische sensors steken en een zuurstofgenerator in de auto?
Standaard 4 draads lambda sensoren hebben alleen koperdraad naar de sensor lopen, hier zit een verwarming op en een meetsignaal, advies van niet solderen is van een andere aard, nl de weerstand, en we praten over hele kleine variaties in het signaal waarop geregeld wordt, soldeerverbindingen in auto's zijn sterk aan veroudering onderhevig (zeker in extremen waar een lambdasensor zich bevindt) en dus een bron van storingen....
|
27 maart 2019 20:53 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Jouw versie klopt niet. Een lambdasonde is een zuurstof sensor. De conventionele (niet breedband) lambdasonde (zoals de TS heeft) meet met een zirconium meetcel het verschil in zuurstof tussen binnen en buiten de uitlaat. Inderdaad de referentie is via de kabel. Hoe groter het verschil hoe hoger de afgegeven spanning. Verder loopt er geen stroom door de signaaldraad dus is een beetje weerstand niet zo erg, dus zeker niet de hoofdreden waarom solderen niet gaat werken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
29 maart 2019 21:42 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Solderingen kunnen niet tegen langdurige verhitting in combinatie met trillingen, is denk ik waar Paul op doelt. Dat is een eigenschap van soldeer waar je weinig aan kunt veranderen, behalve een ander materiaal gebruiken dan tin-legeringen.
|
29 maart 2019 22:58 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Ja allemaal waar, alleen speelt dit hier niet in hoofdzaak. De opmerking over exotische sensors en zuurstof generator doet vermoeden dat hij het in de basis niet helemaal begrijpt. Ik kom dit soort dingen af en toe tegen wanneer universele sondes zonder stekker worden gemonteerd. De universele sensor krijgt dan de schuld, terwijl dat niet het probkeem is.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 maart 2019 00:25 |
|
|
paul mes
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 feb 2019 00:46 Berichten: 133 Woonplaats: skw
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
sensors die binnen en buiten vergelijken, ok dat kan, maar das op de sensor, nooit op een geisoleerde draad, het is wat C5jan zegt en de weergegeven waarden zijn kleine spanningen, om een spanning te meten moet er een stroom lopen, ook al is die maar 1 mA, bij de spanningen die een lambdasensor afgeeft zijn het zeer kleine waarden en een beetje weerstand geeft een foute waarde door aan de computer waardoor je emissie niet correct is. Maar vergelijk sensoren ken ik niet, wel verwarmde! (ik zeg dus niet dat ze bestaan, ook niet dat ze niet bestaan)
|
30 maart 2019 02:20 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Iedere lambdasonde (ook de breedband) werkt op deze manier (zuurstof verschil meten). En dat gebeurt echt via de bedrading.
De verwarming is alleen om het element op te warmen. Motormanagement stuurt deze PWM aan indien nodig. Een te koud meetelement geeft geen spanning af. Elektrisch gezien gedraagt het element zich dan als breuk. Daarom zet het motormanagement 450 mV (lambda 1) op de draad om in open loop te kunnen draaien totdat de sensor zelf spanning afgeeft. De stroom die door de signaal draad loopt ligt ver onder 1 mA.
De breedband sonde is iets complexer maar daar hebben we het hier niet over.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 maart 2019 09:54 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
paul mes schreef: bij de spanningen die een lambdasensor afgeeft zijn het zeer kleine waarden en een beetje weerstand geeft een foute waarde door aan de computer waardoor je emissie niet correct is. Gelukkig staat de wet van Ohm hier aan onze zijde; omdat er vrijwel geen stroom loopt speelt de overigens toch al verwaarloosbaar lage weerstand van een soldering geen rol van betekenis. Hoogfrequent radiotechniek zit ook vol met solderingen en werkt met nog veel lagere spanningen, in de orde van microvolts. Juist bij grotere stroomsterkten speelt overgangsweerstand een rol, maar die elimineer je juist door solderingen.
|
30 maart 2019 11:53 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Lambdasondes
Geheel eens, weerstand speelt hier geen rol.
Het niet mogen solderen van de lambdasonde zit dus in een andere hoek. En dat is de referentie zuurstof die via de kabel binnenkomt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
30 maart 2019 13:19 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|